Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Oseriösa flyttfirmor härjar: "Rejält lurad"

Försäkringsbolaget If varnar för oseriösa flyttfirmor. Foto: Lev Dolgachov/Colourbox
I värsta fall kan den falska flyttfirman försvinna med alla dina ägodelar. Foto: MATEJ KASTELIC/Colourbox
Caroline Uliana, informationschef, If.

De ska hjälpa dig att flytta – sen lurar de dig på pengar.

Eller värre: Stjäl ditt hem.

Efter att flera kunder drabbats varnar försäkringsbolaget If nu för oseriösa flyttfirmor.

– Som kund kan man bli rejält lurad. Vi har sett flera fall där personer blivit av med pengar, eller hela sitt bohag, säger Caroline Uliana, informationschef.

Den senaste tiden har flera larm om oseriösa flyttfirmor kommit in till försäkringsbolaget If. Firmorna lurar sina kunder på pengar – och i vissa fall möbler och annat i hemmet.

Nu varnar If för de oseriösa flyttfirmorna.

– Det här har förekommit länge, men det är framför allt nu, sen årsskiftet, som vi har märkt av ett större problem än tidigare. Bara de senaste veckorna är det ett 20-tal kunder som ringt till oss och sagt att de drabbats av någon flyttfirma, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

– Vi försöker hålla ögonen på de firmor som finns där ute.

Caroline Uliana säger att tre-fyra bluffirmor använder sig av If:s logga och hävdar att de har försäkring via dem.

– När vi kontaktar dem och ber dem ta bort loggan vill de inte göra det. Folk kan ju råka himla illa ut om de tror att ens bohag är i säkra händer. Vi har haft kunder vars hela flyttlastbilar försvunnit. Det är ens hela hem som försvinner. I andra fall har kunder blivit av med pengar.

Kunderna saknar skydd

I varningen, som även gått ut som ett pressmeddelande, skriver försäkringsbolaget att bluffirmorna ofta gömmer sig bakom snygga hemsidor, men att de bland annat kan köra utan trafiktillstånd och försäkringar.

– De byter namn hela tiden, så det är väldigt svårt att veta vilka som är dåliga. Man ska vara noga när man väljer firma. Det är mycket som kan inträffa under en flytt. Saker kan gå sönder eller försvinna, säger Carolina Uliana.

Om kunden själv har en försäkring eller inte har inte heller någon betydelse: Det är flyttfirmans försäkring som gäller, såvida man inte hyr en flyttbil och flyttar själv.

– Man måste gräva ordentligt för att hitta. Det finns många bra, så klart. Men det är lätt att man råkar få tag i en dålig firma.

Uppmaningen: Ha ett skriftligt avtal

Försäkringsbolaget uppmanar kunderna att hålla ögonen öppna. Kännetecken för oseriösa firmor är bland annat att de erbjuder sina tjänster till låga priser, och att de vill ha betalt kontant.

"Att slutnotan för flytten sedan landar en bra bit över överenskommet pris är ingen ovanlighet", skriver If i sitt pressmeddelande.

– Se till att alltid ha ett skriftligt avtal där pris, arbetets omfattning och alla övriga överenskomna tjänster ingår. Betala efter att tjänsten är utförd, med kort eller mot faktura, säger Caroline Uliana.

– Man ska be om att få se försäkringsbrevet. Vi uppmanar kunder att göra en anmälan, särskilt om bohag försvunnit. Vi önskar att vi kunde göra mer.

Expressen har sökt polisens nationella bedrägericenter.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!