Felix "PewDiePie" Kjellberg, 25, har byggt sitt imperium på 39 miljoner Youtube-prenumeranter genom att spela spel - nu lanserar han mobilspel. Foto: Robert Eklund
Felix "PewDiePie" Kjellberg, 25, har byggt sitt imperium på 39 miljoner Youtube-prenumeranter genom att spela spel - nu lanserar han mobilspel. Foto: Robert Eklund

Pewdiepie lanserar mobilspelet "Legend of the Brofist"

Publicerad

Felix "Pewdiepie" Kjellberg, 25, har byggt sitt imperium på 39 miljoner Youtube-prenumeranter genom att spela spel.

Nu lanserar han själv mobilspelet "Legend of the Brofist", skriver The Guardian.

Spelet har släppts för Android och för iOS och kommer att baseras på en spelversion av Felix Kjellberg själv, samt Youtube-kolleger som JackSepticEve och Marzia.

Spelet hakar inte på den dominerande trenden med "free-to-play" mobila spel som drar in pengar genom att sälja virtuella föremål och valuta, skriver The Guardian. Pewdiepies spel kommer att kosta drygt 50 kronor i engångsavgift, och köp kommer inte att erbjudas inuti appen.

Bort från Youtube

Lanseringen kan också ses som ytterligare ett kliv bort från Youtube för Felix Kjellberg, som även släpper sin nya bok "Den här boken älskar dig" i oktober.

Förväntningarna är att Pewdiepies digitala publik, som enligt The Guardian har sett hans videos mer än 10 miljarder gånger, ska vara ordenligt sugna på att köpa internetstjärnans nya produkter.

Borträknat de nya affärerna beräknas Felix Kjellberg har tjänat drygt 62 miljoner kronor under 2014 enbart genom sina klipp och relaterade sponsoravtal.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen