Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Myndighet varnar för rådgivarnas fula knep

Pensionsexperten Monica Petersson varnar för PPM-bluffar.Foto: Daniel Roos

Dina Pengar rapporterade i förra veckan om rådgivare som bluffar till sig en avgift per telefon. Nu har Pensionsmyndigheten upptäckt andra sätt som rådgivarna försöker lura sina sparare.

FAKTA

Claes Hembergs råd för att slippa bli lurad

1. Var beredd på att PPM-rådgivare som ringer säger precis vad som helst. De hittar på att det kommer kosta dig pengar att stanna i det statliga premiepensionssparandet, dina barn kommer inte att få någonting och massor av andra saker bara för att skrämmas. Att de trugar med att de skulle vara gratis, det är bara ett av de fula knep de använder.

2. Vi måste lita på att staten tog fram ett premiepensionssystem som fungerar, och det gör det. Man behöver inte vara orolig utan den automatiska PPM-soffan är bra. För 19 av 20 svenskar passar den riktigt bra och för de som den inte passar bra för är de som vill prova egna fonder.

3. Vet du med dig att du vill välja dina egna fonder så behöver du ändå inte hjälp av premiepensionsrådgivare som ringer runt. De är inte värda pengarna.

Ett av fallen handlar om att kunder har fått fakturor för vad som kallas Lilla pensionsportföljen. I den ingår en katalog över fonder som finns i premiepensionssystemet (PPM) och en blankett för att byta fonder. För den här informationen ska kunder ha fått fakturor på 799 kronor fastän samma information kan beställas helt utan kostnad hos Pensionsmyndigheten, rapporterar Dagens Nyheter.

LÄS OCKSÅ: PPM-företag lurar kunder över telefon

"Oroväckande"

Enligt Pensionsmyndighetens pensionsexpert Monica Petersson har PPM-rådgivaren beställt blanketterna och katalogen kostnadsfritt från myndigheten i kundens namn. Pensionsmyndigheten har skickat information och sedan har företaget i tur fakturerat kunden 799 kronor.

– Det har varit lite mer extrema ärenden och det är oroväckande, säger Monica Petersson till Dagens Nyheter.

Varningen

I det andra fallet handlar det om ett förvaltningsbolag som har bett om tillgång till kundens mobila bank-id som behövs för att göra fondbyten på Pensionsmyndighetens hemsida. Företaget har i det här fallet argumenterat för att börsen rasar för att få kunden att köpa tjänsten som rådgivaren erbjuder. Pensionsmyndigheten varnar sparare att lämna ut sitt bank-id som dessutom bryter mot avtalet med den som har gett ut det.

Dina Pengar har tidigare rapporterat om att PPM-rådgivare har anmälts till Konsumentverket för aggressiv marknadsföring. Bland annat granskar Konsumentverket Advisor fondförvaltning och Svensk pensionstjänst där kunder har upplevt försäljningen som aggressiv.

LÄS OCKSÅ: Pensionsrådgivarens miss - ringde privatekonom

Annons: