Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ökning av klagomål på pensionsbolagen

Omkring 600 000 svenskar använder i dag rådgivningsbolag för att sköta sin premiepension - det senaste åren har kritiken mot dem fördubblats.Foto: Catherine Yeulet

Klagomålen på rådgivningsbolag som säljer premiepensionstjänster har fördubblats på ett år, visar en ny rapport från Pensionsmyndigheten.

– Kunder upplever allt oftare att de utsätts för aggressiv marknadsföring, säger finansanalytikern Inger Söderbom.

Omkring 600 000 svenskar använder i dag rådgivningsbolag för att sköta sin premiepension. Bolagen har under många år fått kritik för att vara otydliga och att erbjuda alltför dyra tjänster åt kunderna, och på ett år har klagomålen på dem fördubblats.

I fjol var det 1130 klagomål på förvaltningsföretag jämfört med 547 stycken år 2013, visar en ny rapport från Pensionsmyndigheten.

– Vi märker tydligt av att missnöjet ökar. Kunder upplever att de allt oftare utsätts för aggressiv marknadsföring och en del bolag ger också intrycket av att ringa från Pensionsmyndigheten. Det är väldigt problematiskt, säger Inger Söderbom, som är finansanalytiker på Pensionsmyndigheten.

LÄS OCKSÅ: Reformer för äldre värda 4,4 miljarder

Säger att pensionen sänks

Ett vanligt scenario är att försäljarna i telefonluren säger att kunder kommer att få sänkt pension om de inte väljer förvaltaren. Förutom att samtalet är påträngande kan det alltså innehålla direkta felaktigheter.

– Men det är ju svårt för den som inte har bra koll på aktiemarknaden att bedöma uppgifterna, säger Inger Söderbom.

Höga avgifter

Flera kända pensionsbolag har i dag med höga förvaltningsavgifter. Kostnaderna ligger långt över genomsnittet och det statliga alternativet AP7 Såfa, och enligt Inger Söderbom handlar det i de dyraste fallen om flera hundra procent i avgiftsskillnader.

– En vanlig sparare får omkring en femtedel lägre premiepension om man har sina pengar placerade i den dyraste förvaltningsföretagsfonden jämfört med en placering i AP7 Såfa - givet samma avkastning under en genomsnittlig spartid, säger hon.

Högst avgift har Indecap. Lägger man ihop den fasta årliga avgift som betalas tillsammans med förvaltningsavgifterna i bolagens fonder kan varje kund räkna en sammanslagen årlig kostnad på 1304 kronor, baserat på att det finns 114 000 kronor på kontot.

Då ingår en livförsäkring på det sparade kapitalet.

Näst dyrast är Advisor, med en samlad årlig kostnad på 1249 kronor. Enbart deras årliga avgift ligger på 645 kronor.

LÄS OCKSÅ: Myndighet varnar för rådgivarnas fula knep

Nya frågetecken

Tillsammans förvaltar de 20 kartlagda rådgivningsbolagens fonder runt 87 miljarder kronor, vilket är cirka en tiondel av pensionskapitalet i hela systemet.

Enligt rapporten har även en ny typ av företag som marknadsför premiepensionsfonder dykt upp på marknaden. Det rör sig om företag som tidigare har erbjudit lösningar inom exempelvis el och försäkringar.

LÄS OCKSÅ: PPM-företag lurar uppringda personer

Annons: