Frederic Hauge från miljörörelsen Bellona är upprörd. "Nu försämras elbilens konkurrensförhållande i Norge", säger han. Enligt honom rör det sig om "väldigt mycket pengar". Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅNFrederic Hauge från miljörörelsen Bellona är upprörd. "Nu försämras elbilens konkurrensförhållande i Norge", säger han. Enligt honom rör det sig om "väldigt mycket pengar". Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
Frederic Hauge från miljörörelsen Bellona är upprörd. "Nu försämras elbilens konkurrensförhållande i Norge", säger han. Enligt honom rör det sig om "väldigt mycket pengar". Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
En av modellerna från elbilsjätten Tesla. Foto: AP / TT / NTB ScanpixEn av modellerna från elbilsjätten Tesla. Foto: AP / TT / NTB Scanpix
En av modellerna från elbilsjätten Tesla. Foto: AP / TT / NTB Scanpix
Norges statsminister Erna Solberg leder regeringen som nu vill beskatta Tesla-ägare. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅNNorges statsminister Erna Solberg leder regeringen som nu vill beskatta Tesla-ägare. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
Norges statsminister Erna Solberg leder regeringen som nu vill beskatta Tesla-ägare. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN

Raseri i Norge efter nya ”Teslaskatten”

Publicerad

Norge vill införa en ny skatt – på avgasfria fordon.

Skatten baseras på bilarnas vikt och går under namnet "Teslaskatten".

Nu får förslaget skarp kritik och miljörörelser rasar.

Det är i den nya statsbudgeten, som den norska regeringen lägger fram på torsdagsmorgonen, som förslaget kommer:

Skatt för elbilar.

Det rapporterar flera norska medier.

Ny skatt för Tesla i Norge

I praktiken kommer detta bara att drabba de allra största och tyngsta elbilarna – än så länge enbart det omtalade amerikanska bilföretaget Tesla, uppger NRK med hänvisning till Aftenposten som var först ut med nyheten.

Den som slår till på en av de tyngre Teslamodellerna i Norge kan behöva betala från 7 000 till 70 000 norska kronor extra – beroende på bilens vikt.

 

LÄS MER: Kronofogden jagar elbiljsjätten Tesla 

 

Förslaget får nu flera miljörörelser att rasa.

Miljöstiftelsen Bellonas ledare Frederic Hauge säger att den nya skatten är "pendlarfientlig".

– Ja, nu är jag förbannad. Det här kommer att göra det svårare att nå 2025-målet och det sänder en signal till bilindustrin om att man inte är intresserad av stora elbilar, säger han till NRK.

Miljöledare: "Ett jantelag-förslag"

Hauge kallar också det hela för ett "jantelagförslag" – och menar att det är "katastrofalt" för många som redan har beställt en Tesla.

Miljöpartiet tar inte heller emot förslaget särskilt väl.

– Börja inte sända dubbla signaler. Det är fortsatt jätteviktigt att trycka på att folk ska köpa elbil och inte fossilbil, säger partiets Rasmus Hansson till NRK.

Nu hoppas olika miljöorganisationer att förslaget stoppas i budgetförhandlingarna.

Hans Andreas Limi från Fremskrittspartiet, som sitter i regeringen tillsammans med Høyre, försvarar dock förslaget.

– Det är stora tunga bilar som sliter på vägarna, säger han enligt TT.

I Norge är 20 procent av alla bilar på vägarna elbilar eller hybridbilar.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen