Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Personalens larm inifrån H&M: ”Som en sekt”

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Stefan Persson under H&M:s årsstämma 2018.Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN
Boken ”The big boss” handlar om H&M:s ordförande Stefan Persson.
Researchern kallas in på gruppintervju i H&M-butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm tillsammans med ett tiotal andra unga kvinnor.Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Som en sekt.

Så beskrivs H&M av flera medarbetare i en ny bok om klädjättens ordförande Stefan Persson.

Bokens författare använder också en ”mullvad” som börjar arbeta på H&M.

Hon kommer till en arbetsplats där ”allt mäts i tid”, där man blir inringd med kort varsel och där arbetsledaren skriker på de anställda att öka takten.

”Vi tar starkt avstånd från boken”, skriver H&M i en kommentar.

I den nya boken ”The big boss” avslöjar journalisterna Erik Palm och Jonas Alsgren nya uppgifter om H&M:s styrelseordförande Stefan Persson och hans företag.

De har bland annat granskat den så kallade ”H&M-andan” – den företagskultur som sägs ligga bakom klädkedjans framgångar. H&M-andan uppges handla om att ”skapa ett sammansvetsat lag som ökar arbetsglädjen och motivationen hos de anställda”, enligt boken.

För att få en inblick i hur H&M-andan fungerar i praktiken låter författarna sin researcher Sara Edvinsson agera mullvad genom att söka jobb inom H&M.

Sara kallas in på gruppintervju i H&M-butiken på Drottninggatan i centrala Stockholm tillsammans med ett tiotal andra unga kvinnor.

Cheferna förklarar att man arbetar med vad som kallas konverteringar, vilket innebär att man får kunder att köpa varor. Om det kommer in tio kunder och man får fem av dem att handla, då är det en konvertering på 50 procent, förklarar de.

– I ett sådant här läge, minsta lilla pengar som vi kan tjäna, det vill vi tjäna!, säger en av cheferna.

Tävlar om tillgänglighet

Senare säger hon att allt man gör på H&M ”mäts i tid”.

Därefter får var och en av de jobbsökande tjejerna frågan hur tillgängliga de kan vara. Sara Edvinsson upplever att det blir som en tävling mellan de arbetssökande om vem som kan vara mest tillgänglig.

Chefen förklarar att man ofta rings in på fyra timmar långa arbetspass, med kort varsel.

– Det kan vara så att vi hör av oss klockan sex en kväll, och så får ni komma klockan sex dagen efter på morgonen. Bara så ni vet. 

Sara erbjuds jobb i en vikariepool med en timlön på 138 kronor. På första arbetspasset har hon med sig en dold mikrofon som spelar in vad som sägs. 

Arbetet med att packa upp kläder börjar direkt. Tempot är högt och arbetsledaren skriker att personalen ligger efter:

– Hur mycket har vi kvar? Herregud, vi ligger två staplar efter, helt otroligt! Skärpning! Upp med takten! Ös på!

Sara är enligt boken van vid stressiga arbetssituationer, men upplever att butiken är underbemannad i förhållande till det arbete som ska utföras.

”Bara säga ja”

Bokens författare har också intervjuat flera personer som arbetar eller har arbetat inom klädkedjan. Många har positiva erfarenheter av den starka sammanhållningen men flera beskriver också en baksida. Ett ord som återkommer är ”sekt”.

– Det är som en sekt. Om man ska vara kvar på H&M ska man bara säga ja och hålla med de som bestämmer, säger en inköpsassistent på huvudkontoret.

En designassistent berättar om en avdelning där de flesta mådde dåligt, där personalen fick gå på en temadag med skratterapi och chokladprovning. Hon beskriver situationen som absurd.

En designer beskriver hur det alltid är teamet som får äran när det går bra, medan man söker en syndabock när det går dåligt.

H&M:s svar

H&M:s pressavdelning skriver att företaget ”tar starkt avstånd från boken” och att man inte alls känner igen sig i den beskrivning som ges.

”Vi har framför allt reagerat på bilden som ges av vår företagskultur; en bild som inte återspeglas i våra medarbetarundersökningar som besvaras anonymt av mer än 115 000 medarbetare världen över. Resultaten visar att våra medarbetares nöjdhet ligger högt över branschsnittet internationellt både vad gäller exempelvis kultur och respektfullt bemötande.”

Pressavdelningen skriver vidare:

”Våra värderingar bygger på förtroende, respekt och inkludering och ligger till grund för ett lagarbete där varje enskild individ är viktig. Utan våra engagerade medarbetare skulle vi inte vara det H&M vi är i dag.” 

Företaget vill också framhålla att Sara Edvinsson bara arbetade där motsvarande två arbetsdagar.

”The big boss – så tog Stefan Persson H&M ut i världen och blev Sveriges rikaste person” är skriven av Erik Palm och Jonas Alsgren och utgiven på Norstedts förlag.

Isabella Löwengrip firade med pojkvännen Erik Selin:

Här firar Isabella Löwengrip pojkvännens stora framgång.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!