Nästa år blir det dyrare att skicka brev. Foto: / TT NYHETSBYRÅNNästa år blir det dyrare att skicka brev. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Nästa år blir det dyrare att skicka brev. Foto: / TT NYHETSBYRÅN
Postnords vd Anders Holm förklarar varför man höjer priset på frimärken. Foto: TT NYHETSBYRÅNPostnords vd Anders Holm förklarar varför man höjer priset på frimärken. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Postnords vd Anders Holm förklarar varför man höjer priset på frimärken.  Foto: TT NYHETSBYRÅN
Postnords vd Anders Holm svarar på kritiken i Svenska Dagbladet. Foto: Postnord SverigePostnords vd Anders Holm svarar på kritiken i Svenska Dagbladet. Foto: Postnord Sverige
Postnords vd Anders Holm svarar på kritiken i Svenska Dagbladet.  Foto: Postnord Sverige
Nästa år höjs priset på frimärken. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLNästa år höjs priset på frimärken. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Nästa år höjs priset på frimärken. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Priset för att skicka brev höjs nästa år

Publicerad

Från och med årsskiftet kostar ett frimärke nio kronor. 

Prishöjningen kommer efter ett år av hård kritik mot Postnord för trasiga och försenade försändelser. 

"Jag har full respekt för den funderingen, men ­måste återigen påminna om varför utmaningarna har uppstått: Alla skickar färre brev", skriver Anders Holm, vd Postnord Sverige, i Svenska Dagbladets debatt.

Expressen och flera andra medier har under året rapporterat om den växande kritiken mot Postnord. 

Försenade brev och trasiga försändelser har väckt stor ilska mot företaget. Efter "Black Friday"-rekordet uppstod paketkaos på Postnord – vilket skapade förseningar. 

I Svenska Dagbladet svarar Postnords vd Anders Holm på kritiken som riktats mot företaget det senaste året. 

"Ett lågt reglerat pris i kombination med krav på kostnadstäckning har försatt Post­nord i ett dilemma där den enda utvägen har varit kraftiga kostnadsnedskärningar, vilket tyvärr har gett störningar i produktionen", skriver han på tidningens debattsida.


LÄS MER:
Postnords vädjan: ”Hämta ut era paket” 

Priset för frimärke höjs 2018

Från och med nästa år kommer priset för att skicka brev att höjas till nio kronor per frimärke när en ny postförordning träder i kraft. 

Priset på frimärken höjs från och med nästa år – till nio kronor per frimärke.Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Anders Holm förstår frågorna som detta väcker, men försöker samtidigt trycka på de förändringar som Postnord står inför. 

"Hur kan vi höja portot efter den kritik som varit? Jag har full respekt för den funderingen, men måste då återigen påminna om varför utmaningarna har uppstått: Alla skickar färre brev. Runt om i Europa tvingas postoperatörerna att höja portot och det svenska portot kommer även efter den här höjningen att vara förhållandevis lågt", skriver Anders Holm. 

 

LÄS MER: Så ska Postnord klara julhandeln

"Volymminskningen kommer att accelerera"

Som bakgrund till prishöjningen nämner Anders Holm en viktig faktor: det ökade kravet på att 95 procent av breven ska – oavsett var i landet man befinner sig – delas ut senast två arbetsdagar efter att det skickats. 

Postnords vd Anders Holm svarar på kritiken i Svenska Dagbladet. Foto: Postnord Sverige

Sedan 2000 har antalet skickade förstaklassbrev med Postnord mer än halverats. Förändringarna som sker gör man för att anpassa det nya kundbehovet, enligt Anders Holm. 

"Vår bedömning är att volymminskningen kommer att accelerera ytterligare – till 10–12 procent om året. Redan i dag utgör frimärkta brev en liten andel av alla fysiska försändelser som fortfarande skickas – knappt 6 procent 2016", skriver han. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen