PPM-rådgivare döms – vilseledde sina kunder

Publicerad
Uppdaterad

Betalningskrav för tjänster som inte beställts, avtal utan kundens underskrifter och vilseledande information.

Nu döms PPM-rådgivningsbolaget SF Pension för sina säljmetoder via telefon.

– Det är bedrövligt att detta kunnat pågå, väldigt många konsumenter har drabbats, säger Carolina Andersson, processråd för Konsumentombudsmannen (KO).

Efter en dom i Patent- och Marknadsdomstolen åläggs SF Pension att betala 400 000 kronor i marknadsstörningsavgift.

Bolaget riskerar också miljonvite om de fortsätter med telefonförsäljning av sina tjänster utan skriftliga avtal.

Företaget SF Pension, med varumärket Svenska Fonder, har fakturerat konsumenter utan att ha giltiga avtal.

Därför stämde Konsumentombudsmannen, KO, bolaget i våras.

"KO ser mycket allvarligt på affärsmetoderna som SF Pension har använt sig av", kommenterade Carolina Andersson, processråd för KO, då.

LÄS MER: Svarta listan – PPM-bolagen med flest klagomål 

Strider mot lagen

För premiepensionstjänster gäller att alla avtal måste vara skriftliga. Det strider mot lagen att sälja premiepensionstjänster med bara ett muntligt ja från konsumenten, till exempel vid telefonförsäljning, skriver Konsumentverket som konstaterar:

Utan skriftlig bekräftelse är avtalen ogiltiga och därför har fel även begåtts av SF Pension när bolaget fakturerat konsumenter, utan giltiga avtal.

Bolaget döms av Patent- och Marknadsdomstolen att betala den marknadsstörningsavgift på 400 000 kronor som KO yrkat. Dessutom måste SF Pension stå för rättegångskostnaderna på 40 260 kronor.

SF Pension riskerar också miljonvite om bolaget överträder det förbud som domstolen utfärdat mot säljmetoderna.

LÄS MER: Hundratals fonder försvinner när PPM görs om 

”Vilseleder konsumenten”

Säljmetoderna beskrivs i tisdagens dom:

”SF Pension har via telefon kontaktat konsumenter och diskuterat allmänt kring pension, det oranga kuvertet, beställning av personlig kod och beställning av blanketter för byte av fonder inom premiepensionssystemet. Telefonförsäljare har därefter föreslagit att ett muntligt avtal om tjänsten ska spelas. Bolaget har skickat fakturor avseende tjänsten till konsumenten.”

...///...

”SF Pension har inte informerat konsumenten om att avtal ingås först då konsumenten skriftligen accepterar bolagets anbud. Informationen är väsentlig och utelämnandet har vilselett konsumenten som påverkats i sin förmåga att fatta ett välgrundat beslut.”

Carolina Andersson, som drivit fallet för KO i rätten, är nöjd med domen.

– Naturligtvis, eftersom det gick som vi ville. Det är bra att domstolen anser att det här är lika allvarligt som vi.

Varför har ni agerat så kraftigt kring just det här fallet?

– Man har lurat konsumeter att det går att göra muntliga avtala via telefoninspelningar fast det inte är tillåtet när det kommer till premiepensioner. Det är reglerat i lag.

Hur många har utsatts för Svenska Fonders metoder?

– Jag har ingen exakt siffra men det är på grund av att marknadsföringen skett genom telefonförsäljning som det blivit så stor spridning. Det är många konsumenter som drabbats, och i alla åldrar, säger Carolina Andersson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen