Kunder hos SEB har under onsdagen larmat om problem att betala med bankens betalkort. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESSKunder hos SEB har under onsdagen larmat om problem att betala med bankens betalkort. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Kunder hos SEB har under onsdagen larmat om problem att betala med bankens betalkort. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL-AOP / /ALL OVER PRESS
Kunder hos SEB har under onsdagen larmat om problem att betala med bankens betalkort. Foto: ANNIKA AF KLERCKERKunder hos SEB har under onsdagen larmat om problem att betala med bankens betalkort. Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Kunder hos SEB har under onsdagen larmat om problem att betala med bankens betalkort. Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Problem för SEB-kunder – kunde inte betala med kort

Publicerad

Kunder hos SEB larmade under onsdagen om problem med att betala med bankens betalkort.

– Det är problem med våra kort och felet ligger fortfarande kvar, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikationsdirektör på SEB.

Vid 19-tiden på onsdagen var felet avhjälpt.

På onsdagseftermiddagen larmade flera bankkunder hos SEB om problem med att betala med bankens kort.

– Jag har förstått att det är problem med våra kort och felet ligger fortfarande kvar. Vi på banken jobbar just nu för att lösa det, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, kommunikationsdirektör på SEB vid 18-tiden.

"Går inte att betala"

Det är i nuläget oklart vad som orsakat felet med betalkorten eller hur länge felet kommer att fortgå. 

Kunder som behöver betala för sig uppmanas att använda betalappen Swish.

– Just nu är det inte möjligt att göra kortbetalningar och använda betalkorten. Det man kan göra är att betala med Swish som fortfarande fungerar. Har man inte den möjligheten kan man ringa vår kundtjänst och få hjälp där. Då måste man legitimera sig på något sätt genom säkerhetsdosa eller bank-ID i mobilen, säger Viveka Hirdman-Ryrberg.

Vid 19.10 uppgav SEB att felet var löst.

Swishade personalen

En av dem som drabbades av felet är SEB-kunden Jonas. På väg till Göteborg skulle han tanka bilen, men köpet avvisades gång på gång.

– Jag stod vid 18-tiden på en bensinstation och skulle betala. Det kopplade upp men avvisades sedan. Jag provade två olika kort, ett företagskort och ett privat, men inget av dem fungerade, berättar han.

– Det slutade med att jag swishade en i personalen på macken och så betalade hon via sitt eget kort. Man känner sig lite fattig när sådant här händer, säger Jonas.

Relaterade ämnen
Karin Selåker Hangasmaa
Karin Selåker Hangasmaa

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen