Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så kapas ditt Bank-ID – nu varnar storbanken

Bluffterrorn mot storbankernas kunder visar inga tecken på att avta – hos polisen ligger hundratals ärenden på hög. Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nordea har gått ut med nya, breda varningar för telefonbedragare som försöker hacka ditt Bank-ID. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Afroditi Kellberg, presschef för Nordea. Foto: Nordea

Nordea varnar nu kunder för telefonbedragare som försöker komma över ditt Bank-ID. 

Bluffterrorn mot storbankernas kunder visar inga tecken på att avta – hos polisen ligger hundratals ärenden på hög. 

– Vårt råd är att aldrig signera något på uppmaning av någon, säger Afroditi Kellberg, presschef för Nordea.

Nordea har gått ut med nya, breda varningar för telefonbedragare som försöker hacka ditt Bank-ID. 

 

LÄS MER: Bank-ID stoppas i gamla mobiltelefoner

 

Nordea varnar för Bank-ID-bedragare – på hemsidan och i appen

För en knapp vecka sedan publicerade storbanken information om Bank ID-kaparna på hemsidan. Och under måndagen valde de även att skicka ut en färsk varning genom mobilbanken och bankappen: 

"Just nu måste vi varna alla våra kunder om bedragare som genom att ringa och påstå sig vara från banken vill lura dig på pengar. Lägg på och kontrollring till oss om du misstänker att du blivit utsatt", skriver banken. 

Bank-ID-kaparnas bluffsamtal mot kunder till storbankerna har pågått sedan flera månader tillbaka och Expressen har återkommande rapporterat om fenomenet. 

Afroditi Kellberg, presschef hos Nordea. Foto: Nordea

 

LÄS MER: Ligor kapar ditt Bank-ID när du betalar räkningar

Nordea: "Signera aldrig något på uppmaning av någon" 

– Vi har gått ut med information ända sedan i höstas, både i mobilbanken, på hemsidan och på sociala medier för att varna kunderna och uppmärksamma dem på detta. Vårt råd är att aldrig signera något på uppmaning av någon och att alltid kontrollringa banken om det finns någon misstanke, säger Afroditi Kellberg, presschef för Nordea. 

Uppläggen skiljer sig men stommen i telefonbedrägerierna är desamma: genom att utge sig för att ringa från offrets bank (här gissar bedragare på de största bankerna) och hitta på en anledning till att offret måste logga in på sitt Bank-ID, så lyckas bedragaren logga in på ditt Bank-ID genom att först ha fyllt fältet med ditt personnummer. 

När du sedan knappar in koden får bedragaren "förtur" medan du får felmeddelande. 

Jan Olsson, polisens nationella bedrägeriexpert. Foto: Polisen

 

LÄS MER: Polisen – Ny metod kapar ditt Bank-ID

Bedrägeriexpert Jan Olsson: "Bankens varning är befogad"

Polisens nationella bedrägeriexpert, Jan Olsson, har kämpat mot Bank-ID-bluffen sedan start och berättar att polisen nu har cirka 200 ärenden inom den nischade bedrägeriformen. 

– Det fortsätter, det gör det. Kanske inte i lika hög grad som förut men det förekommer tyvärr fortfarande, säger Jan Olsson.  

I ett mer avancerat upplägg samarbetar två olika telefonbedragare som låtsas vara polis och bankpersonal för att ge bluffen mer tyngd. Den första luskar ut offrets bank, och den andra utger sig ringa från banken. 

– Bankens varning är befogad: man får inte logga in bara för att någon ringer och säger att de är från polisen eller banken, säger Jan Olsson.  

 

LÄS MER: Det här är Bank-ID – svar på de vanligaste frågorna 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!