Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så dyrt är det att tävla i Melodifestivalen

Sean Banan brände runt en halv miljon på sin "Copacabanana" 2011.

Foto: Jens L'Estrade
Inte heller Måns Zelmerlöws vinnarnummer Heroes förra året var en billig historia. Foto: Sven Lindwall

Ett nummer i Melodifestivalen kan gå på upp mot en halv miljon kronor – eller till och med en miljon.

Pengar som artisten eller skivbolaget får betala själva.

– Bidraget som varje nummer och artist får från SVT är en struntsumma i sammanhanget, säger en skivbolagskälla till Dina pengar.

Årets Melodifestivalen-cirkus är i gång med den första av sex tävlingar i Göteborg i helgen. Den 12 mars avgörs finalen i Friends arena i Solna och då vet vi vem vi kommer att skicka till Eurovision i Stockholm i maj.

Men innan dess ska de 27 bidragen - från början 28 men Anna Book diskades två dagar innan den första delfinalen - framföra sina låtar. Och bränna sjukt mycket pengar.

För ett nummer i Melodifestivalen kostar. Mycket. Genom åren har det till och med varit tal om miljoner som när Charlotte Perrelli tävlade med låten "The Girl" 2010 och Sean Banan som brände runt en halv miljon på sin "Copacabanana" 2011. Inte heller Måns Zelmerlöws vinnarnummer Heroes förra året var en billig historia.

Det som kostar är allt från kläder till teknik till dansare och kör, om artisterna väljer att ha med fler dansare och körsångare än de SVT tillhandahåller.

– Om du ska ha pyroteknik till exempel så är det 100 000 kronor per gång, poff säger det bara så är 100 000 borta, säger en skivbolagskälla.

Varje nummer framförs nio gånger per deltävling med alla repetitioner inräknade, och det är ofta man inte kör alla specialeffekter under varje repetition eftersom det helt enkelt skulle bli för dyrt.

– Att ha många människor på scenen kostar också mycket pengar. Har du dansare ska du inte bara ha gage, de ska äta, de ska bo och så vidare.

Får 12 500 kronor från SVT

Varje artist får ett gage från SVT om 12 500 kronor. Utöver det utgår en ersättning på cirka 100 000 kronor för varje nummer för Melodifestivalen 2016, enligt Melodifestivalens projektledare Anette Helenius. Resten får artisten eller skivbolaget, vilket är det vanligaste, betala.

– Det blir en rätt kostsam historia för skivbolagen. 80 000 kan låta som mycket pengar, men folk inser nog inte hur fort det går åt, säger en annan skivbolagskälla.

– Det bidrag som SVT ger är en bisak, en struntsumma.

"Är ju som en jättestor promotionskampanj"

Men trots den enorma kostnaden är det värt det. Melodifestivalen är ett enormt fönster utåt, en språngbräda för nya artister eller ett bra sätt att återigen bli aktuell för gamla rävar.

– Det är ju som en jättestor promotionkampanj för en artist, det är där värdet ligger. Det är det som händer efter tävlingen som är det viktiga, om det resulterar i en ny krogshow eller skiva eller turné. Det är en promotionkampanj för ett varumärke som artisten är och resultatet i tävlingen spelar egentligen inte så stor roll, säger en av källorna.

– Även om det blir mycket pengar så värderar inte vi det så. Alla vill ju göra ett snyggt nummer, visst, men det innebär inte automatiskt att det går bra i tävlingen och det är ändå det som händer efter tävlingen som är det viktiga. Ur marknadsföringssynpunkt är det ovärderligt, säger en annan källa.

Anette Helenius, projektledare på SVT vill inte svara på frågan om ersättningen till artisterna är rimlig. Hon vill inte heller svara på uppgifterna om artisternas gage på grund av avtalssekretess.

 

Följ Dina Pengar på Facebook där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!