Filip Tysander bor i Sveriges dyraste lägenhet • Har Bentley och pool på taket

Unga miljardärens lyxliv – har blivit rik på klockor

Högt ovanför Klarakvarteren i centrala Stockholm bor klockkungen Filip Tysander, 33, i Sveriges dyraste lägenhet, med en 15 meter lång pool.

Han har blivit miljardär på att sälja billiga kinesiska klockor med hjälp av kändisar i sociala medier.

– Jag tror att jag har fingertoppskänsla för att hitta saker som den breda massan är beredd att betala pengar för, säger Tysander.

Publicerad 10 nov 2018 kl 19.11

Filip Tysanders klockföretag Daniel Wellington är en ekonomisk framgångssaga som fått ekonomijournalister världen över att förundras och beundra den unga entreprenören. 

De två senaste åren har Tysanders klockföretag gjort vinster på 2,5 miljoner kronor – varje dag.

I sitt ägarbolag JFT Holding AB har 33-åringen i dag ett eget kapital på drygt två miljarder kronor och under 2018 tog han en aktieutdelning på 200 miljoner kronor.

undefined

Året är 2011 och Filip Tysander visar upp sin nya klocksatsning.

Foto: ELIN LARSSON/UNT

Fick idén på Australienresa

2011 startade Filip Tysander Daniel Wellington och produktionen av tunna klockor med tygarmband – så kallade Nato-band.

Idén fick han under en resa till Australien. Något som han själv berättade om i en intervju under en Anders Wall-föreläsning vid Uppsala universitet för några år sedan.

– Mitt moment var att jag var ute och backpackade i Australien 2006. Jag träffade en kille som jag backpackade runt lite där med som hette Daniel Wellington och som bar en Rolex-klocka med ett Nato-armband på armen, sa Filip Tysander. 

undefined

Daniel Wellington-klocka med Natoband.

Foto: MIKAEL GILLIS EKSTRÖM / MIKAEL GILLIS EKSTRÖM

Han fastnade för Wellingtons tygarmband men inte kombinationen med en stor klocka. Ett par år senare, efter resan, designade han själv en tunnare klocka – men behöll tygbandet. 

”För bra för att vara sant”

Men historien om engelsmannen Daniel Wellington är det flera personer som ifrågasätter.

– Det är en oerhört stark varumärkesstory här och det finns inte så mycket mer. Det är det som gör Daniel Wellington till ett ganska intressant bolag. Man vet inte vad som är verklighet eller fiktion med det här bolaget, vilket gör det ganska spännande, sa Dagens industris reportrar i Digitalpodden som i somras gjorde ett program om Filip Tysander och hans klockföretag.

Även journalisten och klockspecialisten Anders Modig, som bor i klocklandet Schweiz tror inte på Tysanders berättelse om  Daniel Wellington:

– Den är för bra för att vara sann, säger Anders Modig.

Man vet inte vad som är verklighet eller fiktion med det här bolaget

Succé direkt för Daniel Wellington

Efter att Filip Tysander, 2011, testat klockan på studenter vid Uppsala universitet – där han studerade företagsekonomi – startade försäljningen. 

Det blev succé direkt och redan första verksamhetsåret. Under perioden december 2011 till februari 2013 gjorde Daniel Wellington AB en vinst, efter finansnetto, på drygt tio miljoner kronor.

Tysander bodde då i en enrumslägenhet i Sundbyberg, men han sålde ettan och flyttade först till en 225 kvadratmeter stor våning på Östermalm i centrala Stockholm. 

undefined

För drygt fem år sedan bodde Filip Tysander i den här ettan i Sundbyberg.

Foto: Anna-Karin Nilsson

Andra året steg vinsten till 54 miljoner kronor. 2015 blev vinsten 694 miljoner kronor – en ökning med 1 185 procent jämfört med året innan.

Under de två senaste åren har bolaget gjort vinster på drygt 900 miljoner kronor per år – och i dag lever den 33-årige klockmiljardären lyxliv.

Våningen på Östermalm bytte han 2016 ut mot den 418 kvadratmeter stora våningen som ligger på toppen av hotellet Scandic Continental mitt emot centralstationen i Stockholm.

Filip Tysander köpte Sveriges dyraste lägenhet

Bostaden förmedlades av kändismäklaren Fredrik Eklunds bolag, Eklund Stockholm New York. Priset: 104,5 miljoner kronor. Ett pris som troligen gör detta till Sveriges dyraste lägenhet någonsin.

undefined

Så här ser det ut i klockkungens våning

Foto: Illustration: Helen Rasmusen

Miljardvinsterna från klockorna beror på flera faktorer: 

Timing. Tysander lanserade sina klockor i rätt tid med sin speciella preppy-stil.

Klockarmbandet i tyg som snabbt blev ett av klockornas kännetecken.

Låga produktionskostnader i staden Shenzhen i Kina, där klockorna tillverkas.

Flera klockexperter som Expressen varit i kontakt med säger att klockorna är mycket enkla och billiga att tillverka.

1 000 procent i pålägg

– Om han använder det bästa stålet och klockglasen så kostar klockorna maximalt 14–15 dollar att tillverka, säger en urmakare som under 20 års tid har arbetat som klockinköpare i Kina för en av Sveriges större klockkedjor.

Klockexperten säger vidare:

– Själva urverket kommer från tillverkaren Miyota som ägs av Citizen och kostar cirka 15 kronor. Men det är ändå inget dåligt urverk. Men jag måste säga att jag är imponerad av hur han kan sälja klockorna till ett så högt pris.

Även klockspecialisten Anders Modig anser att påläggen är mycket stora på Daniel Wellington-klockorna.

– De kostar, gissar jag, en tiondel av försäljningspriset, säger han.

Men Modig är inte alls imponerad av klockorna.

– Det är mer en köp, slit och släng-produkt. Det är lite som att jämföra med vad en standardskuren T-shirt tillför modevärlden.

Däremot är han imponerad av den succé som Daniel Wellington gjort med miljontals sålda klockor.

– Det som jag märker här i Schweiz är att det är det enda svenska märket som alla känner till och tittar på ur businessperspektiv och ser hur han gjort och vad man kan lära sig av det.

Klockorna med tygbanden säljer Tysander för 1 500 kronor till kunderna. Med en tillverkningskostnad på 15 dollar – motsvarande 135 kronor – blir pålägget drygt tusen procent.

undefined

Klockkungen Filip Tysander, 33, har på knappt fem år blivit miljardär på att sälja billiga kinesiska klockor med hjälp av kändisar.

Foto: JONAS CARMHAGEN

Tuffa förhållanden i Wellingtons fabriker

Samtidigt har det framkommit att de råder dåliga förhållanden i de kinesiska fabriker där Daniel Wellingtons klockor monteras.

Enligt en egen hållbarhetsredovisning som Daniel Wellington har gjort, via en tredjepartsgranskare, konstaterades det att arbetarna i fabrikerna arbetade för långa arbetspass, saknade försäkringar och att kontrollen av underleverantörerna hade brister – något som Di Digital skrev om i somras. 

Daniel Wellingtons hållbarhetschef, Alice Devine, svarade i ett mejl i somras Dagens industri att problemen fortfarande fanns kvar i fabrikerna trots att man hade utrett förhållandena i två års tid. Devine skrev också:

”Vi har över tid sett förbättringar hos våra leverantörer, men det finns fortfarande arbete kvar att göra och vi arbetar hårt med att minska dessa gap”.

Bloggare och influencers gör reklam

Att klockorna är mycket billiga i tillverkning visar inte minst Daniel Wellingtons stora vinstmarginaler. När alla kostnader för tillverkning har betalats liksom löner och hyror för kontor runtom i världen gjorde bolaget för 2017 en vinst på 901 miljoner kronor. Sett till omsättningen på 2,4 miljarder kronor ger det en vinstmarginal på 37 procent. Det betyder att bolaget gör en vinst på 37 kronor för varje omsatt hundralapp. Under tidigare år har vinstmarginalen till och med legat på drygt 50 procent.

Men det som har gjort företaget Daniel Wellington till en vinstmaskin är marknadsföringen.

