Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så dyrt blir det att flyga "nya Concorde"

Det futuristiska överljudsmonstret AS2 klarar sträckan Paris–Washington på fyra timmar. Foto: Aerion
Planet har bara plats för mellan åtta och tolv passagerare. Foto: Aerion
Beställaren, privatjetbolaget Flexjet, har skrivit på för hela 20 flygplan, med första leverans 2023. Foto: Aerion
För en resa över Atlanten lär det innebära ett lägsta pris runt 50 000 kronor. Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
Foto: Aerion
1 / 13

”Superplanet” Concordes ersättare är närmare än du tror. Tillverkaren av det futuristiska överljudsmonstret AS2, som klarar sträckan Paris–Washington på fyra timmar, har fått en beställning på 20 plan.

Men smakar det så kostar det.

– Du kan lugnt räkna med att en sådan biljett kommer att kosta minst fem gånger det normala priset, säger flygexperten Christer Åhström till Dina Pengar.

Flygplanstillverkaren Aerion har nu tagit en första order på sitt överljudsplan AS2, meddelade bolaget från Nevada i USA på tisdagen.

Beställaren, privatjetbolaget Flexjet, har skrivit på för hela 20 flygplan, med första leverans 2023.

AS2 skiljer sig från andra flygplan genom att det är extremt långsmalt och har mycket korta vingar. Den missilliknande konstruktionen, i kombination med tre aktermonterade motorer, ger en maxfart på över 1 800 kilometer i timmen, en och en halv gånger ljudets hastighet.

Så många har planet plats för

Planet har bara plats för mellan åtta och tolv passagerare, och lär bli utrustat med överdådig lyx och detaljer utöver det vanligt, som exempelvis genomskinliga takpaneler för den som vill titta på stjärnorna under nattflygningar.

Sannolikt är denna passagerare en nyckelperson i ett stort bolag.

– Jag skulle gissa att man inte har något intresse av att sälja enstaka, lösa biljetter, utan att det mer är företag som abonnerar på den här typen av tjänst, säger Christer Åhström, journalist på tidningen Flygrevyn.

Men även om en vanlig dödlig kommer över en biljett lär det gräva ett djupt hål i plånboken.

– Du kan lugnt räkna med att en sådan biljett kommer att kosta minst fem gånger det normala priset, säger Christer Åhström.

För en resa över Atlanten lär det innebära ett lägsta pris runt 50 000 kronor.

AS2 byggs till stora delar i kolfiber, med Airbus som underleverantör åt Aerion, för att spara vikt.

 

LÄS OCKSÅ: Volkswagen köper tillbaka bilar

 

Färdas i överljudsfart

Flexjets vd Kenn Ricci säger att planen ska användas dels för flygningar över Atlanten och Stilla havet, dels över Kina, som inte har några restriktioner för överljudsflygningar.

Det är i dag förbjudet att flyga i överljudsfart över såväl USA som Europa. Den tryckvåg som uppstår då plan bryter igenom ljudvallen ger upphov till mycket störade så kallade ljudbangar när den når marken.

Aerion hävdar dock att planet under vissa omständigheter kan färdas i överljudsfart utan att ge upphov till ljudbangar.

Enligt Christer Åhström är inte bullret, utan snarare utsläppen, det stora hinder mot överljudstransporter i större skala.

– Det skulle kunna ses som att de som använder sig av detta struntar fullkomligt i alla miljöhänsyn, säger han.

AS2 blir när det väl tas i drift det första kommersiella överljudsplanet sedan Concorde. Det fransk-brittiska samarbetet togs ur drift 2003, då passagerarna övergav flygplanstypen efter den olycka i Paris som kostade 113 människoliv.

Aerions officiella prislapp per plan är en dryg miljard kronor, vilket värderar hela ordern till 20 miljarder kronor. Sannolikt har dock Flexjet fått en saftig rabatt från listpriset.

 

LÄS OCKSÅ: SAS näst sämst i utsläppsliga

 

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!