På sin Facebooksida redogör Britta Svensson om det brutala mötet med Pensionsmyndigheten. Eller rättare sagt: hon kom aldrig fram när hon försökte ringa kundtjänst för att reda ut varför pensionen inte kommit.
”Jag ringde sex gånger mellan kl 9 och 16. Alla gånger fick jag svaret: ”Just nu är det många som ringer till oss. Tyvärr kan vi inte ta emot ditt samtal. Var vänlig försök igen senare”, skriver hon.
Britta Svensson förstår inte varför myndigheten inte är mer aktiv gentemot sina ”kunder”:
– Om Pensionsmyndigheten inte klarar av att svara i telefon måste de lägga ut information om pågående ärenden på nätet. Den totala tystnad man möts av nu är skrämmande.
Bland de drygt hundra personer som kommenterat Britta Svenssons inlägg finns tidigare SVT–profilen Marianne Rundström som delar hennes erfarenhet:
”Pensionsmyndigheten har en oöverträffad jumboplats. Hade jag försökt nå dom när jag fortfarande var anställd hade jag behövt semester / kompdagar. Det är ALLTID många som försöker nå dom”.

Det är samma verklighet som drabbar tusentals människor när de via telefon försöker nå fram till Pensionsmyndighetens kundtjänst på telefonnummer 0771776776.
Hinner bara svara en av fem personer
Upprörda pensionärer har också vänt sig direkt till Expressen.
Tidigare har Pensionsmyndigheten dragit på sig kritik för långa handläggningstider av bostadstillägg med väntan på upp till fem månader innan det kommer ett besked om bostadstillägg.
På Pensionsmyndigheten är man väl medveten om kaoset där många inte kommer fram per telefon.
– Det är väldigt många som ringer till oss. Januari är en toppmånad, säger Johan Andersson, pressekreterare hos Pensionsmyndigheten. Han räknar snabbt upp de tre främsta frågorna när folk ringer.
Det är:
Vad blir min pension?
Vad dras det för skatt?
Bostadstillägget.
– Anledningen till att många ringer nu är att pensionärernas pensionsbesked har skickats ut. Januari är vår mest intensiva månad, säger Johan Andersson.
– Vi har kapacitet att svar på 3 000 samtal om dagen. Vissa perioder under dagen när det är ansträngt hinner vi kanske svara på max ett av fem samtal.

Pensionsmyndigheten erkänner att många inte ens får chansen att ställa sig i telefonkö utan uppmanas att ringa igen
Vilka råd ger ni till alla som försöker komma fram?
– Vi försöker trycka på att att de som vill veta hur stor pensionen är eller hur mycket skatt som ska dras kan göra det genom att logga in på pensionsmyndigheten.se, säger Johan Andersson. En tredjedel av samtalen går att lösa via inloggning.
Pensionsmyndigheten är medveten om att alla inte har möjlighet att logga in. Ett alternativ - som kan vara en genväg - är besöka något av servicekontor som kanske finns i närheten av där man bor.
De statliga servicekontoren är ett samarbete mellan Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket och Statens servicecenter. Det finns över 110 servicekontor från Kiruna i norr till Trelleborg i söder och här har personalen tillgång till alla datasystem.

Och det var på ett av servicekontoren som Expressens tidigare krönikör Britta Svensson fick hjälp sedan hon gett upp försöken att komma fram per telefon.
”En underbar människa som hade tillgång till något mycket dyrbart: en hotline till Pensionsmyndigheten”, skriver Britta Svensson i sitt Facebookinlägg.