Finansminister Magdalena Andersson får nu kritik för den höjda bensinskatten.Finansminister Magdalena Andersson får nu kritik för den höjda bensinskatten.
Finansminister Magdalena Andersson får nu kritik för den höjda bensinskatten.
Bensinskatten ska höjas med 4 respektive 5 öre. Foto: Tommy PedersenBensinskatten ska höjas med 4 respektive 5 öre. Foto: Tommy Pedersen
Bensinskatten ska höjas med 4 respektive 5 öre. Foto: Tommy Pedersen

Regeringen får kritik om bensinskatten

Publicerad

Magdalena Andersson, S, lovade i valrörelsen att inte höja bensinskatten.

Ett löfte finansministern bröt under våren.

Nu kritiseras regeringen för att hasta fram ännu en höjning utan att lyssna på remissinstanserna.

– Man är inte intresserad av att höra vad organisationerna tycker. Det är mest ett spel för galleriet, säger Mats Persson, FP, skattepolitisk talesperson.

Under valrörelsen lovade finansminister Magdalena Andersson att inte höja bensinskatten. Under en ekonomidebatt i SVT mot bland andra Anders Borg i augusti i fjol sa Andersson:

– Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten.

Men redan i vårändringsbudgeten aviserade regeringen för en höjning från årsskiftet - med 44 öre per liter bensin och 48 öre per liter diesel.

– Oljepriset har sjunkit med 50 procent, det är det ena som har hänt. Det andra är att vi sitter i regering med Miljöpartiet, sa Magdalena Andersson under presskonferensen i mars.

Höjer ytterligare

Nu höjer regeringen ytterligare - med 4 respektive 5 öre. Enligt Dagens Industri planeras också en indexuppräkning av skatten från 201 - något som godkänts av Lagrådet.

Med moms skulle det enligt Bil Sweden landa i ett bensinpris på 15,30 kronor om fem år.

Förslaget har väckt ilska på flera håll. Under torsdagen anklagade Ulf Berg, Moderaternas landsbygdspolitiske talesperson, på Expressens debattsida regeringen för att ha glömt att många familjer inte har något val.

Nu väcks kritik mot att regeringen hastar fram den andra höjningen utan att lyssna in remissinstanserna.

– Man är inte intresserad av att höra vad organisationerna tycker. Det är mest ett spel för galleriet. De här pengarna är redan intecknade för att finansiera regeringens bidragspolitik, säger Mats Persson, FP, skattepolitisk talesperson.

Svar senast sista augusti

Den 24 augusti skickades förslaget på remiss till en rad olika instanser - bland annat Bil Sweden, Svenskt näringsliv och Naturvårdsverket. Senast på måndag 31 augusti ska instanserna ha svarat.

– Det är inte seriöst. Det tyder på att man inte är beredd att lyssna på remissinstanserna om man ger dem så kort tid på sig att kunna analysera vad effekterna av förslaget blir. Vi vet ju att en bensinskattehöjning har stora konsekvenser för människor på den svenska landsbygden, säger Mats Persson.

Bensinskattehöjningen ska gå till försvaret och den försvarsöverenskommelse som flera av riksdagspartierna ställde sig bakom i våras och den extra höjningen beräknas ge staten 350 miljoner kronor ytterligare om året, enligt TT.

Finansminister Magdalena Anderssons pressekreterare Miriam Abu Eid menar att det nu handlar om en mindre förändring.

– Vi har remitterat bensinskatten under flera månader. Nu gör vi en mindre justering och då är det rimligt att remisstiden är kortare, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen