Siffrorna snyggas till i bokslutet men kvalitetsmålen består.Siffrorna snyggas till i bokslutet men kvalitetsmålen består.
Siffrorna snyggas till i bokslutet men kvalitetsmålen består.
Håkan Ericsson, koncernchef Postnord. Foto: / POSTNORDHåkan Ericsson, koncernchef Postnord. Foto: / POSTNORD
Håkan Ericsson, koncernchef Postnord. Foto: / POSTNORD
Den danska brevdelen minskar med 18 procent.Den danska brevdelen minskar med 18 procent.
Den danska brevdelen minskar med 18 procent.

Postnord vänder trend – avslutar med plussiffror

Publicerad
Uppdaterad

Postnords rörelseresultat för sista kvartalet i fjol visar plus 272 miljoner kronor.

Att jämföra med dryga miljarden minus samma period i fjol.

Men uttdelningsmålen för den viktiga julsäsongen gick sämre än förväntat.

– Trots utökad bemanning för att säkerställa kvaliteten för brevdistributionen i Sverige var utfallet för fjärde kvartalet lägre än föregående år, tvingas vd:n Håkan Ericsson konstatera.

Siffrorna ljusnar något för Postnord, som ändå går back med 124 miljoner 2017 (att jämföra med dryga miljarden 2016).

Totalt minskar brevvolymen för koncernen med nio procent. Den danska delen minskar med 18 procent medan den svenska minskar med 7.

Däremot sågar man egna verksamheten när det kommer till kundservice.

– Trots utökad bemanning för att säkerställa kvaliteten för brevdistributionen i Sverige var utfallet för fjärde kvartalet lägre än föregående år för övernattbefordran, skriver Håkan Ericsson, vd för Postnord.

Kvalitetssiffror visar att man når 90,4 procent vilket är högre än det lagstadgade kravet på 85 procent men lägre än Postnords egna målsättningar.

 

LÄS OCKSÅ: Sverige skärper tonen mot danska Postnord 

Kinahandeln tog Postnord på sängen

Postorderexplosionen från Kina uppmärksammas också i rapporten.

– Paketkvaliteten var något lägre än förra året, till följd av den närmast explosionsartade tillväxten för e-handeln sista kvartalet. För att möta den e-handelsdrivna tillväxten pågår investeringar i ytterligare terminalkapacitet, skriver Håkan Ericsson.

Under andra kvartalet 2018 inviger man ny paket- och godsterminal på 25 000 kvm i Köge utanför Köpenhamn.

I Sverige ökar kapaciteten när de nya terminalerna i Örebro och Växjö tas i drift under 2018.

 

LÄS OCKSÅ: Postnord ska dela ut paket kvällstid 

Kraftiga kostnader för omställning

Före dagens rapport för fjärde kvartalet 2017 hade Postnord gått back med en halv miljard (462 miljoner)  under fjolårets nio första månader.

Det tredje kvartalet i fjol visade en minskning med tre procent medan rörelseförlusten stannade vid ett minus på 199 miljoner kronor, ett rörelsersultat som då av Postnord beskrevs som ”svagt”.

Den kraftiga omsättningsminskningen förklarades även då med kostnaderna för att ställa om den traditionella brevverksamheten till en digital verklighet.

Under den perioden ökade e-handelshanteringen med 14 procent.

Det var också i höstas regeringen sköt till ett miljardtillskott för att hålla verksamheten på fötter.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen