Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Piloternas oro: SAS vill göra sig av med oss

Rollfördelningsavtalet är ett av två avgörande krav för norska pilotfacket i förhandlingarna med SAS, skriver NRK. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Avtalet har redan sagts upp – vilket resulterat i en stor oro bland de norska piloterna, menar fackets ordförande Levi Skogvang. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN

Rollfördelningsavtalet är ett av två avgörande krav för norska pilotfacket i förhandlingarna med SAS, skriver NRK. 

Avtalet har redan sagts upp – vilket resulterat i en stor oro bland de norska piloterna, menar fackets ordförande Levi Skogvang. 

– Vi misstänker att SAS har andra planer för oss i framtiden och att de tänker göra sig av med oss, säger han till norska tv-kanalen. 

Enligt det norska pilotfacket beror de utdragna förhandlingarna av två avtal som redan har sagts upp. 

Det ena rör karriärmöjligheter och det andra gäller det så kallade rollfördelningsavtalet som handlar om vilka piloter, anställda inom SAS Scandinavia, som ska flyga planen. 

Enligt det norska pilotfacket finns det en oro över vad som händer med de norska piloterna i framtiden. 

– När avtal som reglerar vem som ska flyga den lönsamma produktionen sägs upp, så misstänker vi att SAS har andra planer för oss i framtiden och att de tänker bli av med oss. Man är inte med i SAS framtida planer när sådana avtal avslutas, säger pilotfackets ordförande Levi Skogvang till NRK. 

Norska piloternas oro: SAS vill göra sig av med oss

Rollfördelningsavtalet slöts mellan parterna 2004. 

– Den överlevde krisen 2012. Den lever också nu när SAS tjänar bra pengar, så det är konstigt att någon väljer att avsluta ett sådant avtal, säger Levi Skogvang.

Men pressdirektören för SAS i Norge, Knut Morten Johansen, menar att rollfördelningsavtalet inte är relevant i dag.

Norska fackförbundet säger att två avtal är avgörande för att lösa den pågående konflikten. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN


Till NRK säger han att vid tidpunkten när avtalet slöts så ingick flera andra flygbolag – däribland panair, Air Baltic och BMI – i SAS. 

– Det är inte relevant 2019 i dagens konkurrenskraftiga situation, säger han. 

Han tillägger att fackförbundet i samband med förhandlingarna blev erbjudna livslång jobbgaranti för samtliga piloter – något de ska ha tackat nej till. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!