400 000 paket har inte hämtats ut hos Postnord av beställarna. Företaget tvingas nu skicka tillbaka paketen till avsändarländerna utanför EU, främst Kina. Foto: Kalle von Hausswolff / Postnord400 000 paket har inte hämtats ut hos Postnord av beställarna. Företaget tvingas nu skicka tillbaka paketen till avsändarländerna utanför EU, främst Kina. Foto: Kalle von Hausswolff / Postnord
400 000 paket har inte hämtats ut hos Postnord av beställarna. Företaget tvingas nu skicka tillbaka paketen till avsändarländerna utanför EU, främst Kina.  Foto: Kalle von Hausswolff / Postnord
1 mars skärptes reglerna för alla postförsändelser med ett deklarerat värde. Foto: ANNA-KARIN NILSSON1 mars skärptes reglerna för alla postförsändelser med ett deklarerat värde. Foto: ANNA-KARIN NILSSON
1 mars skärptes reglerna för alla postförsändelser med ett deklarerat värde. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Postnord tvingas skicka tillbaka 400 000 paket

Publicerad

Postnord tvingas sända tillbaka 400 000 paket, rapporterar SVT

Detta efter att kunderna inte velat hämta ut dem efter det nya regelverket från 1 mars i år som innebar en förhöjd avgift för paket från Kina och länder utanför EU. 

Avsaknad av moms och låga eller ibland obefintliga fraktavgifter gjorde det extremt billigt att köpa kläder och prylar via nätet från Kina och andra länder utanför EU. 

1 mars skärptes reglerna för alla postförsändelser med ett deklarerat värde.

I praktiken innebar det att ett e-handlat mobilskal på 40 kronor i stället kostade 50 kronor efter att moms på 25 procent lags på. 

Dessutom tillkom en ny avgift på 75 kronor som Postnord tog ut för alla paket som hade ett värde under 1 500 kronor.

 

LÄS OCKSÅ: Postnords ordförandekandidat hoppade av på grund av kaoset

Paketen hämtas inte ut

Nu har Postnord börjat se följder av de nya reglerna. 400 000 paket har inte hämtats ut av beställarna och de tvingas nu att skickas tillbaka. 

– Vi är en del i en internationell överenskommelse som säger att om man får en vara  som kommer från ett annat land  och som inte hämtas ut så ska den skicka tillbaka till det landet, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till SVT Nyheter. 

De flesta paketen kommer att skickas tillbaka till sina ursprungsländer med båt i stället för flyg. 

– Vi är glada för det, för den minskar i alla fall miljöpåverkan något av att skicka tillbaka alla varorna. Idealet är förstås att man inte beställer varor som man inte hämtar ut. Det måste vara den grundläggande förutsättningen, säger Thomas Backteman till SVT. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen