Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Paypal vägrar ge tillbaka Hugos pengar: ”För ung”

Paypal har fryst 9 600 kronor av Hugo Stålhammars pengar.
Foto: Privat
Paypal vill inte betala ut Hugos pengar med hänvisning till att han är för ung för att använda tjänsten.
Foto: AP / TT / NTB Scanpix

Under fem års tid har Hugo Stålhammar, 16, använt betaltjänsten Paypal när han handlat varor över internet.

Men nu säger betalningsjätten att Hugo är för ung – och vägrar betala ut de 9 600 kronor som finns på hans konto.

– Det är som att prata med en vägg, säger mamma Jessica. 

Vid sidan av skolan har Hugo från Helsingborg haft en liten sidoverksamhet där han köpt och sålt bland annat kläder och skor över internet.

Varorna har han sålt till kamrater med en liten förtjänst.

Han har använt det multinationella företaget Paypal för att betala räkningar och ta emot betalningar från sina kunder. 

Under de fem år Hugo använt tjänsten har han aldrig fått höra att han varit för ung för att använda tjänsten. 

– Det gick felfritt tills förra månaden, säger han.

Då hade han sålt en tröja och ett par skor och tagit emot betalningen genom Paypal. 

– Men när jag skulle föra över pengarna till min bank så funkade det helt enkelt inte. 

Sålde tröja

Paypal har regler om att man måste vara 18 år för att få använda tjänsten.

Hugos mamma Jessica är irriterad över att Paypal hör av sig först nu efter fem år och påtalar att sonen är för ung. 

– Det är inget de har kontrollerat innan. Men alldeles oavsett är det Hugos pengar och de måste betalas tillbaka, säger Jessica, som är advokat till yrket. 

– Det här stör ju min verksamhet. Man har inte så många andra val när man handlar med utlandet, säger Hugo.  

Det stora problemet, enligt Jessica, är att det inte går att få tag i företaget. 

Hugo och mamma Jessica har nu anmält Paypal till Allmänna reklamationsnämnden. 

– Det går inte att ringa till filialen Stockholm. Om man mejlar till dem i Irland, så svarar de inte där. Både jag, min man och son har i flera veckor chattat med dem, men då sitter det folk som bara skickar tillbaka standardiserade svar om varför han inte får tillbaka pengarna. 

– Det är hela tiden nya invändningar. Det är som att prata med en vägg. Jag tröttande helt enkelt.

Expressen har sökt Paypal för en kommentar. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!