Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Affärsmannens lyxbil såldes av Kronofogden

Affärsmannen Max Serwin, utpekad som en av nyckelpersonerna i pensionshärvan med Falcon Funds. Foto: POLISEN
Däcken på lyxåket: aluminium fälg, Firelli 255/35ZR20 (fram), Firelli 305/30 ZR20 (bak).
Bilen, en Aston Martin Vanquish Volante, är inregistrerad för att kunna ta tre personer.
Bilen har en topphastighet på över 300 kilometer i timmen.
Den exklusiva skylten i bilen förkunnar att bilen är handgjord i England.
Här ses Agent 007, Daniel Craig, med den mest klassiska Bond-bilen, en Aston Martin DB 5, i filmen Skyfall. Foto: PLANET PHOTOS / STELLA PICTURES PLANET PHOTOS
Pierce Brosnan i filmen ”Die another day” och bilen var naturligtvis en Aston Martin DB5. Foto: BONDBOK
1 / 8

Affärsmannen Max Serwin – utpekad som en av nyckelpersonerna i pensionshärvan med Falcon Funds – har blivit av med sin lyxbil.

Fordonet – en Aston Martin Vanquish Volante – har ett nypris på uppåt 2,2 miljoner kronor.

Kronofogden lyckades kassera in 1 250 000 kronor för lyxåket.

Aston Martin är ett närmast mytomspunnet bilmärke bland många Bondfans och är den bil som James Bond körde i filmen ”Die another day”, där Pierce Brosnan rattade en Aston Martin DB5. Sean Connery körde en liknande i filmen ”Goldfinger” och Daniel Craig syntes bakom ratten till en DB5 i tre av sina fyra Bond-filmer, ”Casino Royale”, ”Skyfall” och ”Spectre”.

Daniel Craig, med den mest klassiska Bond-bilen, en Aston Martin DB 5. Foto: PLANET PHOTOS / STELLA PICTURES PLANET PHOTOS

På de svenska vägarna är det Emil Amir Ingmanson – eller Max Serwin – som innehaft lyxåket Aston Martin Vanquish Volante av 2015 års modell via ett leasingföretag.

– Bilen har kallats en av världens snyggaste cabrioleter och det är en bil för finsmakare med sin V12-motor på drygt 570 hästkrafter. Nypriset var cirka 2,2 miljoner kronor, säger Jan-Erik Berggren, motorjournalist på Expressen.

 

Affärsmannen Max Serwins lyxåk tvångssåld genom Kronofogden för 1 250 000 kronor.

”Inte vilken sportbil som helst”

Det är med lyriska ordalag som Jan-Erik Berggren beskriver bilen.

– Det här är en samlarbil som ägaren kan njuta av medan värdet på bilen bara stiger. Bara ljudet från V12:an är värt varenda krona. Att köpa en sån här bil är också ett väldigt medvetet val – det är inte vilken sportbil som helst.

Men för affärsmannen Max Serwin är det slutrattat i den svarta Aston Martin-bilen. Han sitter i dag på Kronobergshäktet i Stockholm med fulla restriktioner och är bland annat misstänkt för sju fall av grova bedrägerier i Falcon Funds-härvan.                                            

Fordonet av årsmodell 2015 hade rullat drygt 3 000 mil när Kronofogden lade vantarna på den i jakten på utmätningsbara tillgångar.

Lyxbilen såldes när Serwin satt i ungerskt häkte

Bilen hade stått hos Kronofogden i mer än ett år när den såldes på myndighetens nätauktion i mitten av februari. Samtidigt satt Max Serwin i ungerskt häkte sedan han gripits med falska pass under sin flykt.

Gripandet skedde när han försökte korsa gränsen in i Ukraina. Han greps sedan han flytt till fots undan gränsbevakarna.

– Bara ljudet från V12:an är värt varenda krona, säger Expressens motorjournalist Jan-Erik Berggren.
Bilen nypris ligger på 2,2 miljoner kronor.

Men den här gången var det ingen Aston Martin utan ett rostigt Ukraina-registrerat fordon med en trasig ruta som Serwin lät sig skjutsas i under flykten.

Max Serwin hade en restskuld på bilen om en miljon kronor.

Den värderingsman som tittat på bilen bedömde att den var värd 1,3 miljoner kronor. Och det var också det pris som sattes när auktionen drog i gång. Men det gick lite trögt med budgivningen som startade på 1 190 000 kronor för att sedan sluta på 1 250 000 kronor. Köparen, en 58-årig man, har ställt av fordonet i väntan på fina sommardagar.

Bilen, en Aston Martin Vanquish Volante, är ett riktigt fartvidunder med en V12-motor på drygt 576 hästkrafter.
Hastighetsmätaren som visar att bilen går att få upp i 360 km i timmen.

– Vi sålde den på nätauktion, bekräftar Mats Rosenqvist hos Kronofogden.

Men eftersom fordonet var restfört på en miljon kronor blev det inte mer än knappt 250 000 kronor kvar som Kronofogden kunde lägga beslag på.

Pensionsmyndigheten har fortfarande sitt krav kvar på Max Serwin. Det gäller pengarna från härvan kring Falcon Funds som fortfarande är borta. Av de två miljarder kronor som ”försvann” har 800 miljoner kronor inte spårats. Men det är en summa som stigit eftersom det hela tiden tickar ränta.

Max Serwin krävs på mer än 800 miljoner av Pensionsmyndigheten. Foto: KRISTOFER SANDBERG

Den exakta skulden uppgår i dag till 889 796 210 kronor. Marx Serwin bestrider dock detta, och har förnekat  all inblandning  i härvan.

Max Serwins försvarare, advokat Thomas Olsson, anser att ju längre tiden går där hans klient får förklara sig i förhör, desto mer kommer bilden att klarna – en bild som i så fall skulle visa på Serwins oskuld.

Kammaråklagare Jerker Asplund, som leder polisutredningen, räknar med att väcka åtal mot de inblandade ”senast innan året är slut”.

 

Max Serwin och Falcon Funds-härvan

I november 2013 är den tidigare budbilschauffören Emil Amir Ingmanson från Bromma i Stockholm med och bildar det maltesiska fondbolaget Falcon Funds. Officiellt finns den självlärde affärsmannen inte med i bilden och har senare också förnekat all inbladning.

 

Bolaget startar tre fonder som registreras hos Pensionsmyndigheten.

Fonderna är värda 2,4 miljarder kronor och 22 000 svenska pensionssparare har satt in pengar i fonderna.

 

22 februari 2016 tar Pensionsmyndigheten beslut om att stoppa möjligheten att placera svenska pensionspengar i Falcon. Myndigheten misstänker också att det kan finnas brottslig verksamhet i fonderna.

 

15 juni 2016 säger Pensionsmyndigheten upp avtalet med Falcon.

 

13 oktober: Offentliggör Pensionsmyndigheten att mer än en miljard kronor i pensionspengar är borta. Falcons ledning, däribland Maltas tidigare finansminister Tonio Fenech samt Emil Amir Ingmanson, polisanmäls.

 

Vid årsskiftet 2017 faller Falcon samman som ett korthus. Den maltesiska finansinspektionen fråntar Falcons ledning att sköta avvecklingen av bolaget.

 

Revisionsföretaget KPMG får uppdraget att ta kontroll över Falcons tillgångar och leda fondens avveckling.

 

Ekobrottsmyndigheten, EBM, i Sverige startar senare en förundersökning som leds av kammaråklagare Arne Fors.

Ett tiotal personer är misstänkta, däribland Ingmanson – som också pekas ut av Pensionsmyndigheten som en av huvudpersonerna, för grovt bedrägeri.

 

18 maj 2017: Expressen träffar Emil Amir Ingmanson i London.

 

20 juni 2017: Patent och registreringsverket, PRV, ger klartecken till att Ingmanson får byta namn till Emil Max Serwin.

 

På morgonen den 3 november 2017 anhålls Ingmanson/Serwin i sin frånvaro av kammaråklagare Arne Fors. Beslutet hålls hemligt.

 

I december 2017 grips Serwin på Heathrow-flygplatsen sedan Sverige utfärdat en europeisk arresteringsorder. Namnbytet har inte hjälpt honom.

 

Under den utdragna juridiska processen kring utlämningen till Sverige släpps Serwin fri med en domstol i London beslutat att han ska förses med fotboja och husarrest nattetid.

 

Natten mellan den 3 och 4 november flyr Ingmanson från London och är sedan spårlöst försvunnen fram till att han dyker upp i Ungern.

 

Den 5 januari grips Serwin av ungersk polis. Han har då två falska pass med sig. Gripandet blir dramatiskt eftersom han lyckas fly från gränspoliserna. 

 

Den 8 februari meddelar Ekobrottsmyndigheten, EBM, att kammaråklagare Jerker Asplund tar över utredningen.

 

Den 28 februari dömer en lokal domstol i Ungern honom för de falska passen och beslut tas om att han ska överlämnas till Sverige.

 

Den 7 mars: Max Serwin anländer under poliseskort till Stockholm med ett specialchartrat flygplan och förs till Kronobergshäktet.

 

Den 11 mars häktas Max Serwin av Stockholms tingsrätt, bland annat för sju fall av grova bedrägerier.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!