Kunder nekades köp efter problem i Coop-butiker

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Bild från tidigare händelse.
Foto: ALI LORESTANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Coop-butiker har framåt 17-tiden störningar som gör att vissa köp nekas. 

Omfattningen av problemen är ännu inte kända. 

– Larmet kom in för tio minuter sedan och vi har ännu ingen koll på vad det beror på, säger Helena Esscher, presschef för Coop, vid 16.50 på måndagen.  

Vid klockan 17.20 meddelar Coop att problemet berodde på en intern systemuppdatering. 

– Problemet verkar vara löst nu, säger Helena Esscher. 

Vid 16.40 på måndagen dök kortbetalningsproblemen upp i olika Coop-butiker. 

Framåt 17.20 meddelade Coop att problemet skulle vara löst. 

– Problemet verkar vara löst. Vad det berodde på var en intern systemuppdatering som gjorde att det blev problem med kortbetalningen under en period på cirka 40 minuter, säger Helena Esscher. 

”Måste ta reda på vad det handlar om”

En kund vid en butik i Stockholmsområdet säger att det inte gick att betala med kort och att butiksmedarbetare berättade att flera butiker upplevde samma problem. 

– Larmet kom in för tio minuter sedan och vi har ännu ingen koll på vad det beror på. Jag har ingen information mer än så att ge i nuläget, utan vi måste ta reda på vad det handlar om, sa Helena Esscher vid 16.50. 

En kund som befann sig på en Coop-butik i Göteborg berättade att den enda betalningen som fungerade var kontant eller med swish. 

Hackerattacken slog ut betalsystemen

Coop har tidigare upplevt stora störningar i kassasystemen. 

I början av juli pekades den ryska hackergruppen Revil ut för att ha angripit en underleverantör till Coop, vilket slog ut den svenska butiksjättens kassasystem. 

För en dryg månad sedan meddelade gruppen offentligt att de var tillbaka efter att de ”tagit ledigt ett tag”. 

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!