Nextjet har inte tillstånd att flyga efter den 17 november. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN
Nextjet har inte tillstånd att flyga efter den 17 november. Foto: Johan Nilsson / TT NYHETSBYRÅN

Så blev rättens dom mot Nextjet

Publicerad

Nu har rättens dom över Nextjet fallit:

Flygbolaget tvingas att tydligt informera sina resenärer om att bolaget saknar tillstånd att flyga efter 17 november.

Domstolen går på konsumentombudsmannens linje – och Nextjet riskerar nu höga böter.

Nextjet har inte tillstånd att flyga mer efter den 17 november, på grund av flygbolagets ekonomiska bekymmer. Men man har ändå fortsatt sälja biljetter – även efter detta datum.

Det fick Konsumentverket och konsumentombudsmannen (KO) att reagera. KO drog nyligen ärendet till domstol och stämde Nextjet i Patent- och marknadsdomstolen.

Domen över Nextjet

Nu har domstolen kommit med sitt besked:

Nextjet måste framöver tydligt informera sina konsumenter om att man saknar operativ licens efter 17 november.

Om inte Nextjet lämnar "klar, tydlig och framträdande" information på sin hemsida riskerar flygbolaget ett vite på en halv miljon kronor.

 

LÄS MER: Nextjets beska svar efter KO:s stämning 

 

I ett pressmeddelande från Konsumentverket skriver man så här om stämningen:

"Syftet var att få fram ett snabbt beslut som tvingar Nextjet att tydligt och klart informera om detta på bolagets webbplats. Risken skulle annars vara stor att många konsumenter kunde drabbas av betydande skador till följd av den bristfälliga informationen".

Nextjet väntar på nytt tillstånd

I domen skriver Patent- och marknadsdomstolen att man förbjuder Nextjet att " vid marknadsföring av flygresor påstå eller ge intryck av att NextJet Aktiebolag har vidtagit de åtgärder som krävs för att NextJet Aktiebolag ska återfå sin permanenta operativa licens, om så inte är fallet".

Nextjet har ansökt om nytt flygtillstånd hos Transportstyrelsen. Där håller man just nu på och går igenom ansökan.

– Vi har ungefär en till två veckor kvar innan vi kommer till beslut. Vi tittar igenom ansökan och det är ganska omfattande, det är en svår bedömning och därför är det viktigt att det får ta den tid det tar, säger Sion Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen