Anna Allerstrand på PTK: Foto: LINUS MEYER / LINUS MEYER
Anna Allerstrand på PTK:  Foto: LINUS MEYER / LINUS MEYER

”Visa tjänstepensionen i anställdas lönekuvert”

Publicerad

Arbetsgivare måste börja redovisa tjänstepensionen i lönekuvertet.

Det säger pensionsrådgivaren Anna Allerstrand på PTK.

– Det är olyckligt att så få arbetsgivare talar om den här förmånen, säger hon.

Vi har tidigare berättat att varannan svensk mellan 25–50 inte har en aning om hur mycket som sätts av till tjänstepensionen, trots att denna pensionsdel blir allt viktigare för hur privatekonomin kommer att se ut efter arbetslivet.

Tjänstepensionen förblir den dolda pensionsdelen trots att siffror från Minpension visar hur kompensationsgraden i den allmänna pensionsdelen minskar för varje år.

Men få arbetsgivare spelar med öppna kort kring de anställdas tjänstepension.

Helt i onödan – och förödande, menar pensionsrådgivaren Anna Allerstrand på PTK (organisation för 27 fackförbund).

– Det är olyckligt att så få arbetsgivare talar om den här förmånen som man faktiskt erbjuder sina anställda. Har man kollektivavtal på arbetsplatsen är det värt många miljoner med alla försäkringar som ingår i den, säger Anna Allerstrand på PTK.

 

FRIDA BRATT: Så får du full koll på din tjänstepension 

”Arbetsgivarna saknar kunskap”

Hon förstår inte varför arbetsgivare tenderar att tala tyst om tjänstepensionen.

– Det är ju en konkurrensfördel som visar att man är en attraktiv arbetsgivare, säger Anna Allerstrand.

Hon har dock en teori.

– Många gånger tror jag det beror på att arbetsgivarna själva inte är så kunniga på det här området. Man tecknar kollektivavtal och så är man nöjd med det, säger hon.

Många arbetsgivare skickar sina anställda till externa rådgivare trots att man har kollektivt upphandlade fonder. Varför?

– Det är en fråga som jag ställer mig ofta, säger Anna Allerstrand:

– Man tror att man gör sina anställda en tjänst genom att erbjuda en förmån. Igen, som arbetsgivare kanske man inte är så duktigt på de här frågorna. Och så tänker man inte på att en hel del av pensionskapitalet kanske bränns av.

Tjänstepensionsdelen – en allt viktigare del av den totala pensionen.

Bakgrunden är så klart att det finns enorma pengar att tjäna tjänstepensionsinsättningarna. Många som erbjuder sina tjänster problematiserar inför sina kunder (arbetsgivarna) genom att säga att det är krångligt och svårt.

Som anställd tror man kanske att så länge en verksamhet är sanktionerad av arbetsgivaren så är allt lugnt.

– Arbetsgivaren tror man är schyst, men det är en missriktad välvilja, säger Anna Allerstrand.

 

LÄS MER: Varannan har inte koll på sin tjänstepension 

Okunskap leder till oro

Kunskapen om tjänstepensionen måste bli större och ett första steg är att synliggöra den för den anställde.

– Man skulle önska att arbetsgivaren berättar på lönebeskedet exakt hur mycket man sätter av förutom själva lönen. Då blir det uppenbart för den anställde hur mycket pengar det handlar om.

Okunskap kan leda till oro som i sin tur kan leda till dåliga beslut eller passivitet.

– Upphandlade fonder kan kosta en femtedel jämfört med icke-upphandlade samma fonder. Har man kollektivavtal kan man vara rätt trygg. Arbetsgivarna borde vara tydligare med detta, säger Anna Allerstrand.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen