Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Postnord slår nya rekord – lavinartad ökning av paket

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.
Madde Viltok, 34, är besviken över att paketen inte levererades som avtalat.
Foto: Privat
Postnord slog nytt rekord med 1,3 miljoner hanterade paket på ett dygn.
Foto: Emil Langvad/TT / TT NYHETSBYRÅN / Emil Langvad
Paket i mängder.
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Natten mot tisdagen slog rekord i antalet försändelser.
Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Kritiserade Postnord slår alla rekord efter Black Friday.

Det handlar om en lavin av miljontals paket. Postoperatören räknar med fortsatt högt tryck fram till jul och höjer ett varningens finger.

– Dåligt väder och smittspridning kan ställa till besvär, säger Postnords logistikchef Peter Hesslin.


När du har läst hela texten får du gärna dela med dig av tankar i kommentarsfältet längst ner.

Pandemin har lett till att allt fler svenskar handlar sina julklappar på nätet. Postnord har tagit in 3 000 personer till sorteringen och öppnat ett 80-tal nya tillfälliga ombud på olika platser i landet.

5 miljoner paket

Natten till tisdagen slog Postnord paketrekord för ett enskilt dygn. Totalt hanterades nästan 1,3 miljoner e-handlade försändelser det senaste dygnet, en ökning med 25 procent jämfört med förra årets rekorddygn.

Logistikchefen Peter Hesslin uppger att helgen och början på den här veckan hittills flutit på utan uppenbara flaskhalsar och förseningar, trots anstormningen.

– Under Black week hanterade vi omkring fem miljoner paket totalt, och det var en miljon fler än i fjol, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.

Även början på den här veckan har varit hektisk med stora volymer.

– När den här stormen är över får vi titta framåt, men jag känner ingen oro de kommande veckorna fram till jul. Det som kan ställa till besvär är dåligt väder eller att det blir ökad smittspridning bland personalen, säger Hesslin och fortsätter:

– Men det måste tas in i ekvationen, de kan ju inte jobba hemifrån.

Inläggen på Postnords Facebooksida ger samtidigt en bild av fortsatt missnöje bland en del kunder. Paket som uteblir, eller att man fått besked om att Postnord varit på plats men ingen var hemma - fast man hävdar att man var det.

Fick ingen hemleverans

Madde Viltok, 34, i Solna berättar att hon beställt tre paket med hemleverans de senaste veckorna, men inget av dem har levererats till hennes bostad.

Chaufförerna hävdar att de varit hemma hos henne men ingen öppnade. Madde som är mammaledig säger att både hon och maken visst varit hemma.

– Jag tycker det är dåligt, speciellt i dessa tider, att man inte tar sitt ansvar och knackar på flera gånger. Jag har fått mina paket, men fick gå till ombudet i ett köpcentrum och hämta dem, trots att jag betalt för hemleverans.

Peter Hesslin menar, utan att kommentera något enskilt fall, att Postnord gjort mycket för att komma till rätta med klagomålen de senaste åren.

– Vi har gjort väldigt stora förändringar i vår organisation och strukturerat om. Det är ett uppgraderat Postnord och vi har planerat väldigt väl för den här perioden.


Postnords uppmaning till kunderna

• Försök undvika rusningstid och köbildning om du kan. Mellan 15 och 18 är det flest besökare hos ombuden.

• Visa omtanke och försök hålla avstånd när du köar. Du kan undvika fysisk kontakt genom att legitimera dig med mobilt Bank-ID i Postnords app.

• Var ute i tid när du ska skicka julkort, sista dagen är 16 december med julfrimärke.

• Med vanligt inrikes frimärke är sista dagen 21 december. Då måste du även senast skicka inrikes paket om de ska hinna fram till julafton.


TV: Björn Borg hoppas på bra julförsäljning

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!