Postnordchefen Håkan Ericsson har i ett mejl till regeringen vädjat om uppbackning i form av positiva uttalanden från näringsminister Mikael Damberg. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖMPostnordchefen Håkan Ericsson har i ett mejl till regeringen vädjat om uppbackning i form av positiva uttalanden från näringsminister Mikael Damberg. Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Postnordchefen Håkan Ericsson har i ett mejl till regeringen vädjat om uppbackning i form av positiva uttalanden från näringsminister Mikael Damberg.  Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Postnord kämpar hårt för att få ordning på distributionen av brev och paket. Foto: MIKAEL SJÖBERGPostnord kämpar hårt för att få ordning på distributionen av brev och paket. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Postnord kämpar hårt för att få ordning på distributionen av brev och paket.  Foto: MIKAEL SJÖBERG
– Jag har varit väldigt tuff mot Postnords ledning och sagt att jag förväntar mig höjd kvalitet, säger näringsminister Miakel Damberg. Foto: OLLE SPORRONG– Jag har varit väldigt tuff mot Postnords ledning och sagt att jag förväntar mig höjd kvalitet, säger näringsminister Miakel Damberg. Foto: OLLE SPORRONG
– Jag har varit väldigt tuff mot Postnords ledning och sagt att jag förväntar mig höjd kvalitet, säger näringsminister Miakel Damberg. Foto: OLLE SPORRONG

Postnordchefens desperata vädjan i mejl till regeringen

Publicerad

Postnords ledning har i desperata mejl vädjat till regeringen om att näringsminister Mikael Damberg ska gå ut och prata positivt om företaget.

Men vädjan har fått kalla handen.

– Postnord har en lång väg kvar innan man återupprättat förtroendet, säger Mikael Damberg.

Postnordledningen blir allt mer pressad och upplever sig klämd av både regeringen och svenska folket.

Allmänhetens förtroende för postjätten sviktar.

Skandalrubrikerna har avlöst varandra.

Företaget har svårt att nå upp till sina mål med att leverera post i tid till kunderna.

Företagsledningen anser sig allmänt sviken av ägaren: i klartext regeringen.

LÄS OCKSÅ: Postnord behöver 3 miljarder

Regeringen dröjer med besked om ändringen av postlagen så att bolaget mer fritt kan bestämma portot och inte behöva dela ut breven dagen efter att de postats. Posten vill ha två dagar på sig när det gäller majoriteten av brev som skickas över landet. Företaget vill också slippa springa runt med posten i trappuppgångarna i flerfamiljshus utan i stället ha boxboxar i bottenvåningarna där de lämnar posten. 

Postnords ledning vill ha besked om hur bantningen i företagets danska verksamhet ska betalas. Minst 3 000 anställda ska bort i den danska delen som störtblöder ekonomiskt. Men många av danskarna sitter med guldkantade avtal som ger dem lön i tre år om de får sparken. Och de behöver inte jobba under uppsägningstiden.

De enda positiva artiklarna i media är de artiklar som Postnord själva har sponsrat.

Mejlet där Postnordchefen Håkan Ericsson vädjar till regeringen.

Pressat läge för Postnordchefen - skickade mejl

Det var lägesbilden när Postnordchefen Håkan Ericsson i slutet av april skickade ett mejl till regeringen. Mejlet andades desperation.

 

LÄS OCKSÅ: Postnord drunknar i Kinabrev 

 

Dagen efter Postnords bolagsstämma den 27 april, där Håkan Ericsson pekat på mätningar som visade att man var på rätt väg med posthanteringen, skickade han ett mejl strax före lunch. Mejlet var ställt till Måns Carlson, kansliråd på näringsdepartementet och statens representant i Postnords styrelse. Kopia på mejlet gick till statssekreterare Eva Lindström, näringsminister Mikael Dambergs närmaste medarbetare.

Under rubriken/ämnet ''Uttalande av Damberg'' skrev Håkan Ericsson bland annat att Postnords interna mätningar visade att ''vi har bra kvalitet''.

Mikael Damberg (S).Foto: THOMAS ENGSTRÖM / THOMAS ENGSTRÖM EXPRESSEN

Ville bli uppbackad av Damberg

Men huvudbudskapet från Håkan Ericsson var ett annat. Postnordchefen vädjade om att näringsministern skulle gå ut och backa upp ledningen - alltså i praktiken Håkan Ericsson - med positiva uttalanden om att bolaget var på rätt väg med sina leveranser av brev och paket till kunderna.

''Det är nästan omöjligt att få pressen att ta detta till sig och att få en vändning i image kommer bli mycket svårt utan att någon annan än vi säger att vi har bra kvalitet. Det som verkligen skulle hjälpa är att Damberg uttalar sig positivt, att han har förtroende och att han nu sett att vi aktivt lyft kvalitet till en riktigt bra nivå!''.

Mejlet avslutades med:

''Hur kan vi säkerställa att Damberg får alla de fakta han behöver för att kunna stödja oss med ett uttalande?''.

Men det kom inga positiva signaler från Mikael Damberg. Mejlet möttes av tystnad.

Styrelseordföranden i ny vädjan

Sex dagar senare - den 4 maj - skickade Postnords styrelseordförande, dansken Jens Moberg, en vädjan direkt till statsekreterare Eva Lindström, näringsministerns närmaste medarbetare.

LÄS OCKSÅ: Mariannes raseri mot Postnord 

Moberg vädjade osminkat om att regeringen skulle gå ut och stötta Postnords ledning. Han förklarade att en sådan signal skulle betyda mycket för ledningens motivation.

Men de positiva signalerna som ledningen hoppats på har uteblivit från regeringen.

– Postnord har en lång väg kvar innan man återupprättat förtroendet. Den går bara via att man förbättrar kvaliteten så att människor litar på att posten kommer som den ska. Det är det enda sättet att återupprätta förtroendet, säger Mikael Damberg.

''Det är inte brevbärarnas fel''

– Sedan kan jag förstå att inte minst brevbärare i Sverige, som sliter och kämpar i en tuffare organisation än tidigare, känner att det är ganska tråkigt att få läsa om Postnord i den ena tidningen efter den andra, om att det blivit fel eller misslyckats. Det är inte brevbärarnas fel att vi haft problem med med den tekniska utrustningen och problemen i Danmark som tynger bolaget väldigt mycket.

Postnords ledning får sannolikt vänta ett tag till innan Damberg slår på stora trumman med positiva signaler till svenska folket om att Postnords ledning gör ett bra jobb.

– Jag har varit väldigt tuff mot Postnords ledning och sagt att jag förväntar mig höjd kvalitet för att svenska folket måste kunna lita på att brev och paket kommer fram som de ska i hela Sverige. Det är en viktig del av samhällsservicen i vårt land, säger han.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen