Postnord protesterar mot utredarens förslag

Postnord för att förslaget på pristak kan leda till “kraftiga förluster och behov av statsstöd”.
Foto: Mikael Sjöberg
Regeringens utredare Kristina Jonäng, regionråd i Västra Götaland (C), vill införa ett kvalitetskrav på Postnord som innebär att 95 procent av alla brev, under 250 gram, ska komma fram inom två dygn.
Foto: CENTERPARTIET

Postnord protesterar mot utredaren Kristina Jonängs förslag om att 95 procent av breven ska komma fram inom två dygn.

Postjätten vänder sig också emot en portobegränsning på brev upp till 250 gram.

– Vår bedömning är att 100 gram är en rimlig nivå att ha det reglerade samhällsuppdraget på, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Postnord.

Regeringens utredare Kristina Jonäng, regionråd i Västra Götaland (C), vill införa ett kvalitetskrav på Postnord som innebär att 95 procent av alla brev, under 250 gram, ska komma fram inom två dygn.

Utredningen föreslår pristak på porto upp till 250 gram

Dessutom vill hon införa ett pristak för portot, i utredningen “Som ett brev på posten”.

Men i sitt remissvar sågar Postnord flera av utredningsförslagen.

Bland annat varnar Postnord för att förslaget på pristak kan leda till “kraftiga förluster och behov av statsstöd”.

Postnord "Porto en obetydlig kostnad för hushållen"

Postnord pekar också på "Sverige har i dag ett portopris som är bland de lägsta i Europa" och att kostnaden är "obetydlig del av hushållens kostnad varför skyddsbehov saknas”.


LÄS OCKSÅ: Folkets ilska mot Postnord


Postnord vill också sänka maxvikten för brev med pristak från föreslagna 250 gram till 100 gram “eftersom varor i allt högre grad skickas som brev från företag till konsumenter”.

– Skillnaden mellan brevförsändelser och traditionella paketförsändelser håller på att suddas ut till viss del. Vår bedömning är 100 gram är en rimlig nivå att ha det reglerade samhällsuppdraget på, säger Postnords kommunikationsdirektör Per Mossberg.

Bättre för miljön med förlängd utdelningstid

Postnord välkomnar visserligen förslaget att grundkravet på att post ska befordras över natten förlängs till två dagar.

– Breven används mindre och mindre för snabb och akut kommunikation. Då blir efterfrågan och behovet mindre på leverans över natt. Kan vi kan vi ha en större del på två dygn kan vi sänka våra kostnader och ta ned huvuddelen av flygtransporterna, som är exceptionellt utsläppsintensiva, säger Mossberg.


LÄS OCKSÅ: Dambergs uppläxning av Postnord


Postnord om kvalitetskravet: "För högt satt"

Däremot anser Postnord att förslaget på ett krav på att 95 procent av posten ska vara framme inom två dygn är "för högt satt."

– Efter tre dagar är 99,7 procent av posten utdelad. Att ha 95 procent på två dagar hanterar vi i dag. Det vi efterlyser är att ha en flexibilitet, att i takt med minskade volymer också kunna tänka sig att utdelningstiden på en del områden ökar lite grann.


LÄS OCKSÅ: Postnords toppchefer i krismöte med regeringen


Postnord varnar också för att allt för stränga krav hindrar bolaget att tjäna så mycket pengar som ägarna, den svenska och danska staten, satt upp som mål, 10,5 procent av det operativa kapitalet.

Postnord: Regelverket gör det svårare att tjäna pengar

“Det är orimligt att samtidigt som staten anger ett finansiellt mål, tillämpas ett regelverk som förhindrar bolaget från att kunna uppnå angivna mål”, skriver Postnord i sitt remissvar.

– Det är ägarnas bedömning av vad som ska vara vårt avkastningskrav. Det försöker vi lojalt utföra, men i den omställning vi befinner oss i nu har vi inte möjligheten leverera på det, säger kommunikationsdirektören.

I slutet av året ska näringsdepartementet ta ställning till synpunkterna på utredningen och en kompletterande postutredning som nu är ute på remiss.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!