Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så kan skandalen rubba förtroendet för SEB

Bankanalytikern om kursfallet i SEB
SEB har dragits in i penningtvättshärvan i Baltikum.Foto: MATTIAS FORSBERG
Aktien föll med drygt 10 procent på Stockholmsbörsen under fredagen.Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.Foto: NORDNET / nordnet
Johan Parmler, vd och chefsanalytiker vid Svenskt kvalitetsindex.

Penningtvättshärvan har tagit en törn på banksektorns redan låga förtroende hos privatkunderna.

Senast på tur att utredas är SEB – och nu gäller det för banken att agera rätt för att minska skadan.

– Penningtvättshärvan ligger som en våt filt över hela bankbranschen, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker vid Svenskt kvalitetsindex.

Swedbank, Danske bank, Nordea – flera är bankerna som utreds för penningtvätt i Baltikum. Senast ut är SEB, efter att banken i fredags blev kontaktad av SVT:s Uppdrag granskning.

För aktieägarna kom beskedet med ett ras på drygt 10 procent på Stockholmsbörsen. Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, försäkrar dock att bankkunderna kan hålla sig lugna.

– Skulle det gå så långt att SEB får stora bötesbelopp så är det framför allt utdelning till aktieägare som påverkas, men det kommer inte att gå ut över kunden. Man behöver alltså inte vara orolig, utan SEB kommer att kunna hantera det här, även om det svider för aktieägarna, säger hon.

SEB:s förtroende i riskzonen

Något som dock riskerar att påverkas är SEB:s förtroende bland kunderna. I Svenskt kvalitetsindex senaste undersökning om banksektorns kundförtroende hamnar de tidigare drabbade bankerna på bottenplaceringar.

Uppgifterna om penningtvätt pekas ut som en bidragande orsak.

– Det påverkar absolut kundernas förtroende. Sedan trodde vi att effekten skulle vara mycket större än den varit, men absolut har det gett effekt, säger Johan Parmler, vd och chefsanalytiker vid Svenskt kvalitetsindex (SKI).

Kundnöjdhet Bank privatkunder 2019

Länsförsäkringar Bank: 76,9

ICA Banken: 73,8

Sparbankerna: 73,3

Skandia: 72,4

Handelsbanken: 71,5

Övriga: 71,4

SEB: 67,5

Branschen sammanlagt: 67,3

Danske Bank: 65,8

Nordea: 59,7

Swedbank: 59,6

 

SKI har i mätningen samlat in data från 5 074 intervjuer för den privata marknaden. Datainsamlingen pågick mellan 6 augusti och 13 september i år.

 

Källa: Svenskt kvalitetsindex 

Skandalomsusad bransch

Johan Parmler beskriver en ”tefloneffekt” bland dagens kunder. Efter de senaste årens avslöjande om Panama Papers, följt av penningtvättshärvan, tycks kunderna ha vant sig. Till viss del rinner de nya skandalerna av. 

Samtidigt konstaterar han att SEB nu måste agera smart för att inte tappa anseende bland kunderna.

– Allt beror på hur sådant här hanteras. Det vi kan säga är att hanterar man det här bra kommer det inte få så stor effekt, men hanteras det dåligt blir det desto värre. Vi vet att öppenhet och transparens brukar vara vägen till framgång, säger Johan Parmler.

En viktig del i förtroendearbetet är också att värna om de nära banden till banken. Enligt Johan Parmler har många kunder ett litet förtroende för banksektorn, men desto större förtroende för den egna banken och i synnerhet ens personliga bankkontakt.

– Det finns alltså tre nivåer av förtroende som man behöver vara medveten om. Men det gör i sin tur att penningtvättsuppgifterna inte behöver få stort genomslag på kundflykt eller förtroendet, Johan Parmler.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!