Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Preems vd om Lysekil: ”Kommer bara öka utsläppen med 1 miljon ton CO2”

Preems vd Petter Holland.Foto: Skärmdump / DI TV
Preems oljeraffinaderi i Lysekil.Foto: THOMAS JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN

Preems begäran om att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil har mött skarp kritik och frågan ska upp på regeringens bord. I Di TV Motor svarar vd:n Petter Holland på kritiken - och ger sin syn på hur framtidens drivmedel kommer att se ut. 

Från och med den 1 januari 2020 måste alla sjötransporter minska sina svavelutsläpp med 85%. Det innebär att tjockolja - som tidigare använts av rederier och som produceras av drivmedelsbolag som bland andra Preem - kommer att förbjudas. Därför har Preem begärt att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil så att den svavelhaltiga tjockoljan kan omvandlas till vanlig bensin och diesel. 

– Som producenter av tjockolja måste vi ta vårt ansvar. Vi måste sluta producera tjockoljan och i stället göra den renare så att vi slipper både mindre svavel och mindre koldioxid. Det är det investeringen i Lysekil handlar om, säger Petter Holland vd för Preem i Di TV Motor.  

Enligt den juridiska ansökan kommer utbyggnaden öka utsläppen med 1,7 miljoner ton koldioxid per år, vilket är dubbelt så mycket som släpps ut i dag. Men i verkligheten handlar det om mindre, säger Petter Holland. 

– 1,7 miljoner ton är en väldigt hög siffra. Vi har tagit i lite för att vara säkra på att nå alla krav. I normalfallet kommer ökningen vara betydligt mindre, kanske ner mot 1 miljon ton.

Enligt Petter Holland kommer investeringen leda till att utsläppen från båtarna minskar med 3-400 000 ton koldioxid per år, jämfört med om tjockolja fortsatte att användas. 

Men regeringen ska testa om investeringen i Lysekil överensstämmer med klimatlagen och experter säger att det bryter mot Parisavtalet?

– Nej, det är inte korrekt. Det bryter inte mot lagen. Vi kommer följa Parisavtalet. Koldioxidutsläpp regleras av EU:s utsläppshandelssystem (EU ETS) som Preem är en del av och det systemet kommer att möta alla mål i den svenska klimatlagen, säger vd:n Petter Holland. 

Vill fånga in koldioxid

För att begränsa utsläppen från produktionen i Lysekil så har Preem påbörjat ett pilotprojekt för att fånga in koldioxid. Metoden kallas CCS (Carbon Capture and Storage) och går ut på att koldioxid fångas upp för att sedan lagras i bergmassa under havsytan. 

Förutsättningarna för CCS är i dagsläget begränsade. Dels saknas det infrastruktur för att frakta materialet, dels finns det politiska och juridiska hinder som inte tillåter transport av materialet över sjöss. Trots detta räknar Preems vd Petter Holland med att tekniken kommer kunna användas redan 2025.

– Det finns många utmaningar men vår del av den här lösningen är att fånga in koldioxiden och göra den klar för avhämtning. Sedan måste myndigheterna jobba med en infrastruktur och tillstånd så att den kan deponeras. Vi hoppas och tror att svenska myndigheter vill jobba för detta. 

Men borde inte CCS användas för att ta bort dagens utsläpp - inte rättfärdiga nya?

– Jo, men det är det vi gör. Vi flyttar utsläppen från haven där tjockoljan bränns till Lysekil, där vi avsvavlar det. Om vi dessutom kan fånga in koldioxidutsläppen så är vi på god väg att göra våra raffinaderier klimatneutrala innan 2040. 

Fossila drivmedel borta om tio år

De senaste åren har Preem gjort flera investeringar i förnybara drivmedel som bland annat en ny anläggning för vätgas och projekt där biodrivmedel ska tillverkas av sågspån och andra restprodukter från skogen. Enligt Petter Holland är det en stor utmaning för bolaget att ställa om men bolagets mål är att producera 5 miljoner kubikmeter förnybart drivmedel till och med 2030. Preems totala produktion av drivmedel uppgår i dag till 3 miljoner ton. 

När kommer fossila drivmedel ha fasats ut helt och hållet?

– För Sveriges del tror jag att omställningen kommer att gå mycket snabbt. Inom en tio års period så kommer finnas väldigt lite fossila drivmedel, kanske ingenting. Det är vad vi förbereder oss på. 

Så om tio år kommer man förknippa Preem med förnybart och inte fossila bränslen?

– Ja, det är vad jag tror. I och med reduktionsplikten och de beslut som tagits i Sveriges riksdag så är det mycket som tyder på att det blir 100% grönt om cirka tio år. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!