Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Postombudens oro inför julhandeln: ”Redan fullt”

Karin Mathson är butiksägare på Direkten Fyren på Öland.
Foto: Privat / Privat
”Det står paket överallt och de som vill spela kommer inte ens fram till spelhörnan”, säger Karin Mathson som driver Direkten på Öland.
Foto: Privat / Privat

Under coronapandemin har allt fler svenskar börjat handla på internet. 

Det ställer högre krav på postombud runtom i landet, framför allt när julhandeln närmar sig.

– Det är svårt att få ihop det – men verkligheten ser ut så här, säger Karin Mathson, postombud på Öland.

Karin Mathson är butiksägare på Direkten Fyren på Öland. Hon berättar att det skett en fördubbling av antalet inkomna paket till hennes butik. Under föregående vecka hade över 2000 paket hamnat i den lilla butiken på Öland, något som SVT Småland tidigare skrivit om.

– Det är ganska kaotiskt kan man säga, det är en fördubbling mot förra året samma tid i paketmängd, säger hon.

För Karin och hennes personal har det blivit allt mer att göra när paketen strömmat in i butiken.

– De som levererar lastar mycket utanför butiken – så länge som det inte regnar. Så får vi bära in det pö om pö och försöka hitta lösningar. Det står paket överallt, säger Karin Mathson.

Ulf: ”Många har börjat med e-handel”

”Det är högt tryck på paket och näthandel i dag”, säger Ulf Törnestrand, handlare på Hemköp i Annedal i Göteborg.
Foto: Privat / Privat
Det är fullt med paket inne hos postombudet i Hemköp Annedal.
Foto: Privat / Privat
En tobaksbutik i Stockholm på lördagen.
Foto: Läsarbild

Ulf Törnestrand driver Hemköp i Annedal i Göteborg. De har märkt av allt större mängder paket på deras postombud.

– Volymerna är högre än normalt, och det har vi haft på känn. Så vi har haft god tid att planera inför detta. Vi har lite olika åtgärder – jag tycker vi kan hantera det bra, säger Ulf Törnestrand.

Har coronapandemin haft en effekt på hur folk handlar?

– Absolut. Många har börjat med e-handel. Det är svårt att mäta, men vi ser en ökad volym, säger han.

– Men den genomgående röda tråden är att kunderna dröjer med att hämta sina paket. Det gör att lagren växer. När det kommer stora volymer varje dag så får vi tillslut platsproblem, säger han.

Christina: ”Hinner inte läsa in alla paket”

Sven-Uno Wiik och Christina Svanberg-Wiik driver Ica Supermarket i Skåre, Karlstad. ”Vi tror att de kommer bli mycket, det kommer nog vara på en hög nivå fram till jul”, säger Christina Svanberg-Wiik.
Foto: Privat / Privat

Sven-Uno Wiik och Christina Svanberg-Wiik driver Ica Supermarket i Skåre, Karlstad.

– Vi har väldigt mycket paket. Det är mer än vanligt och mer än förra året. Vi är först och främst en matbutik. Det blir lite svårt att få platsen att räcka till, säger Christina Svanberg-Wiik och fortsätter:

– Ibland är det så fullt så att vi inte kan läsa in paketen som kommer.

Hon uppmanar kunder att hämta sina paket så fort som möjligt – för att minska köerna och öka utrymmet på lagret. 

– En del är snabba på att hämta. Men det blir aldrig tomt, avslutar hon.

Handlar du julklappar på nätet?

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!