Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rekord för Black Friday i Sverige

Foto: Henrik Montgomery/Tt / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Henrik Montgomery/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Svenskarna slår nya shoppingrekord på Black Friday, enligt betaltjänsten Klarna.

– Det är väldigt intressant att se en nästan fördubbling av den totala försäljningen fram till klockan 12 jämfört med förra året, säger Klarnas talesperson Jonas Köpniwsky.

Betaltjänsten Klarna, som förmedlar elektroniska betalningar, har tittat på hur svenskarna hittills shoppat loss under Black Friday.

Genom att mäta antalet köp genom Klarna jämfört med samma period under Black Friday 2015, går det att konstatera rejäla transaktionsökningar jämfört med förra året.

Vi kan bland annat se att kategorin leksaker ökat med 157 procent, eller sålt runt 2,5 gånger mer i år än förra året.

 

LÄS ÄVEN: IT-konsulten varnar för ny Black Friday-bluff

 

Siffrorna gäller från midnatt, när internethandeln drog i gång, till klockan tolv nu på fredagsförmiddagen.

Jonas Köpniwsky är talesperson på Klarna.

– Vi upplevde att svenska folket verkligen tog till sig Black Friday redan förra året, därför är det väldigt intressant att se en nästan fördubbling av den totala försäljningen fram till klockan 12 jämfört med förra året, säger han.

Smycken dominerar Black Friday

Högst upp på topplistan ligger smycken, som visar en ökning med 317 procent jämfört med förra året. För att sätta ökningen i perspektiv kan man jämföra med transaktionerna under samma tidsram förra fredagen vilket ger en ökning med 1 403 procent inom smyckeskategorin.

Jonas Köpniwsky.

– Jämfört med en vanlig fredag i november är det flera produktkategorier som har mer än tiodubblat sin försäljning, som exempelvis smycken, elektronik och leksaker. Det är sannolikt ett tecken på att många passar på att köpa sina julklappar online redan nu, säger Jonas Köpniwsky.

 

LÄS ÄVEN: Läge för superfynd på Black Friday

 

Klarnas kunder har också varit flitiga med att handla mat och dryck som står för en ökning på 263 procent. Elektronik går i sin tur upp med 240 procent, eller 804 procent jämfört med förra fredagen.

Kvinnorna handlar mest på Black Friday

Enligt Klarna är det kvinnorna som var flitigast på att shoppa hittills, med en försäljningsökning med över 300 procent, tre gånger så stor som männens.

Det är överlag rätt jämt mellan de fem toppkategorierna sett till köp. Kläder och skor ligger i topp och utgör drygt 17 procent i gruppen, tätt följt av sport/hobby och hälsa och skönhet.

Åldrarna 26-45 dominerar kraftigt försäljningen, och det är även de som ökar mest från förra året.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!