Försäkringsbolaget If varnar för oseriösa flyttfirmor. Foto: Lev Dolgachov/ColourboxFörsäkringsbolaget If varnar för oseriösa flyttfirmor. Foto: Lev Dolgachov/Colourbox
Försäkringsbolaget If varnar för oseriösa flyttfirmor. Foto: Lev Dolgachov/Colourbox
I värsta fall kan den falska flyttfirman försvinna med alla dina ägodelar. Foto: MATEJ KASTELIC/ColourboxI värsta fall kan den falska flyttfirman försvinna med alla dina ägodelar. Foto: MATEJ KASTELIC/Colourbox
I värsta fall kan den falska flyttfirman försvinna med alla dina ägodelar.  Foto: MATEJ KASTELIC/Colourbox
Caroline Uliana, informationschef, If.Caroline Uliana, informationschef, If.
Caroline Uliana, informationschef, If.

Oseriösa flyttfirmor härjar: "Rejält lurad"

Publicerad

De ska hjälpa dig att flytta – sen lurar de dig på pengar.

Eller värre: Stjäl ditt hem.

Efter att flera kunder drabbats varnar försäkringsbolaget If nu för oseriösa flyttfirmor.

– Som kund kan man bli rejält lurad. Vi har sett flera fall där personer blivit av med pengar, eller hela sitt bohag, säger Caroline Uliana, informationschef.

Den senaste tiden har flera larm om oseriösa flyttfirmor kommit in till försäkringsbolaget If. Firmorna lurar sina kunder på pengar – och i vissa fall möbler och annat i hemmet.

Nu varnar If för de oseriösa flyttfirmorna.

– Det här har förekommit länge, men det är framför allt nu, sen årsskiftet, som vi har märkt av ett större problem än tidigare. Bara de senaste veckorna är det ett 20-tal kunder som ringt till oss och sagt att de drabbats av någon flyttfirma, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

– Vi försöker hålla ögonen på de firmor som finns där ute.

Caroline Uliana säger att tre-fyra bluffirmor använder sig av If:s logga och hävdar att de har försäkring via dem.

– När vi kontaktar dem och ber dem ta bort loggan vill de inte göra det. Folk kan ju råka himla illa ut om de tror att ens bohag är i säkra händer. Vi har haft kunder vars hela flyttlastbilar försvunnit. Det är ens hela hem som försvinner. I andra fall har kunder blivit av med pengar.

Kunderna saknar skydd

I varningen, som även gått ut som ett pressmeddelande, skriver försäkringsbolaget att bluffirmorna ofta gömmer sig bakom snygga hemsidor, men att de bland annat kan köra utan trafiktillstånd och försäkringar.

– De byter namn hela tiden, så det är väldigt svårt att veta vilka som är dåliga. Man ska vara noga när man väljer firma. Det är mycket som kan inträffa under en flytt. Saker kan gå sönder eller försvinna, säger Carolina Uliana.

Om kunden själv har en försäkring eller inte har inte heller någon betydelse: Det är flyttfirmans försäkring som gäller, såvida man inte hyr en flyttbil och flyttar själv.

– Man måste gräva ordentligt för att hitta. Det finns många bra, så klart. Men det är lätt att man råkar få tag i en dålig firma.

Uppmaningen: Ha ett skriftligt avtal

Försäkringsbolaget uppmanar kunderna att hålla ögonen öppna. Kännetecken för oseriösa firmor är bland annat att de erbjuder sina tjänster till låga priser, och att de vill ha betalt kontant.

"Att slutnotan för flytten sedan landar en bra bit över överenskommet pris är ingen ovanlighet", skriver If i sitt pressmeddelande.

– Se till att alltid ha ett skriftligt avtal där pris, arbetets omfattning och alla övriga överenskomna tjänster ingår. Betala efter att tjänsten är utförd, med kort eller mot faktura, säger Caroline Uliana.

– Man ska be om att få se försäkringsbrevet. Vi uppmanar kunder att göra en anmälan, särskilt om bohag försvunnit. Vi önskar att vi kunde göra mer.

Expressen har sökt polisens nationella bedrägericenter.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen