Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rekordpris: 45 miljoner för 30 sekunders reklam

Philadelphia Eagles firar segern 2018.
Foto: FRANK FRANKLIN II / AP TT NYHETSBYRÅN
Finalen mellan Philadelphia Eagles och New England Patriots i fjol.
Foto: MATT SLOCUM / AP TT NYHETSBYRÅN

Priset för att sända tv-reklam under Super Bowl, finalen i den amerikanska fotbollsligan, ligger i år på över 5 miljoner dollar för 30 sekunder – närmare 45 miljoner kronor.

Det sändande tv-bolaget CBS har en månad före finalen bara enstaka lediga reklamutrymmen kvar, enligt anonyma källor till branschtidningen Adweek som även uppmärksammas av Dagens Media.

Förra året hade CBS konkurrent NBC sändningsrätten till Super Bowl och reklamintäkterna slog då tidernas rekord med 500 miljoner dollar, motsvarande 4,5 miljarder kronor. Priset CBS nu erbjuder sina annonsörer tyder dock på att årets intäkter blir i nivå med, eller rentav högre, än i fjol.

Super Bowl har under många år varit USA:s mest sedda tv-program, där rekordet sattes 2015 med drygt 114 miljoner amerikanska tittare. Reklamen under sändningen väcker regelmässigt stor uppmärksamhet och flera reklamklipp har under åren blivit virala succéer på nätplattformar som Youtube.



Avgörs 3 februari

Årets Super Bowl spelas den 3 februari i Atlanta och tolv lag finns kvar i kampen om finalplatserna. Favoriter i dagsläget är New Orleans Saints och Kansas City Chiefs, enligt jämförelsetjänsten Oddsshark.

CBS, som på torsdagen trotsade nedgången på New York-börsen genom att stiga 1 procent, var i den amerikanska förhandeln klockan 12.15 upp ytterligare 1 procent.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!