Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Petter Stordalen rör om i svenska förlagsbranschen

Petter Stodalen på Bokmässan i Göteborg. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: MAGNUS LILJEGREN / STELLA PICTURES

Petter Stordalen rör om i förlagsbranschen med sitt Strawberry Publishing.

Den norske hotellmagnaten uppges förhandla om Millennium-rättigheterna och har redan försökt värva David Lagercrantz – nästa år vill han ge ut minst 20 böcker i Sverige.

– Om du har ett fotbollslag är det klart att du vill ha Messi och Ronaldo om du kan, säger Stordalen om värvningsförsöken.

Och för att fortsätta fotbollsliknelserna – han har redan värvat fotbollsexperten Olof Lundh.

Företagsledaren Petter Stordalen har besökt Bokmässan i Göteborg tidigare. Men i år är första gången han gör det i egenskap av förlagsägare.

Strawberry Publishing startades i Norge för arton månader sedan och har sedan dess, enligt Stordalen själv, vänt upp och ner på den norska bokbranschen. Man har köpt över storsäljande författare från andra förlag och Strawberry Publishings böcker ligger nu högt på de norska försäljningslistorna.

– Det är inget annat än ett litet jordsked. Det har vi har gjort med den norska bokbranschen på arton månader har inget annat förlag varit i närheten av att göra, säger Petter Stordalen efter att han mött publiken på Expressens scen.

”Fantastisk middag” med Lagercrantz

I Sverige har förlaget än så länge en liten verksamhet. I år ger man bara ut två böcker men Stordalen har värvat flera nyckelpersoner inom den svenska förlagsbranschen och man satsar hårt inför 2020.

Målet framöver blir att på allvar utmana de svenska jättarna. Det handlar om Norstedts och Bonnier (som Petter Stordalen beskriver som ”den stora gorillan).

Under sommaren köpte förlaget upp svenska Bazar och upphandlade då rättigheter till storsäljarförfattare som Lucinda Riley, Paulo Coelho och Bernarn Cornwell. Dessförinnan hade förlaget börjat stjärnvärva några av deckardrottningen Camilla Läckbergs närmaste medarbetare på Bonnier.

Expressen TV sänder från mässan hela helgen.

– Jag hoppas i alla fall att vi till nästa år ska ha i alla fall 20 titlar som vi satsar hårt på. Kanske mer. Det är en massa spännande saker som händer och jag ser stora möjligheter. Vi ska växa, vara modiga, ta chanser, säger Petter Stordalen.

Sedan tidigare är det känt att Petter Stordalen försökt värva den tidigare Millennium-författaren David Lagercrantz.

– Vi hade en fantastisk middag. David alltså, han är en fantastisk människa och en fantastisk författare. Jag tror att de flesta förlag försökte få David. Det är som att sätta ihop ett fotbollslag, om du har ett fotbollslag är det klart att du vill ha Messi och Ronaldo om du kan, säger Stordalen.

– Så ja, jag försökte värva David Lagercrantz. Vad är det för konstigt med det?

”Allt är möjligt”

Det har också rapporterats om Strawberry Publishings försök att köpa rättigheterna till framtida Millennium-böcker. I augusti berättade Norstedts att Moggliden AB, som äger rättigheterna, valt att avsluta samarbetet för att i stället arbeta vidare med något annat förlag.

Vilket det blir är ännu inte känt.

Petter Stordalen säger att han vill ha rättigheterna.

– Vem vill inte det? Ge mig ett förlag som inte vill. 

Ja, men det har rapporterats om att det är fyra förlag som är med i förhandlingarna. 

– Ja, men oavsett om det är fyra eller fler så är svaret: Det är Sveriges kanske största internationella boksuccé genom historien. Jag har läst alla böckerna, det hade varit fantastiskt att få rättigheterna.

Är det möjligt?

– Det sker mycket i bokbranschen. Det vi har lyckats med i Norge har överraskat många. Så jag tror att allt är möjligt. Du kan inte börja med en inställning om att det är omöjligt.

På Expressens scen avslöjade han redan tidigare på torsdagen att förlaget ska skriva kontrakt med fotbollsjournalisten Olof Lundh.

Petter Stordalen värvar Olof Lundh

Olof Lundhs tidigare böcker ”Vad jag pratar om när jag pratat om fotboll”, och ”Allsvenskan enligt Lundh” har sålt i totalt 35 000 exemplar.

– Det har varit flera förlag om det, men jag valde Strawberry Publishing för att det verkar spännande och offensivt. De har rekryterat bra folk, säger Olof Lundh till Expressen.

I dag är Olof Lundh en av TV4:s största profiler och en av de ledande experterna på fotboll i Sverige. Han har följt herrlandslaget sedan 1990-talet, och har tidigare jobbat som fotbollsreporter och New York-korrespondent på Expressen.

Den nya boken kommer att heta ”Landslaget enligt Lundh under 2020”. I den ska profilen skildra hur Zlatan Ibrahimovic satte sin prägel på landslaget, och hur förbundskaptenerna Lars Lagerbäck, Erik Hamrén och Janne Andersson tacklade ledarskapet på helt olika vis.

– Mitt mål är att ge en annan och fylligare bild av landslaget och det runtomkring som inte kommer fram i den vanliga rapporteringen, säger Olof Lundh.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!