Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Raseri mot långa köer hos Pensionsmyndigheten

Det är extremt långa väntetider för folk som vill komma fram per telefon till Pensionsmyndigheten. Många upprörda finner att de inte ens hamnar i telefonkön.Foto: MAXIM THORÉ / BILDBYRÅN BILDBYRÅN

Det råder extremt långa väntetider i telefon hos Pensionsmyndigheten för att få hjälp med pensionsfrågor.

En timmes väntan är ingen ovanlighet – om det över huvud taget går att ställa sig i kö.

Expressens tidigare krönikör Britta Svensson tillhör de tusentals som drabbats av kaoset.

På sin Facebooksida redogör Britta Svensson om det brutala mötet med Pensionsmyndigheten. Eller rättare sagt: hon kom aldrig fram när hon försökte ringa kundtjänst för att reda ut varför pensionen inte kommit.

”Jag ringde sex gånger mellan kl 9 och 16. Alla gånger fick jag svaret: ”Just nu är det många som ringer till oss. Tyvärr kan vi inte ta emot ditt samtal. Var vänlig försök igen senare”, skriver hon. 

Britta Svensson förstår inte varför myndigheten inte är mer aktiv gentemot sina ”kunder”:

– Om Pensionsmyndigheten inte klarar av att svara i telefon måste de lägga ut information om pågående ärenden på nätet. Den totala tystnad man möts av nu är skrämmande.

Bland de drygt hundra personer som kommenterat Britta Svenssons inlägg finns tidigare SVT–profilen Marianne Rundström som delar hennes erfarenhet:

”Pensionsmyndigheten har en oöverträffad jumboplats. Hade jag försökt nå dom när jag fortfarande var anställd hade jag behövt semester / kompdagar. Det är ALLTID många som försöker nå dom”.

Tidigare SVT-profilen Marianne Rundström tillhör också kritikerna av de långa väntetiderna hos Pensonsmyndigheten.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Det är samma verklighet som drabbar tusentals människor när de via telefon försöker nå fram till Pensionsmyndighetens kundtjänst på telefonnummer 0771776776.

Hinner bara svara en av fem personer

Upprörda pensionärer har också vänt sig direkt till Expressen.

Tidigare har Pensionsmyndigheten dragit på sig kritik för långa handläggningstider av bostadstillägg med väntan på upp till fem månader innan det kommer ett besked om bostadstillägg.

På Pensionsmyndigheten är man väl medveten om kaoset där många inte kommer fram per telefon.

– Det är väldigt många som ringer till oss. Januari är en toppmånad, säger Johan Andersson, pressekreterare hos Pensionsmyndigheten. Han räknar snabbt upp de tre främsta frågorna när folk ringer.

Det är:

Vad blir min pension?

Vad dras det för skatt?

Bostadstillägget.

– Anledningen till att många ringer nu är att pensionärernas pensionsbesked har skickats ut. Januari är vår mest intensiva månad, säger Johan Andersson.

– Vi har kapacitet att svar på 3 000 samtal om dagen. Vissa perioder under dagen när det är ansträngt hinner vi kanske svara på max ett av fem samtal.

Alla landets pensionärer har i dagarna fått besked om sina pensioner.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN

Pensionsmyndigheten erkänner att många inte ens får chansen att ställa sig i telefonkö utan uppmanas att ringa igen

Vilka råd ger ni till alla som försöker komma fram?

– Vi försöker trycka på att att de som vill veta hur stor pensionen är eller hur mycket skatt som ska dras kan göra det genom att logga in på pensionsmyndigheten.se, säger Johan Andersson. En tredjedel av samtalen går att lösa via inloggning. 

Pensionsmyndigheten är medveten om att alla inte har möjlighet att logga in. Ett alternativ - som kan vara en genväg - är besöka något av servicekontor som kanske finns i närheten av där man bor.

De statliga servicekontoren är ett samarbete mellan Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket och Statens servicecenter. Det finns över 110 servicekontor från Kiruna i norr till Trelleborg i söder och här har personalen tillgång till alla datasystem.

Britta Svensson fann en genväg till Pensionsmyndigheten.

Och det var på ett av servicekontoren som Expressens tidigare krönikör Britta Svensson fick hjälp sedan hon gett upp försöken att komma fram per telefon. 

”En underbar människa som hade tillgång till något mycket dyrbart: en hotline till Pensionsmyndigheten”, skriver Britta Svensson i sitt Facebookinlägg.

Annons: