PPM-bolagen som har flest missnöjda kunder

Publicerad

Efter skandalen med den pågående brottsutredning och häktade bolagsmän toppar Allra Pensionsmyndighetens klagomålslista bland PPM-bolagen.

Men Allra är långt ifrån enda pensionsbolaget som drar på sig missnöje från kunder som i många fall känner sig förda bakom ljuset.

I vissa fall har PPM-bolagen ljugit och sagt att man samarbetar med Pensionsmyndigheten.

– Det påståendet stämmer aldrig. Det är dessutom olagligt att hävda det, säger Monica Zettervall på  Pensionsmyndigheten.

Bland klagomålen på förvaltare och fondbolag inom premiepensionssystemet syns tydligt effekten av den pågående skandalen och brottsutredningen kring Allra.

31-årige Alexander Ernstbergers och 37-årige David Persson Rothmans bolag som förvaltade pensioner åt cirka 130 000 svenskar – och som under sex års tid mjölkades på 230 miljoner kronor i utdelningar till ägarna.

– Det är klart att det har påverkat antalet synpunkter som kommer till oss. Folk blir helt enkelt oroliga, säger Monica Zettervall, pensionsexpert hos Pensionsmyndigheten.

Monica Zettervall, pensionsexpert hos Pensionsmyndigheten. Foto: DANIEL ROOS/PRESSBILD

Under förra året låg Allra, innan härvan började nystas upp i april, på femteplats i Pensionsmyndighetens lista över pensionsbolagen med flest klagomål. 

Den toppades då av Advisor som, enligt egen uppgift på sin hemsida, förvaltar cirka 10 miljarder kronor åt cirka 50 000 kunder. 

Advisor ligger nu på andraplats.

LÄS MER: Unik granskning av pesnionsbolaget Allra

Allvarligaste klagomålen rör Bank-ID

Nu har Expressen Dina Pengar fått färska siffror från myndigheten, från perioden januari till och med augusti i år, som visar att Allra avancerat till en ohotad förstaplats bland pensionsbolagen med flest klagomål mot sig.

 

LISTAN: PPM-BOLAGEN MED FLEST KLAGOMÅL

Totalt antal kundsynpunkter till Pensionsmyndigheten under perioden jan-aug 2017 var 2877 av dessa handlade 482 kundsynpunkter om förvaltningstjänster/fondbolag premiepension.

1. Allra:  193 klagomål

130 000 svenskar gav dem förtroendet att förvalta deras pengar. Under sex år tog ägarna ut 230 miljoner kronor. Nu är tre personer, bland annat grundaren Alexander Ernstberger, häktad som brottsmisstänkt i den svällande utredningen.

2. Advisor: 135 klagomål

Presenterar sig på sin hemsida som "ett fondbolag med fokus på långsiktigt sparande. Idag är vi främst inriktade mot pensionssparande och fondsparande". Säger sig förvalta 10 miljarder kronor och ha 50 000 kunder. 

Registrerades: 2005 

Vd: Karl Johan Mikael Svensson

3. Svenska fonder (SF Pension): 30 klagomål

Stämdes av Konsumentombudsmannen (KO) i maj för otillåtna metoder. "SF Pension har fakturerat konsumenter utan att ha giltiga avtal. För premiepensionsavtal gäller att alla avtal måste vara skriftliga. Att sälja den typen av tjänster med bara ett muntligt ja, till exempel vid telefonförsäljning, strider mot lagen", skrev KO i ett pressmeddelande. 

Registrerades: 2015 

Vd: Sven Fredrik Elfverson

4. Solidar: 15 klagomål

Har cirka 130 000 kunder och förvaltar cirka 25 miljarder kronor åt kunder över hela Sverige, enligt hemsidan.

5. Pensionskraft: 14 

Registrerades 2003 

Vd: Lars Niclas Fredrikson

6. PPM-rådgivaren: 14 

Grundare och vd är Mats Svensson, 49, i Helsingborg som presenterar sig på hemsidan: "licensierad placeringsrådgivare, men också socionom och har arbetat med barn och ungdomar i tjugo år". 

Registrerades: 2010 

Vd: Mats Olof Lennart Svensson

7. Svensk pensionstjänst (Dina Fonder i Sverige AB): 11 klagomål

Skriver på hemsidan: "Vi är ett företag som bestämt oss för att ge våra kunder en  så god avkastning på sitt pensionskapital som möjligt". 

Registrerades: 2012  

Vd: okänt

8. Falcon Funds: 9 klagomål

Pensionsmiljarden från Falcon Funds är fortfarande försvunnen – men summan som är borta har nu krympt till drygt 800 miljoner kronor.

Den 39-årige affärsmannen Max Emil Serwin är utpekad som en av nyckelpersonerna i härvan, och vistades länge på Malta där också PPM-fonderna kopplade till Falcon Funds fanns. 

Blandfonder från bolaget blev tillgängliga i premiepensionssystemet 5 augusti 2014. Den 15 juni 2016 kastade Pensionsmyndigheten ut företagets fonder från det svenska premiepensionssystemet efter misstankar om Bank-id-bedrägerier och ID-kapning på kunder. 

