Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

PPM-företag lurar uppringda personer

En av de drabbade är Per Björbrand, 42, som nu har gjort en anmälan till Konsumentverket.
Premiepensionsrådgivare erbjuder rådgivning om hur man ska förvalta sin premiepension, PPM. Men många kunder har känt sig lurade när de blivit uppringda och inte förstått att de ingått avtal under samtalen.
Foto: Jacob Wackerhausen

Premiepensionsrådgivare har hittat nya sätt att lura privatpersoner över telefon, trots att det är olagligt.

En av de drabbade är Per Björbrand, 42, som nu har gjort en anmälan till Konsumentverket.

Premiepensionsrådgivare erbjuder rådgivning om hur man ska förvalta sin premiepension, PPM. Men många kunder har känt sig lurade när de blivit uppringda och inte förstått att de ingått avtal under samtalen.

Sedan juli 2014 är det olagligt för förvaltare att sluta avtal om premiepensioner över telefon, i stället krävs en skriftlig bekräftelse.

"Inte så lättlurad"

Nu tycks flera av företagen ha en ny strategi, för att komma runt lagen. Per Björbrand från Enköping är en av dem som blivit uppringd.

– Jag är jättedåligt insatt men samtidigt är jag kanske inte så lättlurad. Men skicka gärna lite information om du vill sade jag. Men sedan kom han med nästa grej. Att om inte jag svarar inom tio dagar då ska de skicka en faktura på 295 kronor för uteblivet svar, säger han.

Anmälde företaget

Per Björbrand anmälde företaget, som i det här fallet var Malmöbaserade Lundstedt fond och finans, till Konsumentverket. Och myndigheten har fått in flera anmälningar mot företaget, bland annat för aggressiv marknadsföring, men också från privatpersoner som fått liknande brev och fakturor från andra PPM-rådgivare.

– Lagen säger att som konsument blir du bunden först när du skriftligt bekräftar avtalet och har du inget avtal så har du inte heller ingått i ett avtal som kan medföra en avgift. Så det låter väldigt märkligt, säger Maria Wackerfeldt, jurist på Konsumentverket.

Kan luras in avtal

I brevet som Per Björbrand fick hemskickat stod det "Grattis, du har valt att teckna avtal med Lundstedt fond och finans” vilket gjorde honom förbryllad.

– Men det har jag ju inte, jag har valt att säga ja till ett informationsutskick. Hur som helst tycker jag att det är magstark marknadsföring av ett sådant här företag, säger han.

Anledningen till att lagen ändrades när det gäller finansiella avtal var att det är svårt för kunden att få en god insikt i avtalet över telefon och att man därmed kan luras in i avtal som är dåligt för konsumenten. Däremot får premiepensionsbolag fortfarande ringa runt i marknadsföringssyfte.

– Vi har fått in anmälningar angående flera företag som rör just den här problematiken så vi har ögonen öppna för det och utreder dem, säger Maria Wackerfeldt.

Alltid en dålig idé

Johan Lundstedt som är vd för Lundstedt fond och finans avvisar påståendet om att de tar ut en avgift för administration.

”Negativ avtalsbindning förekommer inte då vi inte tar administrativa avgifter. Detta står vi bakom. Jag kan inte uttala mig om individuella säljare förrän jag har utrett detta internt" skriver han i ett mejl.

Claes Hemberg, privatekonom på Avanza bank, anser att det alltid är en dålig idé att byta pensionssparandet som staten har anordnat i sjunde AP-fonden till en lösning som privata premiepensionsrådgivare föreslår. I värsta fall kan företagen göra så att kunden förlorar stora delar av sitt sparande.

– De tar fram väldigt simpla, väldigt dyra lösningar som fungerar som valiumfonder som får folk att somna in och vakna upp vid 65 års ålder och upptäcka att det inte gav någonting utan att de tog merparten av pengarna, säger Claes Hemberg.

Exempelvis har Lundstedts fond och finans valda ”superfond”, som de erbjuder sina premiepensionskunder, tappat 23 procent i värde i år.

FAKTA

Claes Hembergs råd för att slippa bli lurad

1. Var beredd på att PPM-rådgivare som ringer säger precis vad som helst. De hittar på att det kommer kosta dig pengar att stanna i det statliga premiepensionssparandet, dina barn kommer inte att få någonting och massor av andra saker bara för att skrämmas. Att de trugar med att de skulle vara gratis, det är bara ett av de fula knep de använder.

2. Vi måste lita på att staten tog fram ett premiepensionssystem som fungerar, och det gör det. Man behöver inte vara orolig utan den automatiska PPM-soffan är bra. För 19 av 20 svenskar passar den riktigt bra och för de som den inte passar bra för är de som vill prova egna fonder.

3. Vet du med dig att du vill välja dina egna fonder så behöver du ändå inte hjälp av premiepensionsrådgivare som ringer runt. De är inte värda pengarna.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!