Allt fler mäklare anmäls till Fastighetsmäklarinspektionen. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Allt fler mäklare anmäls till Fastighetsmäklarinspektionen. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN

Rekordmånga mäklare anmäls av sina kunder

Publicerad

Allt fler Stockholmsmäklare anmäls till Fastighetsmäklarinspektionen (FMI).

Siffran kan bli rekordhög för 2017 – hittills har 172 mäklare anmälts.

– Det är den högsta noteringen vi har sett, säger Anders Astonsson på FMI, till Dagens Nyheter. 

Max Karlsson blir nu ytterligare ett fall i statistiken.

När Max Karlsson, 22, i Stockholm ställde in ett möte med en mäklare förra helgen fick han ett obehagligt bemötande. Han blev uppringd tolv gånger – och fick en uppmaning om att "samla stake", som Dina Pengar berättade om i går.

Nu ska han anmäla händelsen till FMI.

Max Karlsson är inte ensam. Efter att han berättade om sin upplevelse på Twitter har flera personer hört av sig med liknande mäklarupplevelser.

Rekordmånga mäklare kan anmälas

De senaste åren har antalet anmälningar mot mäklare ökat, enligt statistik från FMI som Dagens Nyheter har tagit del av. Siffrorna visar att 134 mäklare i Stockholms län anmäldes till myndigheten år 2014. Året därpå anmäldes 183 stycken och förra året var siffran 188.

 

LÄS MER: Lista: Så mycket bostad får du för 12 000 kronor 

 

Fram till den 30 september i år har 172 mäklare i Stockholms län anmälts, enligt DN.

– Det är den högsta noteringen vi har sett. Även om vi inte har fört statistik på länsnivå så långt tillbaka i tiden så skulle jag påstå att det var all time high 2016. Nu ser det ut som att vi slår den siffran under 2017, säger kommunikatören Anders Astonsson till tidningen.

Om anmälningarna fortsätter att rulla in i samma takt kommer de landa på drygt 230 stycken, enligt DN:s beräkning.

Konsumenter misstänker lockpris

Antalet anmälningar ökar främst i storstadsregionerna – där också bostadsmarknaden har varit som mest intensiv. Tittar man på orsakerna till varför konsumenter anmäler hamnar "pris i marknadsföring" och "budgivning" i topp.

– Det mesta som anmäls är att konsumenten misstänker lockpris eller att man misstänker att mäklaren har hanterat budgivningen på ett felaktigt sätt, säger FMI:s myndighetschef Eva Westberg.

 

LÄS MER: Han grundade Hemnet – fick bara 15 000 för idén 

 

Hon har märkt av att antalet anmälningar har ökat de senaste åren – och tror att det kan ha samband med hur marknaden har sett ut.

– Vi tror att den starka marknaden och den höga efterfrågan har bidragit till hetsiga budgivningar och det är då den här typen av misstankar uppstår, säger hon.

Få mäklare får påföljd

De flesta anmälningar leder dock aldrig till någon påföljd.

– De flesta anmälningar om lockpris avskrivs för att det inte går att bevisa att mäklaren har gjort något fel, säger Westberg.

Ingrid Eiken Holmgren, vd på branschorganisation Mäklarsamfundet, säger till DN att antalet anmälningar fortfarande är få i förhållande till antalet transaktioner. Och att antalet anmälningar inte har med kulturen i branschen att göra.

– Jag skulle säga att fastighetsmäklare gör sitt yttersta för att lotsa säljare och köpare genom en trygg affär – och att inget surt ska komma efteråt, säger Ingrid Eiken Holmgren till DN.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen