Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Pernillas knep avslöjade okände bankbedragaren

Pernilla ställde en fråga som fick bedragaren att lägga på.Foto: Privat
SEB har tidigare varnat för sådana här bluffar.
Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter om någon ringer dig. Foto: Skärmdump

Mannen lät precis som en bankman – och var nära att lura Pernilla Lindberg på åtkomsten till hennes bankkonto.

Men Pernilla ställde en fråga som fick bedragaren att lägga på luren.

– Det var väldigt nära att jag gick på det, säger hon. 

Pernilla Lindberg, 50, blev plötsligt uppringd av en man som utgav sig från att vara från SEB.

Mannen sade sig sitta på ”SEB:s säkerhetsavdelning i Bromma”, och han ringde upp för att reda ut ett potentiellt bedrägeriförsök riktat mot Pernilla.

– Han lät precis som en bankman. Som när banken ringer eller man pratar med dem i telefon. I uttryck, hur han förde sig, resonerade, ordval, allting, säger Pernilla.

Ja, ”bankmannen” hade även full koll på Pernilla, hennes adress och personnummer.

Men det visade sig att ”bankmannen” i själva verket var på väg att utsätta Pernilla för just ett bedrägeri.

Upplägget var enligt följande:

”Bankmannen” påstod att någon försökt att ta ett lån i Pernillas namn – i Stockholm – trots att hon bor i Åre. Vidare påstods det att Pernilla plötsligt har två bank-ID registrerat i sitt namn, berättar hon.

– Och då sa han att ”då är du tyvärr utsatt för ett bedrägeriförsök och det är min uppgift att anmäla det till polisen”, säger Pernilla.

SEB och deras kunder är en av många banker som drabbas av sådana här bedrägerier.

Så här gick det till

Pernilla frågade mannen varför han ringde från dolt nummer, men då fick hon till svar att han sitter på en säkerhetsavdelning ”och inte vill visa numret överallt”.

– Han hade svar på alla frågor hela tiden. Man vet ju att man inte ska ge bort koder över telefon men när de ber en knappa in på dosan får man en känsla av säkerhet, för dosan är ju säker tänker man, att man ge inte bort något utan loggar bara in, förklarar Pernilla.

Pernilla fick en sexsiffrig kod att trycka in på bankdosan, vilket hon gjorde, varpå hon ombads att knappa in sin pinkod.

Då fick hon en dålig magkänsla.

– För då öppnar jag ju upp hela min internetbank, och då började det ringa varningsklockor, säger Pernilla och fortsätter:

– ”Hur vet jag att du är du?” frågade jag. Men han försökte stressa på mig och sa ”vi måste skynda på det här nu så att den här personen inte hinner handla en massa saker på ditt bank-ID”, han försökte stressa på mig, och det är ju jätteläskigt när man tror att någon har kapat ens id.

Lämna aldrig ut dina inloggningsuppgifter om någon ringer dig.

Pernilla blev rejält misstänksam, stannade upp, och bestämde sig för att i sin tur testa personen på andra sidan linjen i stället.

Vilket fick ”bankmannen” att frustrerat slänga på luren.

– Jag sa att jag gärna ringer upp honom. Då sa han att ”du kommer att hamna i telefonkö, det kommer att ta någon timme och då har jag gått hem, då får du prata med någon annan”. Jag sa att det inte gör någonting. Då sa han ”ok, ring då kundservice ”, och så klick, så la han på luren, säger Pernilla.

– Han försökte stressa mig är jag backade litegrann. Då förstod jag att det var något tokigt.

SEB varnar

Under våren har SEB varnat för exakt den här typen av bedrägerier. ”Informationen används för att stjäla pengar från kontot – lägg på direkt”, skriver banken på Facebook.

Enligt SEB:s rutiner ringer man visserligen till kunder vid misstänkta bedrägerier, men de ber aldrig kunder om koder eller annan inloggningsinformation via telefon. 

Banken säger också att Pernillas motfråga om att ringa upp är en bra strategi.

– Om vi upptäcker verkliga bedrägerier har vi tillgång till ditt konto och kan stoppa transaktionerna ändå, säger Frank Hojem, presschef på SEB.

Pernilla säger att hon har läst om liknande bedrägerier förut, men att hon alltid tänkt att bedragare är lätta att upptäcka.

– Jag trodde att det skulle vara klantigare gjort, att man lättare skulle känna på sig att det var ett bedrägeri, säger hon.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!