Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Reklamen stoppas – anses vara hånfull mot män

En ny lag i Storbritannien hindrar reklamfilmer från att framställa kvinnor och män enligt stereotypa könsroller.

Nu har de två första filmerna stoppats.

Två reklamfilmer, för cream cheese-varumärket Philadelphia respektive biltillverkaren Volkswagen, har stoppats i Storbritannien.

Anledningen är den lag som trädde i kraft i januari i år som förbjuder reklamfilmer från att framställa kvinnor och män i potentiellt skadliga stereotypa könsroller, rapporterar Guardian.

I reklamfilmen för Philadelphia kan man se två pappor som tappar bort sina barn under ett besök på en restaurang.

– Vi säger inget till mamma, kan man höra ena pappan säga efter att ha upptäckt sin son på det rullband som transporterar mat i restaurangen.

Den här filmen gick inte hem, enligt den nya lagen.

Företagets svar

Kritiker menade att reklamfilmen framställer män på ett negativt stereotypt vis, där män inte skulle vara kapabla att ta hand om barn i mammans frånvaro,  enligt Guardian.

I sitt svar menade Philadelphia att tanken var att porträttera två män som föräldrar, och inte kvinnor, för att undvika att det alltid bara är kvinnor som tar hand om barn.

Men reklamfilmen har nu stoppats av Advertising Standards Authority, ASA, en brittisk motsvarighet till den svenska reklamombudsmannen.

Kvinnan framställs ”skadligt”

I Volkswagens fall handlar det om en reklamfilm för företagets nya elbil. I filmen får man, i flera olika scener, se två manliga astronauter, en paralympier, en man och en sovande kvinna i ett tält vid ett bergsmassiv, samt en kvinna med en barnvagn som sitter på en bänk.

Budskapet i filmen är ”när vi lär oss att anpassa oss kan vi åstadkomma vad som helst”.

En av scenerna som fick kritik.

Kritiken grundade sig i att de manliga karaktärerna framställdes i äventyrliga sammanhang, medan kvinnorna var passiva. Dels den sovande kvinnan i tältet, dels kvinnan på parkbänken som framställs i rollen som nybliven mamma, och att det signalerar en stereotyp bild av att kvinnan är den främsta vårdnadshavaren.

Här kan man se reklamfilmen:

https://www.youtube.com/watch?v=JeN77EHdpIw

I sitt svar skriver Volkswagen att reklamfilmen inte är sexistisk och att ett nyfött barn handlar om att anpassa sig till en ny erfarenhet, oavsett kön på föräldern.

Däremot stoppas reklamfilmen av ASA som i en skrivelse menar att ”reklamen visar könsstereotyper som troligtvis lär orsaka skada”,  rapporterar Guardian.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!