Filip Tysander förstod snabbt att använda sig av bloggare och betydelsefulla personer på sociala medier – så kallade influencers. Det blev billigare än att annonsera i olika traditionella medier. Men fördelen är framför allt den stora spridningen. 

Bjöd på lyxresa till Grekland – hyrde 14 yachter

Till sin hjälp med marknadsföringen i social medier hade han bland annat vännen Folke Engholm. De två träffades i New York redan 2012. Engholm driver i dag ett influencer-marketing bolag i Shenzhen där Tysanders klockor tillverkas och har bland annat Spotify som kund. 

För tidningen Veckans Affärer har Engholm beskrivit den första tiden med Tysander så här:

”Det var en enorm bombmatta, vi sköt bara – pang, pang, pang”.

Tysander fick senare till och med systrarna och realitystjärnorna Kylie och Kendall Jenner att göra reklam för klockorna. Tillsammans har systrarna över 200 miljoner följare på Instagram och får mångmiljonbelopp för sina sponsrade inlägg, enligt företaget Hopper – ett Londonbaserat bolag med Instagram-strateger.

I Sverige gör Isabella “Blondinbella” Löwengrip, Bianca Ingrosso, Kenza Zouiten Subosic och Angelica Blick reklam för Daniel Wellington. Så här skriver Löwengrip på sin hemsida:

Isabella Löwengrip, som av Veckan Affärer klassas som svenskt näringslivs mäktigaste kvinna, är ambassadör för Daniel Wellington.

Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Även Kendall Jenner har samarbetat med Daniel Wellington.

Foto: BACKGRID US / STELLA PICTURES BACKGRID US

”För några veckor sen spelade vi in en kampanjfilm med Daniel Wellington här på kontoret. DW är nämligen ett av mina nya ambassadörskap, vilket betyder att ni kommer få se en del av dem på bloggen! Känns verkligen så roligt att jobba med Daniel Wellington på det här sättet, det är ett oerhört häftigt bolag med en beundransvärd resa bakom sig. På knappt 7 år har de gått från att vara en idé till att bli ett av världens största klockföretag. Häftigt!”

Flera av dem flögs i år också av klockföretaget tillsammans med andra influencers till den grekiska övärlden. Totalt samlade Daniel Wellington 84 influencers på resan där de hade hyrt 14 yachter, något som nyhetssajten Breakit var först med att skriva om.

Här reste de runt till exotiska platser och bevittnade fantastiska solnedgångar med Daniel Wellington klockor på handlederna. Och allt dokumenterades naturligtvis på  profilernas Instagram-kanaler och på Youtube.

Rättslig tvist

Klock- och smyckeskedjan Ur & Penn som ägs av Al-Saffar Ayad, 54, säljer sedan en tid en liknande klocka som Daniel Wellington - en tunn rund klocka med Nato-band. Klockan har Ur & Penn döpt till William Gregor.

undefined

Daniel Wellington ligger i en rättslig process mot Ur & Penn som tillverkat en liknande klocka som de kallar William Gregor. Här Ur & Penns vd, Ayad al Saffar.

Foto: DAVID GROSSMAN / STOCKHOLM CITY

Daniel Wellington, DW, stämde Ur & Penn för plagiat. Enligt Daniel Wellington ska den klocka som säljs hos kedjan i princip vara en direkt kopia av företagets populära produkter.

DW förlorade dock i Patent- och Marknadsdomstolen, men har nu överklagat domen till  Patent- och marknadsöverdomstolen.

I inspelade förhör med Tysander som gjorts av domstolen sa han så här om starten av Daniel Wellington:

– När jag startade bolaget så hade jag nästan inga pengar. Jag hade ungefär 150 till 200 000 kronor och nästan allting gick åt till att köpa in de första 1 000 - 2 000  klockorna. Så trots att jag inte hade några medel så märkte man direkt att det slog till. Jag sålde för ungefär 300 000 kronor första månaden utan någon direkt marknadsföring. Så det blev väldigt snabbt snack kring de här klockorna att det var något nytt som hade kommit ut och sen så tog det fart.

”Jag har fingertoppskänsla”

I intervjun på Anders Wall-föreläsningen i Uppsala berättade han också att han tog sina sista pengar och flög till Hong Kong för att göra sin investering och att han inte ansåg att han tog någon större risk:

 – Jag reflekterar inte jättemycket över risk. Jag tycker ändå att med de sociala skyddsnät som vi har och med den uppbackningen som många av oss har av våra familjer och släktingar i Sverige så finns det inte så jättemycket att förlora om man skulle satsa sina egna sista CSN-pengar i att flyga till Hongkong och så vidare. Det fanns liksom inte så mycket att förlora.

undefined

Klockmärket Nicole Vienna är Filip Tysanders senaste satsning.

Foto: Nicole Vienna

Sin egen framgång förklarar så här:

– Det som sticker ut med mitt företagande är att jag har fingertoppskänsla när det kommer till att designa saker.

Stora i Kina

I dag fortsätter DW sin expansion i världen. 

Strategin är, enligt företagets senaste årsredovisning, att minska antalet distributörer och i stället sälja sina klockor i egna butiker och via e-handel. 

Bland annat har man startat filialer i Tyskland, Österrike, Indien och Dubai. Totalt har man nu nio dotterbolag i olika delar av världen. Och enlig Ehandel.se kommer DW att öppna 300 butiker under 2018, varav 100 kommer att hamna i Kina. I Kina är också DW största butiken på Tmall – en kinesisk e-handelsplattform som ägs av Alibaba Group.

Filip Tysander lanserade 2016 även ett nytt klockmärke – Nicole Vienna. Klockorna har lite annorlunda design jämfört med Daniel Wellington klockorna, men de påminner om varandra. Han säljer även bracelets (armband) för 899 kronor.

Enligt företaget är kunderna till Nicole Vienna accessoar-intresserade kvinnor som även har ett intresse för interiör och inredningsdesign.

15 meter lång inomhuspool

Klockmiljardären lever i dag ett bekvämt och lyxigt liv. Han kan ta hissen från markplan direkt in i lyxvåningen på 19:e våningen.

Klockkungens lyxlägenhet ligger på 19:e våningen. Här har han bland annat en 15 meter lång inomhuspool.

Foto: ERIK RÖNNQVIST

På toppen av hotell Scandic Continental i Stockholm ligger klockkungen Filip Tysanders våning på 418 kvadratmeter. Pris: 104,5 miljoner kronor.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Här finns tre sovrum – alla med tillhörande exklusiva badrum. Ett av sovrummen har en vacker utsikt över Riddarfjärden och stadshuset. Samma utsikt har Tysander också från sitt jacuzzi-rum.

I bostaden finns också en 15 meter lång pool och ett spa med bastu, omklädningsrum och duschrum – även härifrån är utsikten bedårande över huvudstaden.

Bara vattnet i poolen väger cirka 70 ton.

I anslutning till det stora köket, utrustat med alla moderniteter, finns en vinterträdgård med skjutbart glastak.

Tysander har också tillgång till hotellets service och kan få sin säng bäddad, kylskåpet påfyllt eller beställa en måltid som hotellets personal kommer upp med till våningen.

Lyxbil för 2,3 miljoner kronor

Bostaden är också utrustad med “plattor” där klockmiljardären kan styra alltifrån ljud och golvvärme till solgardiner. 

I garaget har Filip Tysander en Bentley Bentayga – en suv från det ursprungligen brittiska lyxmärket.

Bilen kostar ny 225 000 euro – motsvarande 2,3 miljoner kronor. Fullutrustad ligger priset på 3,5 miljoner kronor.

undefined

Filip Tysander äger en Bentley Bentayga. Suv:en kostar 2,3-3,5 miljoner kronor beroende på utrustningsnivå.

Foto: JENS MEYER / AP

– Jag tycker om fina bilar så jag har köpt både en och annan, sa Tysander i en intervju i Framgångspodden för några år sedan.

Expressen har sökt Daniel Wellingtons vd, Roger Kylberg, och bolagets ägare Filip Tysander som har valt att inte svara på några frågor.

“De är inte intresserade, tyvärr”, skriver Daniel Wellingtons marknadschef Anders Hedman i ett mejl.