9. Pensionera.se: 7 klagomål

Beskriver sig på hemsidan: "Vi är ett gäng privatekonomiexperter som vill ge alla i Sverige en möjlighet till ökad insyn och hjälp med sin Pension". 

Registrerades: 2014 

Vd: Henrik Sigfrid Sigland 

Källa: Pensionsmyndigheten, Allabolag.se

 

Bolaget hade nära 200 klagomål och synpunkter mot sig under perioden – vilken ändå var innan grundaren Alexander Ernstberger och andra direktörer i bolaget blev häktade. 

De allvarligaste fallen av klagomål handlar om rena Bank-ID-bedrägerier. 

Falcon Funds, som Pensionsmyndigheten sparkade ut från PPM-systemet i juni 2016 efter misstänkta oegentligheter, ligger på klagomålslistans åttondeplats har anklagats för metoden.

LÄS MER: Allra-chefen på flykt med pensionspengarna 

Säger sig ringa från Pensionsmyndigheten

Bolagets säljare ska ha kapat kunders Bank-ID för att kunna byta offrens fondinnehav till Falcon Funds. 

Det går till så här: Först surfar bedragaren in på Pensionsmyndighetens hemsida. Där fyller de i personnumret som tillhör måltavlan, personen vars fondinnehav de tänker ta kontroll över. 

– Sedan ringer de upp personen, säger att de ringer från oss och ber personen att logga in på vår webbsida genom sitt Bank-ID. Eftersom de redan tryckt in deras personnummer står det Pensionsmyndigheten när de går in på sitt Bank-ID, och då är det lätt att tro att det är vi som ringer, säger Monica Zettervall. 

LÄS MER: Allra-direktör skulle få 47 miljoner i utdelning  

Får tiotals blanketter från Pensionsmyndigheten – ofrivilligt 

Bluffen har blivit mindre vanlig på senare tid men Pensionsmyndigheten polisanmäler alla fall de får höra om. 

Är det yrkeskriminella som ägnar sig åt det här eller har det varit personer som är knutna till pensionsbolagen? 

– I en del av bolagen har det gått till på det här sättet. 

De vanligaste klagomålen mot bolagen gäller utskick av fondbytesblanketter – som mottagarna inte har bett om. 

 

VANLIGASTE ORSAKERNA TILL KLAGOMÅLEN

1. Utskick fondbytesblanketter

2. Orolig för att förvaltningsbolag kommer åt kontot/byter fonder m.m.

3. Missnöjd med förvaltningsbolag/känner sig lurad

4. Säger sig ringa från/samarbeta med/på uppdrag av PM

5. Fondbyte via mobilt bank-ID

6. Fel info från förvaltningsbolag

7. Inte tackat ja men fått faktura/avtal

8. Svårt kontakta förvaltningsbolaget/säga upp avtal

9. Tror att PM är/samarbetar med förvaltningsbolag

10. Aggressiv försäljning

Källa: PENSIONSMYNDIGHETEN

– Då ringer de upp kunder och pratar med dem. De har i många fall inte sagt ja till någonting, vissa har egentligen inte sagt någonting. Och sedan får kunderna hem massor av blanketter för fondbyten som aktören har beställt av oss i kundens namn. Det kan handla om ett många blanketter, vilket kan vara extremt störande så klart, säger Monica Zettervall.

LÄS MER: Lyssna på Thomas Bodströms hyllning av Allra

”Svenska staten får inte släppa kontrollen”

En som vill gå ännu längre än att bara registrera klagomålen mot PPM-bolagen är Catharina Lagerstam, finanskonsult, styrelseproffs och privatinvesterare, tidigare i Bankstödsnämnden.

– Man behöver genomlysa alla de här bolagen för säkerhets skull. Dels kan de fråga runt på marknaden vilka som inte har rent mjöl i påsen för det vet marknaden i regel. Det gäller bara att fråga rätt personer. Sedan får de göra ordentliga tillslag. Gå in med egna revisorer som rotar igenom allt, säger Catharina Lagerstam.

Hon säger att gemene man omöjligen kan förstå vad som är på gång.

– Ta bara en sjuksköterska som jobbar nattskift. Hur ska hon kunna orka, kunna och veta hur hon ska placera sina pengar? Hon måste veta att det är ärligt och att det inte är tjuvar bakom och därför måste Pensionsmyndigheten i just det här fallet se till att skaffa sig rätten att göra de här kontrollerna så att det är ett schyst utbud de har, säger Catharina Lagerstam.

Catharina Lagerstam, finanskonsult bland annat.

Hon vill att varje fond som inte är kontrollerad av svenska myndigheter ska varningsmarkeras.

– Det är samma sak om du köper en lampa, då är den CE-märkt för att du inte ska få ström i kroppen och man förväntar sig inte att du ska kunna kolla att ledningarna är korrekt dragna. Det är ingen skillnad mellan det och att investera sina pengar i vissa fonder, säger Lagerstam.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen