Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Revisorsfirman bakom missen på Oscarsgalan

Det var en historisk miss när ”La la land” felaktigt fick priset för årets bästa film på Oscarsgalan.

Revisorsfirman PWC – listat som ett av världens starkaste varumärken – pekas ut för misstaget.

– Om det här kommer ha någon inverkan på varumärket, det vet jag inte, säger PWC:s globala kommunikationschef Mike Davies till Dina Pengar.

Oscarsgalas stora vinnare blev ”La la land”. Filmen tog hem sex statyetter för ”Bästa regi”, ”Bästa kvinnliga huvudroll”, ”Bästa foto”, ”Bästa originalmusik”, ”Bästa originalsång”, ”Bästa scenografi” – och ”Bästa foto” av svenske Linus Sandgren.

Ett tag såg det också ut som att det skulle bli en sjunde statyett för den hyllade filmen: Priset för bästa film.

Prisutdelarna Warren Beatty och Faye Dunaway gick upp på scenen och efter att ha öppnat kuvertet utropade de ”La la land” som vinnare. Producenterna bakom filmen hann gå upp på scenen och påbörja sitt tacktal när det så stod klart att det hela var ett misstag.

Jimmy Kimmel och Warren Beatty försöker reda ut misstaget på Oscarsgalan.
Foto: Robert Gauthier / LOS ANGELES TIMES / POLARIS/IBL POLARIS

”La la land” var inte alls årets bästa film. Den egentlige vinnaren var ”Moonlight”.

Pwc hänvisar till uttalandet på Twitter

Förklaringen bakom den smått pinsamma missen visade sig vara att prisutdelaren fått kortet från den föregående kategorin, för årets kvinnliga skådespelare som tilldelats Emma Stone från just ”La la land”.

Efter galan har revisorsfirman Pricewaterhousecooper (PWC) tagit på sig misstaget. De har ansvaret för att sammanställa rösterna och det är också deras revisorer som delar ut vinnarkuverten. PWC skriver i ett uttalande att de råkat ge prisutdelarna fel kuvert.

– Det enda vi säger i nuläget är det vi säger i uttalandet på Twitter. Som det står i uttalandet påbörjar vi en utredning, säger PWC:s globala kommunkikationschef, Mike Davies.



https://twitter.com/PwC_LLP/status/836128345360211968

Ett av världens starkaste varumärken

Pwc finns i 157 olika länder och har cirka 208 000 medarbetare. De arbetar med både revision, redovisning och rådgivning inom skatte- och affärsfrågor.


I början av februari skrev firman att de ”fortsätter vara ett av världens starkaste varumärken” efter att de placerat sig på plats 66 på Brand Finance Index över världens 500 starkaste varumärken. Det gör också att de ligger överst på listan över bolag som sysslar med professionella tjänster.

Hur kan det här misstaget påverka ert varumärke?

– Vem vet. De mäter styrkan i varumärket varje år. Om det här kommer ha någon inverkan på det – det vet jag inte. Det hände för bara några timmar sedan och vi gick ut med ett uttalande snabbt och vi bad om ursäkt för vad som hände. Förhoppningsvis ska det inte påverka vårt märke så mycket, säger Mike Davies.

Rätt vinnare – till slut.
Foto: Chris Pizzello / AP TT NYHETSBYRÅN
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!