En av Skyways Fokker 50 flygplan parkerat på Kristianstad Airport. Avia Express, som flyger Skyways Fokker, har bland annat sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån. Foto: Johan Nilsson / Scanpix
En av Skyways Fokker 50 flygplan parkerat på Kristianstad Airport. Avia Express, som flyger Skyways Fokker, har bland annat sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån. Foto: Johan Nilsson / Scanpix

Piloter ut i strejk - 10 000 drabbade

Publicerad
Uppdaterad
Drygt 230 piloter vid fyra regionalflygbolag gick ut i strejk tidigt på måndagsmorgonen.
Strejken drabbar runt 10 000 passagerare och berör en stor del av avgångarna på Bromma, Ronneby och de flesta mindre flygplatserna i landet. Förhandlingarna mellan facket och arbetsgivaren pågår nu för fullt.
Parterna satt i samtal till sent i går kväll och kommer att fortsätta förhandlingarna i dag, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Flygarbetsgivarna.
- Vi lyckades tyvärr inte träffa något avtal. Vi är jättebekymrade och otroligt ledsna för alla resenärer. Men också för företagen, som det här är ett väldigt hårt slag emot. De är hårt pressade efter åren med finanskrisen, sedan kom det eländiga askmolnet och så kommer det här ovanpå allt, säger Elisabeth Holming-Schiller.

Fyra bolag omfattas

De fyra bolag som omfattas är Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenska Direktflyg och strejken fortsätter till den 9 juni om parterna inte kommer överens. Redan i fredags tackade Svensk Pilotförening (SPF) nej till medlarnas bud men på söndagen gjordes ett sista försök att lösa konflikten – utan resultat.
- Men det är också ett bekymmer att mötas av krav som går långt utöver vad andra grupper kräver.
Ett nytt bud från medlarna väntas under dagen.

Tvådagarsstrejk

När Expressen.se ringde pilotföreningens ordförande, Gunnar Mandahl vid 13.30-tiden på måndagen var förhandlingarna i full gång mellan parterna.
- Men jag kan inte kommentera någontin om hur det går, säger han.
Han kan inte heller sägar hur länge förhandlingsrundan kommer att vara.
- Det är omöjligt att svara på just nu, säger han till Expressen.se.
Uppemot 10 000 passagerare drabbas av tvådagarsstrejken. Trafik till alla svenska flygplatser berörs, men i Karlstad, Örnsköldsvik och Visby är i stort sett all trafik inställd.
- Det är för sent att stoppa strejken nu. Det är så komplexa och svåra frågor att ta ställning till så ett avtal kommer tidigast under morgondagen, sade Gunnar Mandahl, till TT på söndagskvällen.
Hur många flygturer som blir inställda är ännu inte klart.
- Men alla som hade tänkt åka med de här bolagen påverkas, säger Mandahl.

Fråga om bemanningsföretag

- Alla våra flygplatser berörs i någon utsträckning. Störst påverkan blir det på Bromma och Ronneby, som har flest avgångar, säger Anders Bredsell, presstalesman för Swedavia som äger och driver 14 av landets större flygplatser.
- Dessutom berörs alla de mindre flygplatserna, till exempel de kommunägda, säger han.
I centrum för konflikten står den infekterade frågan om flygbolagens rätt att hyra in personal från bemanningsföretag. Flygarbetsgivarna har krävt förändringar i nuvarande kollektivavtal, något som innebär försämringar för de anställda, menar facket. Avia Express har sagt upp sina 80 piloter till den 17 juli och vill hyra in piloter utifrån.
Blir det ingen lösning tas SPF:s samtliga 2 000 medlemmar ut i strejk den 9 juni.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen