Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Raseri mot Postnord: "Det är under all kritik"

"– Tre veckor mellan Hillared och Göteborg, det är typ sju mil, det ska inte ta tre veckor", säger Rebecka Svensson om posthanteringen.
Post- och telestyrelsen (PTS) hade i augusti registrerat 1 450 klagomål mot Postnord i år, jämfört med 570 stycken under samma period förra året. Foto: Emil Langvad/TT

Under den senaste tiden har allt fler riktat kritik mot Postnord.

En av dem är Rebecka Svensson, 25, vars papegojtavla förstördes i posthanteringen.

– Det är under all kritik. För man ska ändå kunna lita på att om man lägger ett brev i brevlådan så ska det komma fram helt, säger hon.

PTS om klagomålen

Under de första tre månaderna 2016 mottog PTS hälften så många klagomål som myndigheten fick in under hela 2015.

Fram till augusti hade PTS fått in 1 450 klagomål för i år, jämfört med 570 klagomål under förra året.

Majoriteten av de klagomål som inkommer till PTS avser PostNord (som delar ut över 80 procent av alla brev), men även klagomålen gällande PostNords främste konkurrent Bring Citymail har ökat väsentligt under den aktuella perioden.

I augusti i år registrerade Postnord 2 156 synpunkter på felutdelade brev, 304 försenare, 3 689 saknade och 1 350 fall under "övrigt". Det motsvarar 0,05 promille av totalt skickat.

PTS/Postnord

Postnord, som delar ut över 80 procent alla brev i Sverige, har befunnit sig i blåsväder under en längre period och många kunder klagar över att deras post är försenad eller inte kommer fram alls.

Post- och telestyrelsen (PTS) hade i augusti registrerat 1 450 klagomål mot Postnord i år, jämfört med 570 stycken under samma period förra året.

– Det är en ganska dramatisk skillnad, konstaterar Sten Selander som är chef för postavdelningen på PTS.

Enligt PTS är det bland annat snabba organisationsförändringar som ligger till grund för postproblemen.

Tusentals reklamationer

Ett av problemen som Postnords kunder upplevt är skadade paket. Rebecka Svensson från Hillared är en av dem som drabbats.

Hon driver ett företag och har ett antal papegojor som målar tavlor som sedan säljs för att dra in pengar till välgörande ändamål. I somras skickade hon en tavla som hennes papegoja Bebis målat till en kund. Det skulle ta tre veckor innan brevet kom fram.

– När han väl fick den så var kuvertet och tavlan fuktskadade. Det såg ut som att det hade runnit te eller något på baksidan och sedan hade det möglat rakt igenom. Det var svartmögelprickar på hela tavlan, berättar Rebecka Svensson.

Men det är inte heller det enda problem som hon upplevt. En tid senare skulle hon skicka ett paket med matmössor till en kund, men efter sex veckor hade kunden inte fått paketet. Rebecka Svensson syr själv matmössorna, som hundar med långa öron kan ha på sig för att undvika att deras öron hamnar i maten.

Sju mil – tog tre veckor

– Hon hade ju betalat så jag fick fint sy upp fyra nya och posta, säger Rebecka Svensson.

Den gången skulle det ta tre veckor innan det kom fram. Då var även paketet trasigt.

Rebecka Svenssons papegoja Bebis målar tavlor som skickas till kunderna med post.

– Tre veckor mellan Hillared och Göteborg, det är typ sju mil, det ska inte ta tre veckor. Det hade gått snabbare om jag tagit en promenad, säger Rebecka Svensson.

Efter problemen hon upplevt har hon varit i kontakt med Postnord. De sade då att de skulle återkomma.

 

LÄS OCKSÅ: Anställd på Postnord: "Det är fruktansvärt"

 

– Men de sade i och för sig inte vilket år de skulle återkomma, och detta är typ åtta veckor sedan. Det känns inte som att de vill ta tag i problemet, för ingen på Postnord har hört av sig och beklagat att det har blivit som det har blivit, säger hon.

Svårt att bestraffa Postnord

När man tittar på hur många anmälningar som Post- och telestyrelsen fått in så blir det tydligt att Rebecka Svensson inte är den enda som drabbats. Sten Selander vid PTS säger att problemen nu pågått under ett och ett halvt år. Han ser en risk i att allmänhetens förtroende för brev riskerar att urholkas.

 – Det går snabbt att förstöra god kvalitet men det tar längre tid att återställa det.

PTS har tekniskt sett befogenhet att straffa Postnord genom att exempelvis utfärda förlägganden, men det är juridiskt sett rätt krångligt.

– Det går att överklaga och skulle kunna ta massor av år. Då kan man fråga sig om pengarna kommer bättre till hand genom att använda dem till att förbättra kvaliteten i stället, säger Sten Selander.

Erika Ahlqvist uppmanar alla att höra av sig när det blir fel. Foto: Mikael Sjöberg

Under hösten utökar PTS sina tillsynsbesök gällande Postnord.

"Störningar kan förekomma"

Erika Ahlqvist som är chef för distribution på Postnord menar att företaget kommit tillrätta med större delen av problemen men att störningar kan förekomma.

– Vi har gjort ett antal rättningar i svåra sorteringsprogram och en konkret åtgärd ligger nu på att rekrytera upp rätt bemanning på alla operativa enheter, säger Erika Ahlqvist.

Hon uppmanar kunderna att höra av sig om problem uppstår för att Postnord ska kunna se över om något behöver utvecklas i rutinerna och arbetet.

– Vi har brister på vissa ställen fortfarande, det händer med så här stora volymer, säger Erika Ahlqvist som poängterar att Postnord är väldigt ödmjuka, lyhörda och villiga att leva upp till förväntningarna.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!