Nextjet har inte tillstånd att flyga mer efter den 17 november, på grund av flygbolagets ekonomiska bekymmer. Men man har ändå fortsatt sälja biljetter – även efter detta datum.
Det fick Konsumentverket och konsumentombudsmannen (KO) att reagera. KO drog nyligen ärendet till domstol och stämde Nextjet i Patent- och marknadsdomstolen.
Domen över Nextjet
Nu har domstolen kommit med sitt besked:
Nextjet måste framöver tydligt informera sina konsumenter om att man saknar operativ licens efter 17 november.
Om inte Nextjet lämnar "klar, tydlig och framträdande" information på sin hemsida riskerar flygbolaget ett vite på en halv miljon kronor.
LÄS MER: Nextjets beska svar efter KO:s stämning
I ett pressmeddelande från Konsumentverket skriver man så här om stämningen:
"Syftet var att få fram ett snabbt beslut som tvingar Nextjet att tydligt och klart informera om detta på bolagets webbplats. Risken skulle annars vara stor att många konsumenter kunde drabbas av betydande skador till följd av den bristfälliga informationen".
Nextjet väntar på nytt tillstånd
I domen skriver Patent- och marknadsdomstolen att man förbjuder Nextjet att " vid marknadsföring av flygresor påstå eller ge intryck av att NextJet Aktiebolag har vidtagit de åtgärder som krävs för att NextJet Aktiebolag ska återfå sin permanenta operativa licens, om så inte är fallet".
Nextjet har ansökt om nytt flygtillstånd hos Transportstyrelsen. Där håller man just nu på och går igenom ansökan.
– Vi har ungefär en till två veckor kvar innan vi kommer till beslut. Vi tittar igenom ansökan och det är ganska omfattande, det är en svår bedömning och därför är det viktigt att det får ta den tid det tar, säger Sion Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.