Björn Bernhardson. Foto: Äkta VaraBjörn Bernhardson. Foto: Äkta Vara
Björn Bernhardson.  Foto: Äkta Vara
Årets vinnare i Årets Matbluff 2017: Kronhjortskav. Foto: Äkta VaraÅrets vinnare i Årets Matbluff 2017: Kronhjortskav. Foto: Äkta Vara
Årets vinnare i Årets Matbluff 2017: Kronhjortskav.  Foto: Äkta Vara
Föreningen Äkta Varas förslag på hur förpackningen för kronhjortskav borde se ut. Foto: Äkta VaraFöreningen Äkta Varas förslag på hur förpackningen för kronhjortskav borde se ut. Foto: Äkta Vara
Föreningen Äkta Varas förslag på hur förpackningen för kronhjortskav borde se ut.  Foto: Äkta Vara

Polaricas kronhjortskav vann Årets Matbluff 2017

Publicerad

Polaricas kronhjortskav blev årets matbluff i hård konkurrens med Kockens ekologiska citronpeppar – utan citron – och Ica Basic citronjuice – med tio procent citronjuice.

Rekordmånga röstade i årets upplaga av tävlingen och Björn Bernhardson, vid arrangören Äkta Vara, tycker att resultatet är rättvist. 

– Man kan säga att det är en värdig vinnare. De har lurats ordentligt, säger han. 

Under onsdagsmorgonen presenterades "vinnaren" i omröstningen Årets matbluff 2017. 

Det blev Polarica kronhjortskav med 3557 röster. 

Björn Bernhardson tycker att förstaplatsen är befogad. 

På sin hemsida föreslår föreningen Äkta Vara att Polaricas förpackning med kronhjortskav borde ha ett annat utseende för att matcha innehållet. 

LÄS MER: Finalklart – Här är årets fem största matbluffar 

Så här anser föreningen Äkta Vara att förpackningen med kronhjortskav borde se ut. Foto: Äkta Vara

Polarica om kronhjorten: "De facto ett vilt djur" 

Men Polarica anser inte att deras kronhjortskav hade i finalen att göra överhuvudtaget. 

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktisk kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa bolagets försäljningschef i Norden, Michael Lundahl, till Dina Pengar.  

Björn Bernhardson menar dock att det inte handlar om att djuren är uppfödda inom hägn i Nya Zeeland, utan vilket intryck förpackningen ska ge konsumenten. 

– Problemet är ju att man låtsas medvetet. Vid en snabb anblick på förpackningens framsida vill man att konsumenterna ska tro att det här är svensk, kronhjort som är jagad och vildfångad, säger Björn Bernhardson och fortsätter: 

– Att det är så fantastiskt stort på Nya Zeeland spelar inte så stor roll när man ser staketen. Och djuren är inte speciellt vilda då man ger dem antibiotika och klipper deras horn. 

LÄS MER: Stämplas som matbluff – producenten slår tillbaka

Kockens citronpeppar utan citron – kom på god andraplats

Men det var strid på kniven bland finalisterna och bland andra Kockens ekologiska citronpeppar – utan citron, och  Ica Basics citron – som innehåller tio procent citronjuice, har tidigare lett omröstningen.  

Rekordmånga, hela 15 514 personer, deltog. En rejäl ökning från Årets matbluff 2016, då 13 961 personer röstade. 

– Att intresset har ökat är helt klart. Och att industrin inte slutar fuska eller bluffa är också helt klart. Det här är en viktig omröstning som ger svenska folket en ventil att sätta ner foten, säger Björn Bernhardson. 

LÄS MER: Lallerstedts bearnaise ”vann” Årets matbluff

Äkta Vara: "Man bluffar så långt det går för att tjäna pengar"

Dina Pengar har tidigare låtit fyra av de fem livsmedelsproducenterna kommentera att deras produkter kvalificerat sig till de föga smickrande finalplatserna. 

Efter nomineringen så har kryddproducenten Kockens valt att göra om receptet i den ekologiska citronpeppar – som inte innehåller citron. 

– Det är pengarna som talar hela tiden. Man bluffar så långt det går för att tjäna pengar. Och när svenska folket sätter ner foten och skriker rakt ut i medierna att "Det här är fan inte okej!".  Då säger de att "Nej, men då ändrar vi oss". Och då är det också pengarna som avgör, säger Björn Bernhardson. 

Så här många röster fick finalisterna i Årets Matbluff 2017: 

Polarica Wild Food Kronhjortskav. Foto: Äkta Vara

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav: 3 557 röster

Motivering: "Långt ifrån renskav

Tillverkarens namn till trots kommer köttet i denna skav varken från vilda djur eller från polartrakterna. Istället kommer råvaran från farmade kronhjortar som fötts upp på Nya Zeeland, vilket framgår av ingrediensförteckningen. Trots detta berättar förpackningen snarare om vilda djur och den svenska vildmarken. Lapplands natur verkar av allt att döma ha fått stå motiv för bilden som pryder den. På baksidan står dessutom stort: "Mat från vildmarken". 

Kockens ekologisk citronpeppar. Foto: Äkta Vara

2. Kockens ekologisk citronpeppar: 3 490 röster

Motivering: "Citronpeppar utan citron

Den innehåller inte citron, den smakar inte citron och den ska inte användas för att krydda citroner. Trots det heter produkten citronpeppar. Ekologisk dessutom. Den syrliga smaken kommer i stället helt från tillsatsen citronsyra (E330), som namnet till trots inte kommer från citron. Enligt Äkta varas granskning av innehållet i konkurrenternas produkter, samt Kockens egna "oekologiska" variant, visar att de alla innehåller ingredienser som citronskal, torkad citronjuice eller citronarom." 

Ica Basic Citron. Foto: Äkta Vara

3. Ica Basic Citron: 3 418 röster

Motivering: "Det här är inte en citron 

Flaskan ser ut som en citron, den enda beteckningen på den är citron, men den som vänder på pappersbladet får se att den trots detta bara innehåller 10 procent citronjuice. Resten är vatten, konserveringsmedel samt ren citronsyra, som man har använt för att göra den lika sur som riktig citronjuice. För konsumenten är det svårt att skilja denna produkt från övriga på hyllan, som enligt en granskning som Äkta vara har gjort alla innehåller ren juice, ibland med tillsats av konserveringsmedel." 

Banderos Dip sauce guacamole style. Foto: Äkta Vara

4. Banderos Dip sauce guacamole style: 2 833 röster

Motivering: "Grön dipp med mycket lite avokado

Guacamole står det stort på förpackningen, men den här produkten är mycket långt ifrån vad denna avokadobaserade röra brukar innehålla. Visserligen står det "style", med betydligt mindre text under ordet, men man borde ändå kunna förvänta sig mer än ynka 0,7 procent avokadopulver i denna produkt. Största ingrediensen i denna dipp är i stället vatten. Och den gröna färgen kommer förstås från färgämnen." 

Kiviks musteri Smultron bärdryck. Foto: Äkta Vara

5. Kiviks musteri Smultron bärdryck: 2 216

Motivering: "Inte många smultron i drycken

På förpackningen står det stort "smultron" samt "smultrondryck". Det är också, utöver ett par nyckelpigor, bara dessa exklusiva bär som är avbildade på den. I själva verket är det dock betydligt mer av såväl billigare jordgubbar som fläderbär i drycken. Endast en halv procent av innehållet är smultronjuice, vilket förstås är långt ifrån tillräckligt för att ge någon nämnvärd smultronsmak. Den kommer i stället från syntetiskt framställt aromämne."

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen