Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pressbyrån vill att anställda bär linser med kanelbullar

Kommunikationschefen: ”Ett nytt grepp vilket skapar reaktioner”.
De som brukar handla på Pressbyrån vid Odenplan kan mötas av den här synen: ögonlinser som föreställer en kanelbulle och en prislapp.Foto: Pressbyrån / Pressbyrån
Pressbyrån säger sig vilja förmedla ett humoristiskt anslag.Foto: Pressbyrån / Pressbyrån
Det är inte alla Pressbyrån-butiker som omfattas av kampanjen ”Eyefluencers” (här på Centralstationen i Stockholm) – utan Odenplan är pilotbutik och sen sprids den i sociala medier.Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Inför kanelbullens dag har Pressbyrån lanserat ”Eyefluencers”.

Det innebär att anställda i en butik i Stockholm bär linser – som föreställer kanelbullar.

Nu får kampanjen kritik.

– Kontaktlinsers främsta syfte är att korrigera synfel, säger Gabriela Flores Araya på optikerkedjan Klarsynt.

Den 4 oktober fyller kanelbullens dag 20 år. Franchisekedjan Pressbyrån brukar slå på stort varje år, så även i samband med jubileet.

I år uppmärksammar Pressbyrån kanelbullens dag bland annat med kampanjen ”Eyefluencers”, som branschtidningen Resumé och Handelsanställdas medlemstidning Handelsnytt tidigare har skrivit om.

Pressbyrån i ny kampanj för kanelbullar

Den går ut på att anställda tar på sig ögonlinser – som föreställer en kanelbulle och en prislapp. Tanken är en kampanj med ”glimten i ögat”.

– Det är en del i en större kampanj som heter ”Vi har bara ögon för kanelbullar”, säger kommunikationschefen Lennart Schultz.

I kampanjen ingår – förutom linserna – även glasögon formade som kanelbullar. Vad gäller linserna används de dock enbart av anställda i en butik, på Odenplan i centrala Stockholm.

– Det var så många linser vi lyckades få fram, säger Lennart Schultz.

Vad vill ni uppnå med kampanjen?

– Vi vill sälja kanelbullar.

Vad vill ni uppnå med att anställda bär linser eller glasögon?

– Vi tycker att det är ett roligt sätt att illustrera kampanjen på.

Frivilligt för säljare att delta

Enligt Lennart Schultz är det ”självklart frivilligt” för de anställda om de vill bära attiraljerna.

– När vi lanserade kampanjen internt blev det jättepositivt emottaget och alla villa ha sådana här linser men tyvärr kunde vi inte få fram så många som våra köpmän och säljare ville ha.

Hur har responsen varit externt?

– Vi har fått positiva reaktioner. Många tycker att det är ett roligt och nytt grepp.

Lennart Schultz fortsätter:

– Navet i vår kampanjverksamhet är våra butiker. Vi har alltid utgångspunkt i våra butiker och våra anställda, och våra säljare tycker det är roligt när de blir involverade i kampanjer på ett eller annat sätt. Generellt. Sen är det 300 butiker runtom i Sverige och det är möjligt att det finns de som inte tycker att det är roligt men då behöver man inte göra det utan det är helt frivilligt.

Kritik från optikerkedjan

En anställd på Pressbyrån på annan ort har sagt till Handelsnytt att linserna ”är ett steg längre” än tidigare kampanjer.

– Det här handlar ju om hur man ska se ut på jobbet. Jag vill inte gå runt med sådana glasögon eller linser, säger hon till Handelsnytt.

Nu riktar även Klarsynt kritik mot ”Eyefluencers”. I en kommentar till Expressen säger optikerkedjans marknadschef Gabriela Flores Araya:

– Ögonen är vår känsligaste kroppsdel och kontaktlinser som inte är individuellt utprovade eller används fel kan ge permanenta skador på hornhinnan och ögoninfektioner.

Enligt henne spelar det ingen roll att det är frivilligt att bära linserna.

– Effekten kan indirekt bli att man känner sig tvungen och har svårt för att säga nej. Kampanjen i sig må var en rolig idé, men man borde ha tänkt efter hela vägen, säger Gabriela Flores Araya.

”Är det ett skämt?”

Även på sociala medier har folk reagerat. Bland annat skriver Expressens kulturmedarbetare Isobel Hadley-Kamptz på Twitter:

”Det här är något av det mest perversa jag sett, och inte på ett bra sätt”.

Journalisten och medieanalytikern Emanuel Karlsten skriver:

”är det ett skämt?”

Tre nyheter att hålla koll på i dag.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!