Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Polaricas kronhjortskav vann Årets Matbluff 2017

Björn Bernhardson. Foto: Äkta Vara
Årets vinnare i Årets Matbluff 2017: Kronhjortskav. Foto: Äkta Vara
Föreningen Äkta Varas förslag på hur förpackningen för kronhjortskav borde se ut. Foto: Äkta Vara

Polaricas kronhjortskav blev årets matbluff i hård konkurrens med Kockens ekologiska citronpeppar – utan citron – och Ica Basic citronjuice – med tio procent citronjuice.

Rekordmånga röstade i årets upplaga av tävlingen och Björn Bernhardson, vid arrangören Äkta Vara, tycker att resultatet är rättvist. 

– Man kan säga att det är en värdig vinnare. De har lurats ordentligt, säger han. 

Under onsdagsmorgonen presenterades "vinnaren" i omröstningen Årets matbluff 2017. 

Det blev Polarica kronhjortskav med 3557 röster. 

Björn Bernhardson tycker att förstaplatsen är befogad. 

På sin hemsida föreslår föreningen Äkta Vara att Polaricas förpackning med kronhjortskav borde ha ett annat utseende för att matcha innehållet. 

LÄS MER: Finalklart – Här är årets fem största matbluffar 

Så här anser föreningen Äkta Vara att förpackningen med kronhjortskav borde se ut. Foto: Äkta Vara

Polarica om kronhjorten: "De facto ett vilt djur" 

Men Polarica anser inte att deras kronhjortskav hade i finalen att göra överhuvudtaget. 

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktisk kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa bolagets försäljningschef i Norden, Michael Lundahl, till Dina Pengar.  

Björn Bernhardson menar dock att det inte handlar om att djuren är uppfödda inom hägn i Nya Zeeland, utan vilket intryck förpackningen ska ge konsumenten. 

– Problemet är ju att man låtsas medvetet. Vid en snabb anblick på förpackningens framsida vill man att konsumenterna ska tro att det här är svensk, kronhjort som är jagad och vildfångad, säger Björn Bernhardson och fortsätter: 

– Att det är så fantastiskt stort på Nya Zeeland spelar inte så stor roll när man ser staketen. Och djuren är inte speciellt vilda då man ger dem antibiotika och klipper deras horn. 

LÄS MER: Stämplas som matbluff – producenten slår tillbaka

Kockens citronpeppar utan citron – kom på god andraplats

Men det var strid på kniven bland finalisterna och bland andra Kockens ekologiska citronpeppar – utan citron, och  Ica Basics citron – som innehåller tio procent citronjuice, har tidigare lett omröstningen.  

Rekordmånga, hela 15 514 personer, deltog. En rejäl ökning från Årets matbluff 2016, då 13 961 personer röstade. 

– Att intresset har ökat är helt klart. Och att industrin inte slutar fuska eller bluffa är också helt klart. Det här är en viktig omröstning som ger svenska folket en ventil att sätta ner foten, säger Björn Bernhardson. 

LÄS MER: Lallerstedts bearnaise ”vann” Årets matbluff

Äkta Vara: "Man bluffar så långt det går för att tjäna pengar"

Dina Pengar har tidigare låtit fyra av de fem livsmedelsproducenterna kommentera att deras produkter kvalificerat sig till de föga smickrande finalplatserna. 

Efter nomineringen så har kryddproducenten Kockens valt att göra om receptet i den ekologiska citronpeppar – som inte innehåller citron. 

– Det är pengarna som talar hela tiden. Man bluffar så långt det går för att tjäna pengar. Och när svenska folket sätter ner foten och skriker rakt ut i medierna att "Det här är fan inte okej!".  Då säger de att "Nej, men då ändrar vi oss". Och då är det också pengarna som avgör, säger Björn Bernhardson. 

Så här många röster fick finalisterna i Årets Matbluff 2017: 

Polarica Wild Food Kronhjortskav. Foto: Äkta Vara

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav: 3 557 röster

Motivering: "Långt ifrån renskav

Tillverkarens namn till trots kommer köttet i denna skav varken från vilda djur eller från polartrakterna. Istället kommer råvaran från farmade kronhjortar som fötts upp på Nya Zeeland, vilket framgår av ingrediensförteckningen. Trots detta berättar förpackningen snarare om vilda djur och den svenska vildmarken. Lapplands natur verkar av allt att döma ha fått stå motiv för bilden som pryder den. På baksidan står dessutom stort: "Mat från vildmarken". 

Kockens ekologisk citronpeppar. Foto: Äkta Vara

2. Kockens ekologisk citronpeppar: 3 490 röster

Motivering: "Citronpeppar utan citron

Den innehåller inte citron, den smakar inte citron och den ska inte användas för att krydda citroner. Trots det heter produkten citronpeppar. Ekologisk dessutom. Den syrliga smaken kommer i stället helt från tillsatsen citronsyra (E330), som namnet till trots inte kommer från citron. Enligt Äkta varas granskning av innehållet i konkurrenternas produkter, samt Kockens egna "oekologiska" variant, visar att de alla innehåller ingredienser som citronskal, torkad citronjuice eller citronarom." 

Ica Basic Citron. Foto: Äkta Vara

3. Ica Basic Citron: 3 418 röster

Motivering: "Det här är inte en citron 

Flaskan ser ut som en citron, den enda beteckningen på den är citron, men den som vänder på pappersbladet får se att den trots detta bara innehåller 10 procent citronjuice. Resten är vatten, konserveringsmedel samt ren citronsyra, som man har använt för att göra den lika sur som riktig citronjuice. För konsumenten är det svårt att skilja denna produkt från övriga på hyllan, som enligt en granskning som Äkta vara har gjort alla innehåller ren juice, ibland med tillsats av konserveringsmedel." 

Banderos Dip sauce guacamole style. Foto: Äkta Vara

4. Banderos Dip sauce guacamole style: 2 833 röster

Motivering: "Grön dipp med mycket lite avokado

Guacamole står det stort på förpackningen, men den här produkten är mycket långt ifrån vad denna avokadobaserade röra brukar innehålla. Visserligen står det "style", med betydligt mindre text under ordet, men man borde ändå kunna förvänta sig mer än ynka 0,7 procent avokadopulver i denna produkt. Största ingrediensen i denna dipp är i stället vatten. Och den gröna färgen kommer förstås från färgämnen." 

Kiviks musteri Smultron bärdryck. Foto: Äkta Vara

5. Kiviks musteri Smultron bärdryck: 2 216

Motivering: "Inte många smultron i drycken

På förpackningen står det stort "smultron" samt "smultrondryck". Det är också, utöver ett par nyckelpigor, bara dessa exklusiva bär som är avbildade på den. I själva verket är det dock betydligt mer av såväl billigare jordgubbar som fläderbär i drycken. Endast en halv procent av innehållet är smultronjuice, vilket förstås är långt ifrån tillräckligt för att ge någon nämnvärd smultronsmak. Den kommer i stället från syntetiskt framställt aromämne."

 

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!