Sune Andersson, som bor på Hisingen i Göteborg, misstänkte att Postnord inte delar ut vanliga brev och räkningar på måndagar – utan bara reklam. Därför gillrade han fällan. Foto: Privat
Sune Andersson, som bor på Hisingen i Göteborg, misstänkte att Postnord inte delar ut vanliga brev och räkningar på måndagar – utan bara reklam. Därför gillrade han fällan.  Foto: Privat

Postnords svar: ”Det hände bara en gång”

Publicerad

Sune Andersson, 55, har berättat hur han gillrade en fälla för Postnord – och fick brevbäraren att erkänna att de bara delar ut reklam på måndagar. 

Postnord har nu spårat brevbäraren som har en annan uppfattning av samtalet. 

– Brevbäraren blev tvungen att bryta sin slinga och åka in på måndagen. Sedan bekräftade han det här för Sune när de pratade på tisdagen, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i Västra Sverige. 

I fredags berättade Dina Pengar om hur Sune Andersson, som bor på Hisingen i Göteborg, misstänkte att Postnord inte delar ut vanliga brev och räkningar på måndagar – utan bara reklam. 

Han bestämde sig för att gillra en fälla för den svensk-danska, statliga postjätten.

På fredagen, innan tömning, postade han ett brev i en postlåda cirka 500 meter från sin bostad. Och mycket riktigt: brevet dök upp först på tisdagen. 

– Just att vi inte har delat ut post till Sune på en måndag, det har hänt vid ett tillfälle, säger Mats Ståhlgren, regionchef för Postnord i västra Sverige.  

LÄS MER: Gillrade Postnord-fälla: ”Brevbäraren erkände”

Postnords brevbärare nekar till erkännande

Efter att Dina Pengar uppmärksammade Postnord på fallet med Sune Andersson har Mats Ståhlgren försökt gå till botten med vad som har hänt. 

Sune Andersson har berättat för Dina Pengar att brevbäraren erkände utan omsvep hur chefen beordrat de anställda att bara sortera och dela ut reklam på måndagar. 

Mats Ståhlgren har spårat brevbäraren som nekar till ett sådant erkännande. 

– Det var vid ett tillfälle, måndagen den 12 juni, som brevbäraren fick avbryta sin slinga och åka in. Varpå Sune, tisdagen den 13 juni, pratar med den här brevbäraren som då bekräftar att han inte hann med rundan under måndagen, säger Mats Ståhlgren, som talat med chefen för det berörda postkontoret. 

LÄS MER: 101-åriga Annys grötfat gick i kras  

Postnord får kritik.Foto: MIKAEL SJÖBERG

Postnord: "Vi gör ingen sådan prioritering"

– Det finns ingen som känner igen att vi inte skulle dela ut post på måndagar för det gör vi. Vi kan liksom inte ta på oss själva att inte dela ut brev på grund av att det är mycket reklam. Utan alla flöden vi hanterar är precis lika viktiga allihop. Vi gör ingen sådan prioritering, säger Mats Ståhlgren.

Sune Andersson betonar att det han och hans fru bland annat missade en ombokad läkartid på grund av att de inte fått posten på måndagar, och att det handlar om ett flertal måndagar som de inte har fått vanlig post, innan han bestämde sig för att gillra fällan för Postnord. 

– Jag hade misstänkt det här länge eftersom det bara kom reklam på måndagar och sedan fick jag alla brev på tisdagar då. Så det hände säkert flera veckor i rad, säger Sune Andersson. 

LÄS MER: Emmas drake låg nedtryckt i brevlådan

Postnord: "Vi gör fel som alla andra"

Efter Dina Pengars artikel om Sune Andersson har vi fått flera mejl från läsare som berättar att de inte får någon vanlig post på måndagar, utan bara reklam, menar du att det är något som de inbillar sig? 

– Vi har inga sådana systematiska brister just på måndagar. Utan om det brister, vilket det kan göra eftersom vi gör fel som alla andra och det ska vi stå för, men då har det ju varit kopplat till exempelvis ett väldigt högt sjukfrånvaroläge. I normalfallet får vi ändå in vikarier som täcker upp för ordinarie så att vi ändå kan upprätthålla servicen. Men om det brister så är ju det inte kopplat till måndagar, utan vilken dag som helst, säger Mats Ståhlgren. 

Sune Andersson berättelse går alltså stick i stäv med Postnords uppgifter.  

– Det känns som att de inte tror på mig riktigt. Men det är ord mot ord. Det kanske är brevbäraren som försöker skydda sig eller hans närmaste chef som försöker skydda sig utåt. Men nä, det är bara att inse att så här är det i dagsläget, säger Sune Andersson. 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen