Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så krymper förpackningar medan priserna ligger kvar

Inflationen i Sverige ligger på en låg nivå.

Krympflationen ökar desto mer, vilket drabbar din plånbok.

Företagen smyghöjer priserna genom att minska förpackningen – men priset förblir detsamma. Det hävdar kritiska konsumenter.

– Det här är ett alldeles för frestande knep för att man ska sluta med det, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter.

Inflationen var under september månad 2019 1,3 procent, enligt Riksbanken.

Den så kallade krympflationen är mer svårberäknad. Begreppet kommer från engelskans shrinkflation. Brittiska konsumenter har sett hundratals varor krympa och ändå säljas till samma pris.

Den svaga valutan, pundet, sägs vara förklaringen. Inför brexit har valutan svajat vilket gjort importerade varor dyrare.

Samma sak händer i Sverige även om vi inte tänker krascha ut ur EU. Här är det bland annat den låga räntan som pressar ned kronkursen.

Stort antal varor har krympt

Enligt kritikerna kompenserar livsmedelsindustrin detta genom att smyghöja priserna  då man minskar innehållet i förpackningarna.

Detta har Sveriges konsumenter haft ögonen på. 

– Att det här förekommer och fortsätter är helt klart. Det här är ett alldeles för frestande knep för att man ska sluta med det, säger organisationens generalsekreterare Jan Bertoft.

Enligt en kartläggning i SvD Näringsliv är det inte svårt att hitta exempel på populära matprodukter som drabbats av krympflationen. Ett stort antal varor har krympt de senaste åren i takt med att kronan försvagats.

Tydliga exempel är kaffeförpackningar från Gevalia och Löfbergs Lila som bantades från 500 till 450 gram. Priset gick dock inte ned och många konsumenter rasade över detta. Det startades kaffeuppror i olika sociala medier.

Magnum inte lika stor längre

Även chipspåsarna från OLW och Estrella smygbantades för några år sedan, från 300 gram till 275. Chipsupproret i sociala medier lät inte vänta på sig.

Samma visa var det med chokladbitarna från Toblerone som minskade från 170 till 150 gram. Tillverkaren uppgav enligt SvD att innehållet minskats då priset på många ingredienser stigit.

Det var åtminstone ett rakt svar från producenten. Andra företag uppger allt från miljöskäl och hygien till hälsoskäl när man krymper innehållet.

Unilever, som äger GB Glace, minskade storleken på populära glassen Magnum med tio procent. Som skäl till detta uppgavs hälsotrenden och önskemål om produkter med färre kalorier.

Jan Bertoft:

– Det är ofta undanflykter och svepskäl man får höra från företagen.

På Konsumentverket är man medveten om debatten.  Det har dock inte varit aktuellt att utfärda några föreläggande angående smygandet med minskat innehåll i paketen.

– Så länge det tydligt redogörs för innehållet i varan, vikten och priset, så är det i sin ordning att göra på det sättet. Vår roll är att se till så prisinformationen är tydlig, säger Hans Lundin, presschef vid Konsumentverket.

Han tilläger:

– Vi råder konsumenter att alltid titta på jämförelsepriset. Då kan man snabbt bilda sig en uppfattning om till exempel vilket kaffe man kan välja utifrån priset.

”Finns inget ohederligt bakom detta”

Vid branschorganisationen Livsmedelsföretagen tillbakavisar man att det sker några systematiska smyghöjningar genom att minska innehållet i förpackningarna.

– Det kan finnas massor av anledningar till att man väljer att justera förpackningar och priser. Det kan vara nya förpackningstorlekar som visat sig mer gångbara och efterfrågade, säger Daniel Emilson, press- och mediechef vid Livsmedelsföretagen. Han fortsätter:

– Men att det skulle ske något systematiskt bedrägeri eller liknande tar vi starkt avstånd ifrån. Oavsett om man ändrar storleken på en förpackning och även ändrar priset så står ju pris och vikt tydligt markerat i butiken. Det finns inget ohederligt bakom detta.

Exempel på varor som krympt

Potatischips

OLW valde att minska sina chipspåsar. Tidigare vägde de 300 gram, men de minskade innehållet till 275 gram. Inte långt efter minskade även Estrella sina påsar. Fredagsmyset blev i ett slag lite dyrare.

Chipspåsarna från OLW krympte till 275 gram, och fredagsmyset blev lite dyrare.

Kaffe

När stora leverantörer som Gevalia, Zoéga och Löfbergs Lila krympte paketen blev det ett ramaskri bland konsumenterna. Löfbergs Lilas förklaring var enligt SvD att man värnar om bönderna och miljön.

Foto: JAN DÜSING
Foto: JAN DÜSING
Kaffeförpackningarna brukade vara på 500 gram. Sedan inträffade krympflationen.

Choklad

Marabou förvirrade kunderna genom att ha chokladkakor på 200 gram, 185 gram och 180 gram, som är slående lika i storlek. Företaget angav ”produktionstekniska skäl”.

Schweiziska Mondelez var dock raka i svaret angående Toblerone där den klassiska gottebiten krympt med 20-40 gram beroende på storlek. Högre priser på råvarorna, uppgav man.

Tobleronekakan krympte 20 gram när priset på kakao steg.Foto: produktbild

Glass

Glasspinnen Magnum blev mindre stor när GB Glace krympte den med tio procent. Företaget ville minska antalet kalorier i glassarna, löd förklaringen. 

– Hälsotrenden är stark och många konsumenter ber om att det ska bli enklare att välja ur ett hälsoperspektiv, säger pressansvarig på Unilever till SvD.

Magnum betyder stor, men glassen blev allt mindre och så även kaloriinnehållet.Foto: MAGNUS JÖNSSON

Mjukost

Kavli minskade innehållet i sina förpackningar från 400 till 330 gram, samtidigt som priset var oförändrat. Det upprörde många.

”Förpackningen har minskat avsevärt, rent lurendrejeri med samma pris runt 40 kronor skäms på er Kavli!”, skrev en kund på Kavlis Facebooksida. Kavli svarade: 

”Det stämmer att vi i början av året tog bort våra 200 g och 400 g askar och lanserade en ny på 330 g. Vi har däremot inte höjt några priser i samband med bytet. Vi styr dock inte över prissättningen i butiken.”

Mjukosten minskade i omgång, vilket kunder uppmärksammade på Kavlis Facebooksida.Foto: Produktbild

Juice

380-milliters flaskorna från Brämhults minskades till 300 milliliter, men priset sänktes inte lika mycket.

– Våra kunder hade uttryckt att nästan fyra deciliter var för mycket juice för direktkonsumtion, säger Stina Haglund. brand manager på Brämhult.

Även enlitersflaskorna krymptes – till 0,85 liter. I det fallet berodde det på att man ville ha samma storlek som konkurrenterna, uppger Brämhult för Expressen.

Brämhults juice i storpack blev lite för mäktigt för konsumenten.Foto: Produktbild

Kryddburkar

Tillverkaren Santa Maria ändrade burkarna så att ströaren ersattes med en halvmåneformad öppning. Samtidigt minskade innehållet i omkring hälften av sorterna med fyra procent. En del konsumenter klagade även över att det blev svårare att dosera. Man använde mer krydda än nödvändigt. 

Företaget förklarade att innehållet minskade lite eftersom det nya locket tar upp mer av burkens totalhöjd.

Innehållet minskade med några procent när kryddburkarnas ströare gjordes om.Foto: Santa Maria

Fotnot: I en tidigare version av artikeln fanns en uppgift om att förpackningen med Icas drickkvarg minskade från 350 till 330 milliliter. Men att priset var detsamma. Ica har meddelat att priset visst sänkte i samband med att förpackningen krympte – men att prisskylten inte hunnit bytas ut i den aktuella butiken. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!