Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Resenärerna drabbas efter konkursbeskedet

Magdalena Ogniewskas mamma skulle flyga hem med Nextjet. Foto: Privat
Nextjet meddelade under onsdagen att de ansökt om konkurs. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs och ställer in alla flygningar.

Nu drabbas resenärerna. 

– Jag har ingen aning om vi kommer få tillbaka några pengar, säger Magdalena Ogniewska.

Magdalena Ogniewskas mamma skulle flyga med Nextjet från Gällivare den 19 juni – men sedan flygbolaget ansökt om konkurs ställs alla flygningar in.

– Det är en jättetråkig händelse men jag har haft en känsla av att det här skulle hända, säger 39-åriga Magdalena Ogniewska.

Hon bor i Malmberget – nära Gällivare flygplats som trafikerats av Nextjet – och har nu besök av sin mamma från Berlin.

Sedan Nextjets i dag meddelar att de ansöker om konkurs och ställer in alla flygningar oroar hon sig för hur mamman ska komma hem och vad som kommer hända med pengarna de lagt på biljetten.

 

LÄS ÄVEN: Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs 

 

Magdalena: ”Har alltid strulat”

Hennes mamma har ofta åkt med flygbolaget när hon kommit till Gällivare och hälsat på, berättar Magdalena Ogniewska. 

– Nextjet har alltid strulat, hittills har mamma alltid kommit hit och kunnat åka hem, men jag har alltid haft en känsla av att det skulle gå snett, säger hon.

Konkursen läste hon om i nyheterna och Nextjet meddelade vid konkursen att deras kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.

Mammans flygning skulle avgå från Gällivare flygplats till Stockholm den 19 juni och därifrån går en anslutande flygning till Berlin.

Nu är hon rädd för att Malmberget ska bli mer isolerat och att hennes mamma ska få svårare att komma och hälsa på.

Hanna, 35: ”Inte undra på att de gick i konkurs”

Även Hanna Haapakoski, 35, från Finland drabbas av konkursbeskedet.

Hon skulle flyga från Uleåborg i Finland, till norska Tromsö, den 23 maj – men meddelades redan under gårdagen att hon inte längre fick plats på flyget. Hon säger att personalen ringt upp henne och låtit meddela att de behövt byta till ett mindre flygplan – varvid Hanna inte skulle få plats ombord.

– Inte undra på att de gick i konkurs när de agerar på det här sättet, säger hon, och tillägger att flygbolaget vägrat erbjuda en annan rutt efter ändringen.

Hanna berättar att flygbolaget under samtalet erbjudit henne pengar tillbaka, men inte en ombokning:

– Det verkar inte som att de tar ansvar för sina passagerare, säger hon, och fortsätter:

– Jag är rasande över hur bolaget hanterade ärendet.

Hanna Haapakoski skulle ha rest med en vän och träffat hennes familj i Norge, men får nu leta efter ett nytt flygbolag då Nextjet låter meddela att alla resor ställs in. Eventuellt, säger hon, får de ta bilen till Norge i stället.

Kundtjänsten hålls stängd

Nextjets VD Magnus Ivarsson kommenterar konkursbeskedet i ett pressmeddelande:

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats.

Företaget skriver även att det inte längre går att boka biljetter och det heller inte är någon idé för passagerna att ta sig ut till flygplatsen. Den som har en bokad resa rekommenderas i stället att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. 

Nextjet meddelar också att deras kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!