Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Postnords haveri – många drabbades av postkaoset

I mitten av juli drabbades Postnord av ett internt IT-fel som ledde till att många brev gick i retur till avsändaren eftersom de inte kunde hämtas ut. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
De tjänster som berördes var alla brevtjänster som aviseras – som rekommenderade brev och varubrev. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Foto: Privat

Förra veckan upptäckte många av Postnords kunder att deras avier hade uteblivit. 

Värst drabbades nya körkortstagare – som fick vänta på sin legitimation i flera veckor. 

– Vi upptäckte inte felet förrän det var faktum, säger Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord Sverige. 

I mitten av juli drabbades Postnord av ett internt IT-fel som ledde till att många brev gick i retur till avsändaren eftersom de inte kunde hämtas ut. De tjänster som berördes var alla brevtjänster som aviseras – som rekommenderade brev och varubrev. 

De digitala tjänsterna påverkades däremot inte. 

– Det är just brevaviseringarna som har varit problemet. IT-felet hade som konsekvens i att de fysiska avierna inte gick ut, säger Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord Sverige. 

Värst drabbades nya körkortstagare – som fick vänta på sin legitimation i flera veckor. Ulrika Lovén, 21, från Göteborg, tog sitt körkort den 9 juli och fick besked om att hon skulle få det levererat mellan tre till fem arbetsdagar. Men inget körkort dök upp. 

– Inte förrän den 1 augusti fick jag en påminnelse om att jag hade ett brev att hämta på postombudet – senast den 24 juli, alltså en vecka tidigare. Jag har fortfarande inte fått den första avin, säger hon. 

Ulrika Lovén väntade flera veckor på sitt körkort. Foto: Privat

Försvunna avier från Postnord 

Nu har Ulrika till slut fått sitt körkort, efter att det hade returnerats till Transportstyrelsen och sedan skickats tillbaka på nytt. 

– Så det löste sig innan det hann bli ett jätteproblem. Men jag har varit utomlands och där kunde jag ju inte köra. Jag hälsade på släkt och vänner i Norge, och där hade jag tyvärr behövt körkortet, säger hon. 

Även Gabriella Kepinski, 29, från Stockholm, tog sitt körkort den 9 juli. 

– Jag fick en påminnelse från Postnord tre veckor senare, men jag hade inte fått den första avin. Tyvärr har jag inte haft så bra erfarenheter av Postnord, både i jobbet och som privatperson, och det var lite droppen i bägaren, säger hon. 

– Men nu har det löst sig. 

Gabriella Kepinski har ingen bra erfarhen av Postnord. Foto: Privat

Postnord: "Står för kostnaderna"

Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord Sverige, säger att den här typen av problem inte ska uppstå. 

– Det är jättetråkigt att det blev ett IT-bekymmer som gjorde att det inte fungerade. Vi upptäckte inte felet förrän det var faktum, men har rättat till problemet och jobbar för att säkra att det inte ska ske igen, säger hon. 

Enligt Emma Riblom har Postnord ingen uppfattning om hur många det är som har drabbats av de uteblivna avierna. 

– Många har våra digitala aviseringar, så det går inte att säga exakt. Alla avier går i retur till avsändaren och då ser vi till att det skickas på nytt. Vi kommer givetvis stå för kostnaderna, säger hon. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!