Pandemin har lett till att allt fler svenskar handlar sina julklappar på nätet. Postnord har tagit in 3 000 personer till sorteringen och öppnat ett 80-tal nya tillfälliga ombud på olika platser i landet.
5 miljoner paket
Natten till tisdagen slog Postnord paketrekord för ett enskilt dygn. Totalt hanterades nästan 1,3 miljoner e-handlade försändelser det senaste dygnet, en ökning med 25 procent jämfört med förra årets rekorddygn.
Logistikchefen Peter Hesslin uppger att helgen och början på den här veckan hittills flutit på utan uppenbara flaskhalsar och förseningar, trots anstormningen.
– Under Black week hanterade vi omkring fem miljoner paket totalt, och det var en miljon fler än i fjol, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.
Även början på den här veckan har varit hektisk med stora volymer.
– När den här stormen är över får vi titta framåt, men jag känner ingen oro de kommande veckorna fram till jul. Det som kan ställa till besvär är dåligt väder eller att det blir ökad smittspridning bland personalen, säger Hesslin och fortsätter:
– Men det måste tas in i ekvationen, de kan ju inte jobba hemifrån.
Inläggen på Postnords Facebooksida ger samtidigt en bild av fortsatt missnöje bland en del kunder. Paket som uteblir, eller att man fått besked om att Postnord varit på plats men ingen var hemma - fast man hävdar att man var det.
Fick ingen hemleverans
Madde Viltok, 34, i Solna berättar att hon beställt tre paket med hemleverans de senaste veckorna, men inget av dem har levererats till hennes bostad.
Chaufförerna hävdar att de varit hemma hos henne men ingen öppnade. Madde som är mammaledig säger att både hon och maken visst varit hemma.
– Jag tycker det är dåligt, speciellt i dessa tider, att man inte tar sitt ansvar och knackar på flera gånger. Jag har fått mina paket, men fick gå till ombudet i ett köpcentrum och hämta dem, trots att jag betalt för hemleverans.
Peter Hesslin menar, utan att kommentera något enskilt fall, att Postnord gjort mycket för att komma till rätta med klagomålen de senaste åren.
– Vi har gjort väldigt stora förändringar i vår organisation och strukturerat om. Det är ett uppgraderat Postnord och vi har planerat väldigt väl för den här perioden.
Postnords uppmaning till kunderna
• Försök undvika rusningstid och köbildning om du kan. Mellan 15 och 18 är det flest besökare hos ombuden.
• Visa omtanke och försök hålla avstånd när du köar. Du kan undvika fysisk kontakt genom att legitimera dig med mobilt Bank-ID i Postnords app.
• Var ute i tid när du ska skicka julkort, sista dagen är 16 december med julfrimärke.
• Med vanligt inrikes frimärke är sista dagen 21 december. Då måste du även senast skicka inrikes paket om de ska hinna fram till julafton.