Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Risjättens beslut – byter logga och namn efter protesterna

Ristillverkaren Mars byter namn på varumärket Uncle Ben's och ändrar till Ben's Original.
Den klassiska logotypen försvinner.Foto: ROGELIO V. SOLIS / AP TT NYHETSBYRÅN

Risjätten Uncle Ben's byter logga och namn.

Beslutet är en följd av black lives matter-protesterna.

– Vi förstår de orättvisor som varit förknippade med det tidigare varumärkets namn och utseende, säger Fiona Dawson, global chef på tillverkaren Mars, i ett pressmeddelande.

Rispaketen med den påhittade bonden Uncle Ben syns på hyllorna i matbutiker över hela världen. Bilden på den vithårige svarte mannen har kritiserats för att vara stereotyp och anspela på USA:s rasistiska förflutna.

Kritiken har stärkts av black lives matter-demonstrationerna mot rasism och polisvåld.

Logotypen byts ut

Redan i somras meddelade Mars att det över 70 år gamla varumärket skulle göras om. Nu kommer beskedet att Uncle Ben's blir Ben's Original.

– Under de senaste veckorna har vi lyssnat på tusentals av våra konsumenter, våra samarbetspartner och andra intressenter runtom i världen, säger Fiona Dawson.

Målet är att skapa ett mer inkluderande varumärke. Logotypen med den svarte mannen kommer att tas bort och ersättas med ett nytt bildspråk.

Med renoveringen av varumärket satsar även tillverkaren flera miljoner dollar i olika projekt för att stötta svarta i USA. Det handlar bland annat om stipendium för kockar och satsningar på kurser i näringslära för ungdomar i Greenville, Mississippi, där företaget har sitt säte sedan 40 år.

Vill öka representationen

Ristillverkaren vill också jobba för att öka andelen minoriteter på amerikanska chefspositioner från 20 till 40 procent samt representationen i det egna bolaget.

– Vi vet att det här är rätt sak att göra för både vårt varumärke och företag, för att säkerställa att vi skapar en verkligt inkluderande framtid för alla, säger Fiona Dawson.

De nya risförpackningarna når butikshyllorna nästa år.

8-åringen som leder Black Lives Matter-protester – kämpar mot rasism i Pittsburgh
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!