30-åriga Ronja Hagfalks. Foto: Privat30-åriga Ronja Hagfalks. Foto: Privat
30-åriga Ronja Hagfalks. Foto: Privat
Så här ser bluffen ut.Så här ser bluffen ut.
Så här ser bluffen ut.
Ica har tidigare drabbats av flera liknande bedragare. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNIca har tidigare drabbats av flera liknande bedragare. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Ica har tidigare drabbats av flera liknande bedragare.  Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

Ronja avslöjade Ica-bluffen tack vare märkliga detaljen

Publicerad

Ronja genomskådade Ica-bluffen med hjälp av en enkel detalj.

Hon varnar hon andra – framför allt äldre kan vara i riskzonen, menar hon.

– Det är fruktansvärt att äldre råkar ut för det här, säger hon.

Ett sms damp ned i 30-åriga Ronja Hagfalks telefon med ett löfte om ett paket – avsändaren såg ut att vara matvarukedjan Ica.

– Det stod att jag hade en försändelse att hämta med en kupong och jag tänkte att det kanske var någon som skickat ett elektroniskt julkort eller liknande. Jag har fått något sådant förut och då kommer man till en hälsning eller en bild via en länk, så jag klickade och tänkte att jag skulle komma till en kupong.

– Det cirkulerar ju så mycket så man blir ju mer vaksam men när det bara står att man har ett paket att hämta och så får man klicka på länken – så gjorde jag det.

Avslöjade bluffen på en märklig detalj

När hon klickade på länken öppnade sig en sida med Icas logga, en "god jul"-hälsning och löftet om ett presentkort på 5 000 kronor.

Lockande för många – men Ronja Hagfalk anade ugglor i mossen och det var en detalj som fick henne att genomskåda bluffen: för att bekräfta att man bor i Sverige skulle man betala en administrationsavgift på fem kronor. 

– Då tänkte jag att nej, det här är nog något annat. Varför skulle jag betala en administrationsavgift?

 

LÄS ÄVEN: Ica drabbat av sms-bluff – vill åt kundernas pengar 

 

"Fruktansvärt att äldre råkar för det här"

När Ronja lade upp en bild på meddelandet på Icas Facebooksida bekräftade matvarukedjan hennes misstankar – det är någon annan som ligger bakom meddelandet.

Ronja, som kommer från Borlänge, misstänker att det finns andra som kan gå på bluffarna och att lurendrejarna inte nöjer sig med att ta fem kronor. 

– När de har ens kontouppgifter vet man ju inte vad de kan göra, säger hon. 

– Det är ju det här som avsändarna lever på. Om man inte läser de finstilta kan ju bli lurad. 

Hon menar att äldre kan vara i riskzonen för att råka ut för bluffarna. De är inte så vana vid teknik och kan ha dålig syn, säger hon.

– Det är fruktansvärt att äldre råkar för det här. Pensionärer som redan lever på marginalen och gärna skulle nog gärna vinna ett presentkort att handla mat för – och så blir de lurade i stället.

Ica: "Vi på Ica står inte bakom"

På sin hemsida skriver Ica att det just nu cirkulerar bluffmeddelanden i företagets namn. Meddelandena förekommer både som sms, mejl, Facebook och via telefon. I meddelandena står det vanligtvis att man vunnit ett presentkort från Ica och att man endast behöver klicka på en länk i meddelandet för att ta del av detta. Man ombedes sedan fylla i sina person-, kort- eller kontouppgifter, skriver matvarukedjan på sin hemsida.

Ica rekommenderar alla sina kunder att inte lämna ut sina uppgifter till avsändarna eller klicka på länken. 

"Vi på Ica står inte bakom denna typ av utskick eller meddelande, även om Ica nämns i sammanhanget.", skriver företaget.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen