Foto: TT NYHETSBYRÅNFoto: TT NYHETSBYRÅN
 Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: HENRIK ISAKSSON / IBLFoto: HENRIK ISAKSSON / IBL
 Foto: HENRIK ISAKSSON / IBL

Så låser Skandia fast sina pensionssparare

Publicerad

Vill du avsluta en pensionsförsäkring hos Skandia kostar det inget – om du inte har tecknat försäkringen via en förmedlare.

Då kan det kosta två procent av hela kapitalet, vilket innebär att du förlorar många viktiga tusenlappar i pension.

Expressen har tidigare avslöjat hur Skandia sade sig ha rensat ut dyra och dåliga fonder, men i själva verket behållit en del av fonderna på ett fondtorg för försäljare.

Det är alltså hos Skandia som försäkringen tecknas, medan det är förmedlar som väljer och rekommenderar fonder. Skandia betalar provision till förmedlaren för att han eller hon ska rekommendera dig att lägga fonderna i just Skandias försäkringsskal. 

Expressen kan nu berätta att Skandia har valt att ta ut en särskild straffavgift för den som vill avsluta – återköpa – sin kapitalförsäkring från bolaget. Men bara om försäkringen tecknades hos en förmedlare. Då tas en avgift ut på upp till två procent av kapitalet, om spararen haft försäkringen mindre än fem år. Om spararen tecknade försäkringen själv, via internet, tas ingen avgift ut. 

– För fondförsäkring förekommer återköpsavgifter för kunder som vill bryta sitt avtal innan fem år har gått, men samtidigt bör en investering av det slaget ha ett perspektiv på längre tid än så, säger Pontus Haag, presschef på Skandia.

 

LÄS MER: Skandia gömmer dyra fonder på dolt fondtorg 

Kostnad som ska täckas

Detta gäller för Skandia Kapitalförsäkring Fond och Skandia Kapitalförsäkring Depå. Om man som kund via rådgivare valt försäkringen Skandia Framtid blir det ännu dyrare, eftersom det är en traditionell livförsäkring. Har du haft försäkringen i mindre än sju år kostar en flytt hela fem procent av kapitalet. 

Anledningen till kostnaderna är de provisioner som Skandia betalade till förmedlaren när du tecknade försäkringen – för att få dig som kund – som Skandia på detta sätt vill täcka upp för. 

– Vad gäller återköp finns det en kostnad för distribution och rådgivning som ska täckas, därför finns avgiften. Den som tecknar via internet har ingen rådgivning och allt sköts digitalt, därmed uppstår inte samma kostnader, säger Pontus Haag, presschef på Skandia. 

När du säger kostnad för distribution och rådgivning, ingår där provision till de ombud som förmedlat försäkringen?

– Provisioner är en del av distributionskostnaden. 

Även SPP gör skillnad på om kapitalförsäkringen har tecknats via en rådgivare. Då kostar det 1 procent av kapitalet att flytta. 

LÄS MER: Varningssignalerna – så avslöjar du avgiftsmjölkarna 

Vanligt med flyttavgifter

– Tanken är att totalkostnaden för försäkringen ska vara lägre då man valt digital teckning eftersom kunden då själv hanterar en större del av administrationen, skriver Nathalie Green, presskontakt på SPP i ett mejl till Expressen. 

SPP och Skandia är inte ensamma om att ta ut avgifter från kunder som vill avsluta en försäkring, det gör de flesta stora pensionsbolag. Men inte alla gör skillnad på om försäkringen tecknats hos en förmedlare, eller om den tecknats direkt hos pensionsbolaget. Det är här också viktigt att ha i åtanke att den rådgivning som kunden via återköpsavgifterna betalar för inte är opartisk.

LÄS MER: Svarta listan: Här är fonderna du måste se upp med 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen