Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så duckar du skattechocken för tjänstebilen

Så mycket dyrare blir bilen med de nya reglerna. I TV-spelaren ovan går experten igenom några klassiska exempel som visar vad prislappen landar på.

Nytt år och nya regler för fordonsskatt. I Di TV Motor tipsar tjänstebilsexperten Ronny Svensson om vad du som förare ska tänka på för att spara så mycket som möjligt i plånboken. 

Från och med den 1 januari i år beräknas fordonsskatten enligt Bonus Malus med nya mätmetoden WLTP. Det nya räknesättet gör att koldioxidutsläppen uppsattas till ett högre värde, vilket i sin tur höjer kostnaden för fordonsskatten. 

Mer koldioxidutsläpp ger högre förmånsvärde

Ta bensindrivna Volkswagen Passat Alltrack till exempel. Innan Bonus Malus infördes den 1 juli 2018 beräknades bilen släppa ut 116 g/km. Enligt WLTP släpper samma bil i dag ut 190 g/km. Förmånsvärdet blir således 54 887 kr (jämfört med tidigare 45 700 kr), vilket ger en skattekostnad på hela 9 408 kr. 

Gör du samma beräkningar på laddhybriden Volkswagen Passat GTE blir förmånsvärdet i stället 32 414 kr i dag (jämfört med tidigare 27 300 kr). Totala skattekostnaden: 360 kr.

– Man ska tänka på att inte köpa bilar med för mycket koldioxidutsläpp, för då blir dyrt i plånboken. Titta i stället på bilar med lägre utsläppsnivåer, kanske till och med de under 70 gram/km som klassas som bonusbilar, säger Ronny Svensson, vd på kunskapsföretaget Ynnor.

Skippa extrautrustning

Eftersom koldioxidutsläppen dikterar kostnaderna så lönas tjänstebilsföraren av att tänka på bilens vikt och överväga behovet av extrautrustning. 

– Varje extrautrustningsdel som man sätter på kommer att höja koldioxidutsläppen. En dragkrok ger 2-3 gram, ratten väger 1 gram, en taklucka ger ytterligare 5 gram osv, säger Ronny Svensson.

Glöm basbeloppen

Därför ska du hålla koll på hur mycket du kör och glömma basbeloppen. Hör Ronny Svensson resonera i TV-klippet ovan.

Tidigare har företagen ofta baserat sin bilpolicy på basbeloppen, men detta kommer enligt Ronny Svensson att slopas. 

– Det kommer bli väldigt dyrt för företagen att räkna på det sättet och dessutom blir det otydligt för tjänstebilsföraren.

Som alternativ rekommenderar Ronny Svensson en shoppinglista på ett tiotal bilar som föraren kan välja på, där bilarna valts ut efter beräkningar på bl. a förmånsvärdet, andrahandsvärdet och drivmedelkostnader. 

– Detta måste man göra för att få en rimlig kostnad för företaget. För föraren är det mycket enklare att räkna ut: hur mycket blir förmånsvärdet och hur mycket blir driftskostnaden. 

Laddhybrid en bra affär

– Kör man normalt, 5-10 mil om dagen till och från arbetet, så är laddhybriden svårslagen. Då blir den billigast för både företaget och tjänstebilsföraren, säger Ronny Svensson.

Vid längre sträckor blir det däremot dyrare för företaget sett till den totala kostnaden för bl. a bränsleförbrukning och inköpskostnad, säger Ronny Svensson. Medan tjänstebilsföraren fortsatt gynnas.

– De som kör väldigt långt ska inte ha laddhybrid från företagets perspektiv, men däremot om de ser till sin egen plånbok. 

I senaste DiTV Motor testar vi Teslas entertainmentsystem och provkör Opel Corsa. I spelaren ovan kan du också se hela intervjun med Ronny Svensson.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!